Nok en brann i kjøretøy

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Nok en brann i kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Mange har nok registrert det store antallet bilbranner vi har hatt de senere årene. For 10 års tid siden var det en sjeldenhet,
men nå kan man lese om bilbranner i media omtrent ukentlig.
Så feks innslag i NRK i kveld, om dette tilfellet, for anledningen i scooter: lov
https://www.nrk.no/trondelag/pauline-ra ... 1.15465010

I USA har de hatt innblanding av etanol i drivstoff i mange år, mens vi her til lands har fått økende etanolinnhold de senere årene.

"Gasoline warning: EPA approved E15 and E85 gas can ruin your engine, corrode your fuel line and destroy gaskets in older non-approved vehicles. Destroyed gaskets means leaky gasoline. Leaky gasoline on hot surfaces leads to ignition, and ignition leads to vehicle fires. The non-approved might not even be that old; there are vehicles that are only a couple of years old that are approved for E15 or E85 mixed blend gasoline. Most gasoline on the market is E10, which contains 90 percent gasoline and 10 percent ethanol." ( https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/ )

Skulle likt å vite hvor stor andel av brannene i biler og andre kjøretøy her til lands, som har opphav i bensin- og diesellekkasjer, med bakgrunn i at etanol bryter ned pakninger og gummislanger feks.

Båtmotorer får også disse problemene. https://www.aftenposten.no/norge/i/1aab ... baateierne

AMCAR er en av ytterst få organisasjoner som har tatt problematikken seriøst, her til lands: https://amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorf ... oblem.html (Det har jeg ikke sett at feks NMCU har gjort.)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nok en brann i kjøretøy

Post by mekkern »

De fleste her i landet er lykkelig uvitende om at bensina har endret seg de senere år. først E5 nå E10
-men det står det samme på pumpene så da tror man at det er likt som før.(skulle vært endret senest 2020 i
Og endringene i drivstoffet som går på bruk og lagring er underkommunisert.

Fant for noen år siden et offentlig dokument som belyste dette og ønsket om at følgene burde ignoreres av den grunn at de eldre kjøretøyene ville tilskrives "naturlige havarier/funksjonsfeil" som følge av alder og ikke drivstoff.Angrer på at jeg ikke lagret dette da jeg ikke er i stand til å igjenfinne det når jeg søker.

merking lar vente på seg også...
https://dinside.dagbladet.no/motor/na-k ... e/70273802
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nok en brann i kjøretøy

Post by ashland »

Jeg tipper det nok er flere bil og motorsykkel branner forårsaket av bensinlekkasjer enn hva vi tror. Det er langt fra alle som kommer i media :-k
Dette med sprit i bensin er etter min mening en styggedom fra disse miljøkommunistene, som har fått noen forskere til å komme med en statistisk om forurensning.

Å forbrenne sprit sier seg selv forurenser mindre enn bensin. Men hele fremstillingen av sprit er virkelig ikke forurensning fri den heller [-( statistikk blir akkurat som du selv vil ha den..

Både Amcar og LMK har hatt dette på dagsorden flere ganger, med tanke på bl.a gamle kjøretøy. Desverre taler de for døve ører.
Utviklingen skal selvfølgelig gå videre. Men hvorfor drysse ned det med sprit i bensin :-s
Hadde de vært åpne om det tror jeg nok mange fler hadde fått det med seg og flere branner kunne vært unngått
fun is not a straight line
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Nok en brann i kjøretøy

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 22 Apr 2021 06:17 De fleste her i landet er lykkelig uvitende om at bensina har endret seg de senere år. først E5 nå E10
-men det står det samme på pumpene så da tror man at det er likt som før.(skulle vært endret senest 2020 i
Og endringene i drivstoffet som går på bruk og lagring er underkommunisert.

Fant for noen år siden et offentlig dokument som belyste dette og ønsket om at følgene burde ignoreres av den grunn at de eldre kjøretøyene ville tilskrives "naturlige havarier/funksjonsfeil" som følge av alder og ikke drivstoff.Angrer på at jeg ikke lagret dette da jeg ikke er i stand til å igjenfinne det når jeg søker.

merking lar vente på seg også...
https://dinside.dagbladet.no/motor/na-k ... e/70273802
Etanolinnblandingen har i liten grad vært problematisert i norske media. I dette landet er det elbiler som er politisk korrekt,
og da gjør det kanskje ikke noe at eiere av bensin- og dieseldrevne kjøretøy får økte verkstedregninger? Da vil de kanskje
hurtigere presses til å kjøpe elbil?

Når det blir bilbranner i tunneler, og til sjøs, da liv kanskje går tapt, er det naturligvis mer problematisk. Det spekuleres
i ulike årsaker når det er brann i kjøretøyer, men jeg har til gode å se at en representant fra et forsikringsselskap
eller en journalist nevner etanol som en mulig årsak. Har noen andre registrert slike teorier?

En myte er at det kun er eldre kjøretøy som rammes, men det er ikke tilfellet. Mange av de uheldige egenskapene hos etanol,
og følgene av de, rammer også nyere bensin- og dieseldrevne kjøretøy. Her er feks noen artikler om dette:
https://www.cycleworld.com/2013/07/05/e ... otorcycle/
https://www.cycleworld.com/real-world-l ... your-tank/

Et TV-innslag fra USA: https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/

Her nevnes E15. Vi er muligens nærmere E20, dvs enda større innblanding av etanol, her til lands? Om det stemmer det som står nederst i denne artikkele fra Dagbladet, skulle vi være det i 2020 alletrede https://www.dagbladet.no/nyheter/flere- ... g/67381180

Et lite utvalg av bilbranner omtalt i Adresseavisen (regional avis i Midt-Norge) den siste tida:
https://www.adressa.no/nyheter/innenrik ... 823305.ece
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 844400.ece
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 351356.ece
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 071100.ece

Listen kunne vært gjort myyye lengre. Ikke mange år siden bilbranner var en sjeldenhet..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Nok en brann i kjøretøy

Post by gsx750_80 »

ashland wrote: 22 Apr 2021 08:40 Jeg tipper det nok er flere bil og motorsykkel branner forårsaket av bensinlekkasjer enn hva vi tror. Det er langt fra alle som kommer i media :-k
Dette med sprit i bensin er etter min mening en styggedom fra disse miljøkommunistene, som har fått noen forskere til å komme med en statistisk om forurensning.

Å forbrenne sprit sier seg selv forurenser mindre enn bensin. Men hele fremstillingen av sprit er virkelig ikke forurensning fri den heller [-( statistikk blir akkurat som du selv vil ha den..

Både Amcar og LMK har hatt dette på dagsorden flere ganger, med tanke på bl.a gamle kjøretøy. Desverre taler de for døve ører.
Utviklingen skal selvfølgelig gå videre. Men hvorfor drysse ned det med sprit i bensin :-s
Hadde de vært åpne om det tror jeg nok mange fler hadde fått det med seg og flere branner kunne vært unngått
Det er nok flere branner i kjøretøy enn de som omtaler i media, ja. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste hentydning i norske media i retning av at
etanol kan ha vært medvirkende til bilbrann, evt brann i mc eller båt. (I amerikanske derimot..)

Noen steder benyttes speielle slukningsteknikker ved "etanolbranner", da kun slokning med vann kan gjøre saken verre, og bidra til
å spre brannen. https://www.firehouse.com/home/article/ ... hting-foam
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nok en brann i kjøretøy

Post by supermons »

Brant en scooter i Trøndelag nå, tok fyr i fart: https://www.nrk.no/trondelag/pauline-ra ... 1.15465010

Stor kandidat for bensinbrann?
Post Reply