PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Bikeridr »

Tekumseh wrote: 09 Aug 2021 21:58 Det blir PKK på traktorer ihvertfall fra oktober: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... ykontroll/

Er jo noe med at den også må prøvekjøres i forbindelse med PKK, er nok ikke alle som er så keen på å slippe "en fremmed" ut på veien med sykkelen. Det er ihvertfall ingen som får låne min sykkel, og med "ingen" mener jeg INGEN! ;-)

https://besikta.se/sa-funkar-det/besiktningens-steg/mc/
Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by hakhap »

Bikeridr wrote: 09 Aug 2021 22:12 Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.
Er ikke uhørt med kontrollanter som tryner med sykler i Sverige under denne testen, men så er det og privatisert i Sverige hvor da ikke alle er like vant med å kjøre motorsykler.....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 09 Aug 2021 22:12
Tekumseh wrote: 09 Aug 2021 21:58 ...Er jo noe med at den også må prøvekjøres i forbindelse med PKK, er nok ikke alle som er så keen på å slippe "en fremmed" ut på veien med sykkelen. Det er ihvertfall ingen som får låne min sykkel, og med "ingen" mener jeg INGEN! ;-)
Sååeh..
Du skal altså kjøpe flett ny sykkel hvert 4. år heretter? ;-)

Spøk til side; her har du nok ingen forbanna valg, dessverre. De har EU-kontroll her i Latvia også og har hatt det så lenge jeg har bodd her. Dog er det kun CSDD ("biltilsynet") som foretar kontroll. Ingen andre. På sykkel er det annethvert år og den "prøvekjøringen" er ca 2 minutter på egen kjøregård for å sjekke bremser/kast og at eksosanlegg ikke bråker for mye.
Ser den, det er jo litt samme for de som må på verksted å få noe fixa deretter prøvekjørt. Men har hørt om på dekkverksted at "endelig får jeg prøve draget i en GSX-R, det kommer en i morgen å skal ha nytt bakdekk."

Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
hakhap wrote: 10 Aug 2021 02:12
Er ikke uhørt med kontrollanter som tryner med sykler i Sverige under denne testen, men så er det og privatisert i Sverige hvor da ikke alle er like vant med å kjøre motorsykler.....
Det er dette jeg har hørt om, men da gjelder vel forsikringa for firmaet da heldigvis. Men det er noe med ekte japansk lakk fra den tia det var sterk lakk, mot ny vannbasert gugge også...

Jaja, man må lete argumenter om man er mot noe, relevant eller ikke spiller ingen rolle så lenge man engasjerer noen (Har sett mye nyheter siste tia opp mot Stortingsvalget..)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by knutk »

Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Tekumseh »

knutk wrote: 10 Aug 2021 08:38
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..
OK, det er på samme grunnlag man da også får "veteranforsikring" vil jeg tro. Var noe prat om det da jeg skulle skilte på Tempo-mopeden igjen etter 23 år. :-)
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by Domino »

Hvis dette trer i kraft må jeg vel plukke av de nye LED-blinklysene bak på sykkelen. Eventuelt erstatte dem med E(CE?)-merkede blinklys.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 11:15
knutk wrote: 10 Aug 2021 08:38
Tekumseh wrote: 10 Aug 2021 08:05 ..............
Jeg skal nok klare meg med den 41 år gamle jeg har jeg i noen år til, mener og tror den hadde passert EU med glans også.. :-)
..................
Litt usikker på om det også gjelder for MC. Men veterankjøretøy kan registreres som historisk kjøretøy (eller noe slikt) hvor da EU kontroll utgår...

Der er riktig nok noen klausuler knyttet til bruken av slike, men i praksis vil det ikke være et problem..
OK, det er på samme grunnlag man da også får "veteranforsikring" vil jeg tro. Var noe prat om det da jeg skulle skilte på Tempo-mopeden igjen etter 23 år. :-)
Veteranforsikring kan man vel få når den er blitt 30år gammel.
På bil tror jeg det er slik at når den er registert som "bevaringsverdig" slipper den PKK etter fyllte 50 år. Min TVR har nettopp vært på PKK, den er registrert som 73 modell og bevaringsverdig. Den har nå 5 års intervall på PKK, neste er i 2026. Siden den da er fyllt 50 år antar jeg at det blir den siste turen til PKK. "Bevaringsverdig" ble den da jeg importerte den, f.eks kunne den da godkjennes uten sideblinklys.
Jeg har sett at mottorsykler også har fått status bevaringsverdig når de er bruktimportert.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by RuneMC »

Ja, veteran blir nok samme regler. Bare å avregistrere MC'n og putte den i møllposen til den er gammel nok :D
Men fra spøk til revolver så er det jo et ganske liberalt regelverk for "modding" av MC mener jeg... så lenge basis funksjonene er på plass (blinker som det skal osv)

MEN, for de som har kjøpt brukt MC med "effektpotte". Viktig å få med original potte - der skal det helst stemme med vognkortet for alle som er nyere enn 2003. (Ca da det begynte å stå dB verdi i vognkortet) For eldre MC og når det ikke står i vognkortet mener jeg det skal være maks 100 dB
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: PKK aka EU-kontroll blir obligatorisk for MC

Post by mekkern »

Nei... man må også skille på forbikjøringsstøy og standstøy. På standstøy har noen modeller faktisk 108Db i vognkort selv om forbikjøringsstøy er max 85Db...så mange ligger godt over på standstøy.
På min gamle cbr er det ikke registrert noe som helst og fikk beskjed fra SVV at skulle da ikke støye mer enn nødvendig-hvilket var en subjektiv bedømmelse.
men støybegrensningene med tallfesting begynte rundt 1970-da med nasjonale verdier og siden med "eu krav" fra rundt 1979. https://op.europa.eu/en/publication-det ... anguage-en
og etter dette blir det strengere og strengere..
Post Reply