3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Startet på igjen fra i går, og resultatet av første print er totalt ulikt siste i går. Null filament på bed, alt i en kledelig liten ball.

Tester da følgende:

Mål opp og kjør 10cm gjennom extruder. Etter gårsdagens justering av flow er det så godt som perfekt. Tråden ser jevn og fin ut, og krøller ikke mot noen av sidene. Startet i går med 100% ubrukt dyse.

Så forsøk #1:

Varm opp, Autohome, skru av printer, bruke bladføler 0,1mm og pinlig nøye få alle hjørner (i mine øyne) dønn perfekt.
På igjen, sett i gang print. Mer eller mindre null filament på bed, kun noen småstriper (pluss den første solide den legger for å rense dyse).

Nytt forsøk:

Varm opp, autohome, disable steppers (ikke skru av printer), dytte ytterst forsiktig rundt på bed og hode, nytt arbeid med 0,1mm.
Samme resultat.

Atter et forsøk, samme som første men med 0,05mm bladføler. Denne gangen tildels print i et par av hjørnene, men ikke like "bra" som i går.

Siste forsøk, samme prosedyre men ikke skru av printer. Igjen noen få spor av print på bed, men stort sett en liten trådball under dyse.

Under forsøkene holdt jeg litt øye med tannhjulet som mater filament, og det beveget seg jevnt og trutt.


Slik jeg ser det blir jeg nødt til å gå over det mekaniske, siden det virker som justeringene jeg gjør stort sett preller av som vann på gåsa. Printer ble kjøpt billig, og ferdig montert, så jeg skal i alle fall ta en god runde og sjekke at alt er festet som det skal.

Men det blir i morgen - ellers står den i fare for å ende på plenen utenfor. Ikke ulikt en blåfugl fra barnesangen :lol:
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Som B@ikerdr nevner, Fusion 360 har litt kryptisk måte og komme til gratisversjonen.

Her er linken som gjør at man kommer igang:
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Ikke trykk på knappen for Free Trail som fanger blikket når denne linken åpnes. Man må scrolle litt ned i siden, og kommer til en rute med teksten
Free - for qualified hobbyist users, etterfulgt av en rute man kan klikke i hvor der står 'Get started".

Jeg nevnte ar det er en fullversjon. Det er både riktig og feil.
Fusion 360 er siktet mot industrien, for styring av CNC maskiner. Om man vil kjøre sitt design i en CNC maskin vil der være begrensninger i gratis versjon. Men for 3D print er ingen av begrensingene relevante. Når modellen er klar for utskrift trykker man på '3D print, og figuren blir sendt over slicer, i mitt tilfelle Cura. Enkelt og greit.

Jeg har ikke tukla med FreeCAD etter jeg fikk dreisen på Fusion 360. Utelukker ikke at FreeCAD er forbedret, men forspranget som skal hentes inn er på flere galakser, så motivasjonen og behovet for å gå tilbake er totalt fraværende. Jeg sier ikke at alt er himmelsk med det ene programmet og bare elendighet med det andre, men erfaring har vist at uansett hva man velger av program lønner det seg best å bestemme seg for ett program og lære det godt, i stedet for å flakke frem og tilbake.

Jeg har heller ikke opplevd problem og ugreier med Fusion. Men det er webbasert, og selv om man kan holde fram å jobbe selv om nettforbindelsen er borte vil programmet være hemmet av eventuell manglende forbindelse (om man feks befinner seg på båt uten god nett-dekning)

Nåvel. Jeg har ikke et religiøst forhold til programmet, jeg bare prøver å påpeke fordeler og ulemper, og så får hver enkelt gjøre opp sin egen mening. Det er helt sikkert andre designprogram som også funker helt fint. Målet er å lage en figure slik man ønsker. Hvordan man kommer fram til resultatet er av sekundær betydning.
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Tommas wrote: 30 Apr 2021 23:54 Startet på igjen fra i går, og resultatet av første print er totalt ulikt siste i går. Null filament på bed, alt i en kledelig liten ball.

Tester da følgende:

Mål opp og kjør 10cm gjennom extruder. Etter gårsdagens justering av flow er det så godt som perfekt. Tråden ser jevn og fin ut, og krøller ikke mot noen av sidene. Startet i går med 100% ubrukt dyse.

