PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by RuneMC »

Tittet innom FEMA's side og ser at EU-parlamentet har stemt for obligatorisk Periodisk Kjøretøy Kontroll for MC
https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-testing/

Intervallet blir ventelig det samme som for bil 4-2-2.., så vil bety at vi her i nord med halvt års kjøresesong får dette i praksis som en årlig kontroll.

Spesielt kjipt siden det ikke er bevist noen nytteverdi - Tyskland som har hatt PKK reduserte antall ulykker med 31% i årene 2000-2009, mens Norge (uten PKK) reduserte antall ulykker med 33%
http://www.fema-online.eu/uploads/PTI-A ... veData.pdf (side 5 pkt 1)

Det siteres også info fra SVV som konkluderte med at kun 3% av ulykkene i Norge med MC tilskrives tekniske feil. Og da hovedsaklig slitte dekk eller feil dekktrykk (side 3 pkt 2.2 )
the Norwegian Public Roads Administration found out that “technical faults have been registered as a
cause or contributing factor in only 3% of the accidents. The technical faults have been
associated with worn tyres and incorrect air pressure.”
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by JK95 »

Kjipt om det blir innført, men etter å ha vært gjennom det her i Sverige vil jeg ikke si det er noe stort problem, heller kanskje til hjelp for de som kanskje ikke er så tekniske av seg :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Bikeridr »

Er PKK i Latvia også. 2 års intervall på sykler og 1 år på biler.
Som JK95 sier, ikke noe stort problem. Men så spørs det jo om ikke Norge skal finne opp kruttet på nytt da..
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by pelsen »

Nytteverdien er vel at verkstedene får mer å gjøre og kan tjene mer penger. Det er vel den bransjen som har vært den største pådriveren for PKK i EU. Her i landet blir det vel et kapasitetsproblem istedet, samt lang vei å reise til kontroll for mange som bor ute i distriktene.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Tommas »

Med tanke på ulykkestall pga dårlig teknisk stand (bortimot ikke-eksisterende), så blir det "i praksis" bare en ny skatt :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by RuneMC »

Det kan jo også tenkes at det virker litt mot sin hensikt om det blir lenger ventetid for dekkbytte og planlagt service på verkstedene... :roll:
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by intruder »

Jevnlig kontroll av kjøretøyet er vel greit for den som holder sin MC i orden , at andre får et ris bak speilet er vel en fordel ?
Blir ikke noe verre med slike kontroller enn for biler etc ? :plystre
Erfarte forresten i går hva et av hovedproblemene i trafikken er...bilister som kaster et raskt blikk til siden akkurat idet Viragoen og jeg er i dødvinkelen bak dørstolpen ...

Og når jeg kjører med fulltlys på dagen blunker enkelte med lysene og viser fingeren...
folka med Lexus eller sportscabrioleter vil jaggu beholde oppmerksomheten alene.... :-#
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by knutk »

Vi får vel vente og se hva det blir til.

Temaet har vært oppe tidligere, men takket være NMCU har Norge frem til nå benyttet seg av muligheten til å droppe kontroll for MC grunnet argumentasjonen fra bl.a NMCU.
Hvordan de nyeste reglene er/blir utformet kjenner jeg ikke til, dvs.om de fortsatt holder døra på gløtt for individuell tilpasning.

Som en sidelinje vil jeg tilføye at hele diskusjonen provoserer litt, siden vi faktisk ved to anledninger har gitt våre politikere klar beskjed om at vi ikke ønsker medlemskap i EU, og like fordømt har de folkevalgte dratt til Brussel og solgt oss ut (veel, satt litt på spissen).
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Spiritofwinter »

For de av oss som har alt i orden, tar jevnlig service osv så burde ikke dette være et problem. Men på en annen side så har vi da heller ikke behov for en slik kontroll så lenge man ikke finner på en større ombygging av kjøretøyet. For min del blir problemet at jeg må sette av en hel dag for å frakte min MC til nærmeste forhandler den dagen de har tid (noe som allerede er et problem) ettersom jeg må både kjøre og ta ferge for å finne et fornuftig verksted som muligens kan utføre en slik godkjenning. Tørr ikke tenke på hvordan det blir for folk som bor avsidesliggende i nord Norge og har det enda verre.

