3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by biker7 »

Jammen skal man oppleve mye rart her i væla.. :?

I dag dukket det plutselig opp et bompengekrav/inkassovarsel i postkassa, og dette kom i fra Italia faktisk :shock:
Et firma som heter Nivi har tydligvis fått i oppdrag å kreve inn dette fra "Autostrade per l`Italia spa" i noe som da skal ha skjedd i juli 2018.. :-s

Litt bakgrunnshistorie :
16.juli 2018 befant jeg og en kjørekompis oss i Kranjska Gora Slovenia på mc-tur, og skulle forflytte oss litt inn i Italia.
Skulle i utgangspunktet unngå all motorvei, men rett etter vi kom inn i Italia klarte vi ved et uhell å forville oss inn på motorvei A23.
Før vi hadde noen mulighet til å svinge av, kom vi til en selvbetjent bomstasjon og gjorde et forsøk på å betale med kort. Husker det ble noe krøll med betalingen her og at det ikke kom noen billett, og vi måtte bare reise videre med uvisshet om vi hadde betalt eller ikke. Så kjørte vi videre og svingte av motorveien ved første anledning, bare maks noen kilometer senere. Kan tyde brevet slik at det er ved avkjøringen jeg har blitt registrert med skiltnummer, og ved bomstasjonen med "betalings-krøllet" ble jeg tydligvis ikke registrert.

Nå altså nesten 3 år senere kommer det et krav fra det store utland. Og det er ikke et hvilket som helst krav heller : 113,23 Euro faktisk :shock:
Her må det da ha påløpt noen saftige tillegg, eller håssen dem har regnet ut dette.. Står jo ellers da at 80,70 Euro er bompenger, 4,13 er vurderingsgebyrer for motorveiselskapet, og 28,40 er til innkrevningsselskapet Nivi. Men altså totalt snaue 1200 norske kroner er det dem da krever.
Jeg skal nok fint overleve denne utgiften ;-) ,men føler vel det blir en litt kostbar affære for å i uvisshet forvillet oss inn på A23 i et lite øyeblikk for 3 år siden.. Og å komme med et slikt krav så lenge etterpå uten å ha sendt ut noe tidligere virker jo veldig rart også da.. :roll:

"Ka dokker tru" ? Er det bare å betale og smile? Gi faen og håpe på det beste ? Eller hva mener dere ?
Kanskje noen som har vært borti noe lignende ? :)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by intruder »

Merkelig...men er en ilagt et gebyr her eller i utlandet for den saks skyld er det nok best å betale , byråkrater og denslags får en vende det andre kinnet til [-X
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by mekkern »

Jeg ville bestridet kravet.

Men de kan også ta det videre i systemet.

Noen ganger har det gått 5 år før folk har fått kravet..
Men vi er jo ikke helt i eu så jeg er litt usikker for vi har foreldelse etter 3 år men i noen tilfeller er det 10 år men tror dette gjelder ved dom.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by biker7 »

Joa, kravet er nok reelt det, serru.
Var inne på nettsia til innkrevingsselskapet, og i krav-brevet var det faktisk med passord så jeg kunne logge inn på saken min.
Etter litt undersøkelser der viser det seg at om du ikke har løst billet INN på motorveien, så blir det beregnet den lengste mulig strekning på aktuell motorvei.. Derfor den høye krav-summen tydligvis. Ellers så fant jeg også en slags "klage-mulighet" der, så sendte en melding der jeg bla. forklarte om betalingsproblemet i kortautomaten, og at dette derfor ikke er min feil. Nevnte også at bortimot 3 år er lang tid før et slik krav dukker opp.
Avsluttet slik : "I want this toll claim to be deleted, and the information I have provided should be passed on to your client Autostrade Per L`Italia."
Så får vi se hva som skjer etterhvert. Betaler ihverfall ikke noe i første omgang. :)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by intruder »

Om Mussolinos barnebarn Eugenio , mafiosoen Mario og Manuel fra Hotell i særklasse er inne i bildet ville jeg sendt melding Aj nåvv nåtting og vippset gryna sporenstreks øyeblikkelig :smt043

Og om det hadde kommet fra Putins halvbror Evgenij....... :smt073

velofe como.....
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by biker7 »

Litt bakgrunnshistorie :
16.juli 2018 befant jeg og en kjørekompis oss i Kranjska Gora Slovenia på mc-tur, og skulle forflytte oss litt inn i Italia.
Skulle i utgangspunktet unngå all motorvei, men rett etter vi kom inn i Italia klarte vi ved et uhell å forville oss inn på motorvei A23.
Før vi hadde noen mulighet til å svinge av, kom vi til en selvbetjent bomstasjon og gjorde et forsøk på å betale med kort. Husker det ble noe krøll med betalingen her og at det ikke kom noen billett, og vi måtte bare reise videre med uvisshet om vi hadde betalt eller ikke. Så kjørte vi videre og svingte av motorveien ved første anledning, bare maks noen kilometer senere. Kan tyde brevet slik at det er ved avkjøringen jeg har blitt registrert med skiltnummer, og ved bomstasjonen med "betalings-krøllet" ble jeg tydligvis ikke registrert.

En liten oppdatering av denne saken kanskje :D :

Fikk aldri noe svar på "klage-meldingen" jeg først sendte. MEN på mandag dukket det jaggu opp et nytt brev fra Italia.
Purring faktisk ! :shock: Pålydende hele 114,70 euro, og da beregnet utifra lengste mulige kjørelengde på denne motorveien da jeg ikke var registrert da jeg kjørte inn på den.. Etter å ha sjekket litt, fant jeg ei mailadresse og sendte en ny klage der jeg forklarte saken IGJEN...
Og dagen etter fikk jeg jammen faktisk svar denne gangen : Bomavgiften var rekalkulert i henhold til min forklaring , og jeg skulle nå bare betale i forhold til kjørt strekning :D Summen ble nå bare 19,16 euro, og jeg har nå betalt og endelig er "case closed" ! :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Post by intruder »

Satt faktisk og tenkte på denne saken din her om dagen , bra det ordnet seg da !
Å slippe unna standhaftige byråkrater kan være ti ganger enn å hoppe etter Wirkola vet du....også her på berget.
Nå nærmer det seg vinterlagring i bua...som den titommelkællen jeg er blir det stor stas om jeg klarer skru av batteripolene selv........ :redface
Post Reply