Så forsøk #1:

Varm opp, Autohome, skru av printer, bruke bladføler 0,1mm og pinlig nøye få alle hjørner (i mine øyne) dønn perfekt.
På igjen, sett i gang print. Mer eller mindre null filament på bed, kun noen småstriper (pluss den første solide den legger for å rense dyse).

Nytt forsøk:

Varm opp, autohome, disable steppers (ikke skru av printer), dytte ytterst forsiktig rundt på bed og hode, nytt arbeid med 0,1mm.
Samme resultat.

Atter et forsøk, samme som første men med 0,05mm bladføler. Denne gangen tildels print i et par av hjørnene, men ikke like "bra" som i går.

Siste forsøk, samme prosedyre men ikke skru av printer. Igjen noen få spor av print på bed, men stort sett en liten trådball under dyse.

Under forsøkene holdt jeg litt øye med tannhjulet som mater filament, og det beveget seg jevnt og trutt.


Slik jeg ser det blir jeg nødt til å gå over det mekaniske, siden det virker som justeringene jeg gjør stort sett preller av som vann på gåsa. Printer ble kjøpt billig, og ferdig montert, så jeg skal i alle fall ta en god runde og sjekke at alt er festet som det skal.

Men det blir i morgen - ellers står den i fare for å ende på plenen utenfor. Ikke ulikt en blåfugl fra barnesangen :lol:
Det som slår meg, basert på din beskrivelse, er at temperaturen i dysa er for lav.

Om du lar den henge fritt vil den kunne gi en rett og fin tråd, da tråden ikke har en oppgave etter at den forlater dysa, den skal bare henge fritt.

I det øyblikket tråden skal feste seg på plata trenger den å være varm nok til å kunne bøye seg etter at den forlater dysa og kunne forme seg til å feste på plata. Når den treffer plata skal den avkjøles tilstrekkelig til å holde seg på plata. Om den ikke fester seg på plata, (forutsetter ren of fettfri plate, men tipper at den er ok) har den kanskje avkjølt seg nok til å miste feste egenskapen.

Om dette var mitt problem ville jeg ha øket temperaturen på dysa med 20 grader og testet hva som skjer. PLA skal kunne benyttes opp til 230 grader, men man vet ikke på dette tidspunkt om feks 210 grader i innstillingen gir reelle 210 grader
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: 30 Apr 2021 23:54 Masse tekst og semiinformativ info
Jeg forstår ikke hvorfor du ikke får festet førstelaget til bed. Enten er du (fortsatt) latfor høyt, eller du har fått behandlet bed med et anti-feste-medium.
Jeg kan ikke hjelpe mer nå inntil jeg får en videosnutt, med lyd, av første og andre lag av printet.
Hent en handlevognmynt eller noe som tar under 20 min å printe på thingiverse og som er mindre enn 20x20mm å printe. helst ikke mer enn 2mm høyt heller. Film hele greia med lyd og legg ut, så får vi ta det derfra.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ifølge spec fra claser'n sin side skal PLA ha 190-220 grader C, som da er ihht hva jeg skrev først med "ca 210 grader C".
Den curaprofilen jeg laget har 210 grader på de to første lagene og 200 grader på resten av printet med vifte på 0% de første 3 lagene og 100% deretter. Siste lag med 210 grader og fortsatt vifte på 100%. Dette er "standard" PLA, så burde virke.
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Takker for gode innspill :thumleft

Skal dobbeltsjekke at profilen jeg fikk er lagret ordentlig, og at temp er på stell.

Er vi enige i at 0,1mm skal være et godt utgangspunkt, og om ikke det virker så antar vi at andre ting må ordnes?

Får gyve løs i morgen:

- Sjekk at alle skruer er festet, og at monteringen ellers virker solid og korrekt
- Rengjør overflaten godt
- Legg på 20 grader på temp
- Print lite eksempel, og film gjerne


Når det gjelder software har jeg vel mer eller mindre falt ned på Fusion 360 og Blender. Usikker på hvor mye "cad" jeg kommer til å gjøre fra grunnen av, men lekt litt med å modifisere eksisterende design fra nett. Blender for å få utløp for kreative sider, får se om det blir noe av det 8)
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 01 May 2021 00:30 Ifølge spec fra claser'n sin side skal PLA ha 190-220 grader C, som da er ihht hva jeg skrev først med "ca 210 grader C".
Den curaprofilen jeg laget har 210 grader på de to første lagene og 200 grader på resten av printet med vifte på 0% de første 3 lagene og 100% deretter. Siste lag med 210 grader og fortsatt vifte på 100%. Dette er "standard" PLA, så burde virke.
Dette er på linje med egen erfaring.
Men poenget mitt er: Om temperaturen er satt til 210 grader, og tråden oppfører seg som om den er for kald. da er den kanskje ikke 210 grader i realiteten, derfor de 20 gradene ekstra.
PLA som undertegnede benytter er oppgitt til å printe ved 200 til 230 grader, derav tallet. Men det er ikke fra CO, så tydeligvis litt ulike data. jeg benytter også 2,85 mm tråd.