Samtidig som jeg da synes at for min del er dette bortkastet tid og penger så er der nok av de som kjører MC som om det skulle vert en ny bil, kjøper den, fyller opp tanken inn i mellom, når noe er galt (slik at det påvirker negativt for kjøringen) så ringer man etter hjelp eller parkerer og satser på det har blitt bedre neste gang man starter opp. Et godt eksempel er en bekjent i området jeg bor, han kom innom med sin fantastiske MC som han hadde hatt de siste årene, alt var tipp topp, ingen behov for verken det ene eller det andre så lenge han hadde hatt den. Jeg stod tilfeldigvis der sammen med en MC kyndig nabo, vi begynte å kommentere litt merkelige store flekker (rust), manglende smøring av kjede og syntes stillingen på bakhjulet var litt rar (enkel svingarm). Eieren kunne ikke skjønne hva vi snakket om. Når han startet opp å kjørte kunne vi se et bakhjul som ristet og vaiet fra side til side, ganske tydelig at der var et hjullager på vei ut.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by RuneMC »

Er ikke kontrollen som bekymrer, mer prisen og tiden som Spiritofwinter nevner.

Det er ikke akkurat et Snapdrive-nettverk av verksteder for MC med bekvemt kollektivtilbud rett ved, så da blir det leiesykkel i tillegg - blir fort samme eller høyere pris enn for bil.

Slik jeg forstod det var voteringen at det nå skulle være uten unntak (ref unntaket Norge p.t. benytter seg av fram til 2022)

Demokrati i EU? Joda, bare skaff en million underskrifter (litt usikker på om EØS borgere teller) så kan det hende EU-kommisjonen ser på saken.
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by intruder »

Kjøper man en MC setter en seg vel i samme situasjon som om man kjøper en bil....påbudte kontroller som er innført er en vel klar over på forhånd .
Om en kontrollordning blir innført må vel kontroll annethvert år som på bil være aktuelt ....
MC som hobby er vel noe av den farligste hobbyvirksomheten en kan drive med , likeså fjellklatring , hanggliding og mere til .
En får akseptere at myndighetene setter krav til sikkerhet på vegne av de som utfordrer skjebnen på alle områder....
frimerkesamlere kan ikke sitte med tunga ute , om frimerket fester seg i utide går det fort på rattata :roll:
Verksteder som kan foreta kontrollene blir det nok ei råd med om ordninger innføres....markedskreftenes veger er uransakelige de.... \:D/
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by mekkern »

ja skikkelig artig når en eier flere MC... blir ratt spredd hele året i gjennom... hurra midt på vinteren med 4-5 mc som skal ha kontroll... :evil:
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by mekkern »

Dessuten er det litt sent å sjekke hvert annet år for feil-dette må kontrolleres daglig..
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by intruder »

Om kjøretøyet er godkjent ved kontroll så kan neste kontroll tas i god tid før fristen til neste leser jeg .
Så om neste kontroll skal tas i mars eller så kan sykkelen gjerne vises på høsten om man ønsker det .
Så alt i alt er det jo relativt lettvint....og MC-verkstedene ansetter sikkert flere med god innsikt teknisk om kundene også kjøper MC-bekledning og annet hos dem.... makta rår den :plystre

Mange lagrer jo også sykkelen hos forhandlere og i de tilfeller vil det vel være relativt greit hva visning angår i løpet av vinteren ...

Som n Ole Ellefsæter uttrykket det.. " nå få ve sætta æille kluter telll "
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Tekumseh »

Det blir PKK på traktorer ihvertfall fra oktober: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... ykontroll/

Er jo noe med at den også må prøvekjøres i forbindelse med PKK, er nok ikke alle som er så keen på å slippe "en fremmed" ut på veien med sykkelen. Det er ihvertfall ingen som får låne min sykkel, og med "ingen" mener jeg INGEN! ;-)

https://besikta.se/sa-funkar-det/besiktningens-steg/mc/
Post Reply