3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Må si jeg begynner virkelig å like min CR-X. Dog, "Random seam" trengs nok å ordnes med..
Dette er en kopp/skål ø50mm, h30mm og tekst 6mm. Printet uten support, så bokstavene er mer eller mindre printet "i løse lufta".
For de som kanskje er interessert: Azurefilm PLA, Nozzle 210°C, Bed 55°C, intet festemateriale på Creality Silicon Carbon Glass Bed.
BikeridrKopp_1.jpg
BikeridrKopp_2.jpg
User avatar
Roargutten
Posts: 224
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Sjølveste sjefen over de gode grusveiene på Finnskogen har etterspurt forslag til Holder for sin tablett på den nyervervede grusmaskinen sin.

Siden jeg koser meg med å sitte i Fusion og leke meg tok jeg utfordringen på strak arm. Har ikke fått målt 100% på tabletten da jeg ikke har fått den i hende enda, men har tegnet ut i fra tegninger og mål oppgitt av eier.

Legger ved noen bilder av foreløpig utkast bare for å holde litt liv i forumet.
Holderen vil i sin tid bli printet i Karbonforsterket Nylon.
CarpeIter Tablett Holder v11 CI.png
CarpeIter Tablett Holder v10 Frame2.png
CarpeIter Tablett Holder v11 CI2.png
CarpeIter Tablett Holder v11 CI4.png
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
mekkern
Posts: 4525
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

ser jo bra ut :thumleft :thumleft
User avatar
Roargutten
Posts: 224
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Måtte legge til en liten detalj ;)
CarpeIter Tablett Holder v122.png
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
Palma
Posts: 4095
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Palma »

Dette blir bare sååå spennende å se resultatet av. Det gledes stort! \:D/
User avatar
Roargutten
Posts: 224
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Palma wrote: 02 Jan 2022 19:07 Dette blir bare sååå spennende å se resultatet av. Det gledes stort! \:D/
Regner med du la merke til posisjonen på kartet 🤣
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
Palma
Posts: 4095
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Palma »

Roargutten wrote: 02 Jan 2022 19:13
Palma wrote: 02 Jan 2022 19:07 Dette blir bare sååå spennende å se resultatet av. Det gledes stort! \:D/
Regner med du la merke til posisjonen på kartet 🤣
Hahaha, nydelig. Du har sansen for detaljer. Bra!
User avatar
kvase
Posts: 3181
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
1290

Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by kvase »

Palma wrote: 02 Jan 2022 19:54
Roargutten wrote: 02 Jan 2022 19:13
Palma wrote: 02 Jan 2022 19:07 Dette blir bare sååå spennende å se resultatet av. Det gledes stort! \:D/
Regner med du la merke til posisjonen på kartet 🤣
Hahaha, nydelig. Du har sansen for detaljer. Bra!
Morttjernberget :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Palma
Posts: 4095
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Palma »

Da er det utprøving av prototype her.
Det blir noen små justeringer på @Roargutten, men det tar'n på strak arm \:D/ :thumleft
271392169_635576267752780_5531570928204770671_n.jpg
271053285_482664663374969_4073637989252738264_n.jpg
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6261
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 3D-print-tråden

Post by supermons »

Kult! Kan man printe Karbonforsterket Nylon med en "vanlig" 3D-printer?


Jeg fikk broren min til å printe pepperkakeformer i jula, var en liten motorsykkelinteressert 3-åring som gikk helt bananas da :)
2021-12-06 19.32.26.jpg
2021-12-12 13.33.37.jpg
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

supermons wrote: 18 Jan 2022 08:20 Kult! Kan man printe Karbonforsterket Nylon med en "vanlig" 3D-printer?
Karbonforsterket nylon krever noe høyere temperatur, samt at det eter dyser.
Må gjerne ha en forsterket dyse som man kan sette på en "vanlig" printer.
Creality-printerne kan printe til 260 grader som standard og det er i grenselandet kjølig.
Mange printere kan oppgraderes til å printe ved 300 grader, men da må en også opgradere firmware på printeren.

Stilige kakeformer, og ingenting er vel mer koselig enn å glede et lite barnehjerte :)
User avatar
Roargutten
Posts: 224
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

supermons wrote: 18 Jan 2022 08:20 Kult! Kan man printe Karbonforsterket Nylon med en "vanlig" 3D-printer?

Ja og nei.
Det krever temperatur på 280grader, så om du har Bowdentube (teflontube mellom matemotor og dyse) Så går ikke dette. Det er rett og slett fordi denne teflontuben smelter ved disse temperaturene.

Min printer har jeg bygget om slik at det er såkalt DirectDrive. Da monterer man matemotoren direkte ovenfor dysa slik at denne tuben kan fjernes.
Ulempen er at da må man printe saktere siden man får mye mere vekt på dysehodet som jo beveger seg hele tiden.

Man får selvsagt printere som kommer slik originalt, men da snakker vi andre innkjøpspriser på maskineriet.
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3792
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

@Roargutten at du ikke kan bruke Bowden med høy temperatur er en sannhet med modifikasjoner. Ja, den hvite "standard" teflontuben liker ikke høy temp, men du kan bytte ut (som jeg har gjort) denne med Capricorn tube som tåler 350 grader.
Det kommer også på "heat break" på "hotend" og hvordan den er konstruert. Hos meg, på CR-X med to extrudere (matere) og én dyse, er "heat break" så lang at selv ved 260 grader print temp blir ikke enden av teflontuben varmere enn rundt 35 grader. "Hot end" hos meg har ikke teflontube som går helt ned til dysa.
User avatar
Roargutten
Posts: 224
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Bikeridr wrote: 18 Jan 2022 08:52 @Roargutten at du ikke kan bruke Bowden med høy temperatur er en sannhet med modifikasjoner. Ja, den hvite "standard" teflontuben liker ikke høy temp, men du kan bytte ut (som jeg har gjort) denne med Capricorn tube som tåler 350 grader.
Det kommer også på "heat break" på "hotend" og hvordan den er konstruert. Hos meg, på CR-X med to extrudere (matere) og én dyse, er "heat break" så lang at selv ved 260 grader print temp blir ikke enden av teflontuben varmere enn rundt 35 grader. "Hot end" hos meg har ikke teflontube som går helt ned til dysa.
Det samme har jeg, men her også hadde ikke dette gått med original hotend. Jeg har byttet til Allmetal hotend.
En annen årsak til at jeg bygget om til direct drive er for å gjøre dette lettere med fleksible filament også. Og jeg ble dritt lei av at bowdentuben over tid ble slarkete i koblingene.

Har selv brukt capricorntube helt frem til jeg bygget om.

Kjører nå eget oppsett med direct drive, all metal hotend og herdet ståldyse for å bedre tåle CF filamentet.
Printer nå de aller fleste materialer uten store problemer. Har også byttet ut den fleksible magnetplata med glass.
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
RuneMC
Posts: 1682
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 3D-print-tråden

Post by RuneMC »

3D printing på "old school" måten :)
Post Reply