Uansett, blir tråden varm nok vil den smelte og feste seg på plata. Ser i mine profiler at PLA er satt opp med 200 grader, og den flyter fint. så i denne saken mistenker jeg misvising i temperatur-reguleringen siden ikke tråden flyter og fester seg men krøller seg som en ball-
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Tommas wrote: 01 May 2021 01:00 Takker for gode innspill :thumleft

Skal dobbeltsjekke at profilen jeg fikk er lagret ordentlig, og at temp er på stell.

Er vi enige i at 0,1mm skal være et godt utgangspunkt, og om ikke det virker så antar vi at andre ting må ordnes?
.......
Nå ble jeg litt usikker på hva du mener.

Men for orden skyld. Plate-høyden i forhold til dyse justeres så nært 0 man kan komme, uten at dysa skraper i plata. Høyden på første laget bør være 0,2mm for å sikre at der er nok masse i tråden til å feste seg. Men denne høyden ordner printer, basert på data fra slicer. Så den plusser på 0,2mm til den forhåndsinnstilte høyden.
Legger man et førstelag som er for tynt vil man kanskje oppleve for dårlig festing, da tråden blir klemt ut relativt tynt. Tynn tråd avkjøles fortere, og vil kanskje bli for kald før den har festet seg. Derfor benytter man heller aldri kjøling på første laget.

Prøv også å legg på en 'Brim', dette er en ekstra krave som legges rundt figurens utside for å øke arealet mot underlaget i hensikt å få bedre feste til underlaget.
Så prøv med Brim, 7mm og første lag 0,2 mm.(En høyde som blir justert av printer i forhold til 0 referansen ved innjustering av festeplata. (Bare nevner det siden det var snakk om en søker for innjustering av dysehøyden over plata)

Lykke til :D :thumleft
Last edited by knutk on 01 May 2021 01:27, edited 2 times in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Takker igjen.
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Initial 220, deretter 210 grader.

Levelling gjort etter beste evne. Printer er så vidt jeg kan se stabil og godt skrudd sammen.


IMG_20210501_102152.jpg


Så et forsøk til for gøy, ingen forandringer..
IMG_20210501_105508.jpg
Attachments
IMG_20210501_102152.jpg
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Hmm, normale lyder og bed/dyse avstand ser grei ut. Mulig det er for stor fart, spesielt på sirklene den legger ned. Prøv om mulig å sett ned første lag til 10mm/s og som knutk nevner upp tempen på førstelaget til ca 225 grader.
Ja, og spray bed med hårspray eller bruk slik Pelikan limstift som lukter riskrem. Det er ikke noe som heter "bed that don't need adhesive", selv om de reklamerer for det aldri så mye.
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Temp er satt opp til 220 og 210, uppet den litt til, Mulig som Knut sier at hva tallene sier ikke er reell temp i virkeligheten.

Speed satt ned. Glemte å nevne det, men har brukt hårlakk på bed. Mulig jeg tester litt lim nå.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ja, og du bruker 60-ish grader på bed?
User avatar
Tommas
Posts: 5878
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

Satt opp til 70, og ørlite Biltema lim. Initial temp 230, så 210.speed 25, initial 10.

Fokus... Svart pla, svart bed. Beklager 😁

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ja, men det der så jo "looking good" ut. Farta var også mer i tråd med hva jeg bruker på "Initial layer" og "outer wall" hastighet.
Som du nok har fått med deg og sikkert sett på YT allerede "First Layer" er opphav til mye stress og svette. :lol:
Førstelaget er kritisk for videre print. Jeg forlater aldri maskinen før jeg ser at andrelaget fester seg til førstelaget uten å krølle til. Da kan jeg forlate og heller bare følge med sporadisk. Sjelden printet kuker det til etter de 3-4 første lagene med mindre du bygger noe høyt tynt.

Bare vent til du skal igang med TPU ;-)
Post Reply