3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3793
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Vi hadde jo litt aktivitet i "slic3r"-tråden og hvor jeg antydet vi burde lage oss en 3D-print-tråd.
Her er den og det kan jo bli gøy å utveksle erfaringer og print.
Selv har jeg printet meg igjennom noen ruller siden jeg startet i 2014 og har nå gått for en "dual extruder", som kan printe to forskjellige filament i samme print. Ofte brukt for å få to farger eller rett og slett bruke den ene extruderen til hovedprint og den andre til (billigere) support ved krevende print.

Når jeg kommer meg hjem til min printer (forhåpentligvis før nyttår), så står denne på agendaen som førsteprint :)
https://www.thingiverse.com/thing:4745852
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Temaet er vel forløpig relativt smalt. Men teknisk utvikling samt fallende priser vil nok gjøre at etter hvert kommer flere til å gå til anskaffelse av 3D printer.

Som bidrag fra undertegnede kan jeg jo ta med mitt seneste, og fortsatt pågående prosjekt.
2021-03-02-Beskyttelse Lyktering AUXlights_Lyktering v1.jpg
Dette skal bli en beskytter for lykteglassene på ekstra -lysene på BMW. Jeg vet at man får kjøpt slik, men de ser ut som utstyr for steinknuser.
Planen er å legge inn 3mm plexglass, som kan skiftes ut om det blir skadet.
Holderen trees inn på lykta forfra og sikres med nylon strip som kniper labbene sammen.
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 08 Mar 2021 18:16 Vi hadde jo litt aktivitet i "slic3r"-tråden og hvor jeg antydet vi burde lage oss en 3D-print-tråd.
Her er den og det kan jo bli gøy å utveksle erfaringer og print.
Selv har jeg printet meg igjennom noen ruller siden jeg startet i 2014 og har nå gått for en "dual extruder", som kan printe to forskjellige filament i samme print. Ofte brukt for å få to farger eller rett og slett bruke den ene extruderen til hovedprint og den andre til (billigere) support ved krevende print.

Når jeg kommer meg hjem til min printer (forhåpentligvis før nyttår), så står denne på agendaen som førsteprint :)
https://www.thingiverse.com/thing:4745852
Har opparbeidet litt erfaring nå med 2-dyse printer.

Printe med 2 farger har jeg ikke forsøkt enda. Om så gjøres må man designe figur for hver farge for seg, og sette dem sammen i en enhet. Har googlet litt om tema, men har funnet lite konkret. Mulig jeg lager en prøvefigur når jeg ikke har annet å gjøre...

Derimot, å bruke dyse #2 til støtte materiale (PVA), det funker fint.

PVA er vannoppløselig, men det tar flere timer før det skjer (tenker på om man støtter opp interne strukturer som er vanskelig å komme til etter figuren er fullført.

Når man legger figuren i vann vil PVA ette en tid bli geleaktig, og man kan skrape bort geléen en knapp time.

Man sparer sjelden penger ved å benytte PVA, da den koster 50% mer en de mest brukte materialer.
Gevinsten er først og fremst at den etterlater ingen synlige spor etter å bli fjernet, i motsetning til 1-dyse print som må etterbehandles om kosmetikken har betydning.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3793
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

knutk wrote: 09 Mar 2021 09:02
Bikeridr wrote: 08 Mar 2021 18:16 Vi hadde jo litt aktivitet i "slic3r"-tråden og hvor jeg antydet vi burde lage oss en 3D-print-tråd.
Her er den og det kan jo bli gøy å utveksle erfaringer og print.
Selv har jeg printet meg igjennom noen ruller siden jeg startet i 2014 og har nå gått for en "dual extruder", som kan printe to forskjellige filament i samme print. Ofte brukt for å få to farger eller rett og slett bruke den ene extruderen til hovedprint og den andre til (billigere) support ved krevende print.

Når jeg kommer meg hjem til min printer (forhåpentligvis før nyttår), så står denne på agendaen som førsteprint :)
https://www.thingiverse.com/thing:4745852
Har opparbeidet litt erfaring nå med 2-dyse printer.

Printe med 2 farger har jeg ikke forsøkt enda. Om så gjøres må man designe figur for hver farge for seg, og sette dem sammen i en enhet. Har googlet litt om tema, men har funnet lite konkret. Mulig jeg lager en prøvefigur når jeg ikke har annet å gjøre...

Derimot, å bruke dyse #2 til støtte materiale (PVA), det funker fint.

PVA er vannoppløselig, men det tar flere timer før det skjer (tenker på om man støtter opp interne strukturer som er vanskelig å komme til etter figuren er fullført.

Når man legger figuren i vann vil PVA ette en tid bli geleaktig, og man kan skrape bort geléen en knapp time.

Man sparer sjelden penger ved å benytte PVA, da den koster 50% mer en de mest brukte materialer.
Gevinsten er først og fremst at den etterlater ingen synlige spor etter å bli fjernet, i motsetning til 1-dyse print som må etterbehandles om kosmetikken har betydning.
Jeg uthevet litt i din kommentar også :)
Man trenger ikke designe "to forskjellige" modeller hvis man bruker Fusion360, Solidworks eller FreeCAD. Faktisk kan man bruke windows eget 3Dmodelleringsprogram og designe én modell. Problemet er, som jeg påpekte i slic3r-tråden, STL. Alle de nevnte program kan eksportere til AMF og/eller 3MF. Her kan man definere modellen i flere "lag" og teoretisk lage en 16-farget modell, om du finner en slik 3D-printer.
Når man så har satt opp sliceren til å bruke flere extrudere, kan man definere den enkelte extruder til forskjellig del av modellen.

PVA som support er noe jeg ikke har kommet i gang med ennå. Har kjøpt en rull, og den er, som knutk sier, vesentlig dyrere enn det filamentet en skal printe med. Her kommer Cura som slicer inn (og ganske sikkert Prusaslicer). Du kan nemlig definere en extruder til å printe "interface layer". Da bruker en det vanlige printmaterialet også til support, mens de siste ca 2mm (kan justeres) bruker PVA fra den andre extruderen. Da blir det ikke spesielt mye dyrere å printe.

@knutk, ja - har lest om at det tar tid å løse opp PVA. I min våte drøm betyr det å bli ferdig med printet på kvelden og så legge det i vann over natta :thumleft

Forøvrig, her er mitt første forsøk med 2-farge print. Materiale er ABS som har vært "mishandlet" ved å ha ligget 2-3 år i garasjen. Filament er "ferskvare" og bør oppbevares tørt. Jeg har nå slenkt alle filamentrullene i en stor Jysk-kasse med 2kg kattesand i bunnen, så det burde holde det tørt..

Som dere ser av printet, det er endel "stringing" i det hvite. Hele printet er ca 25x40mm og 2x2mm høyt av hver farge. Bokstavene er 8mm høye, mener jeg. "Stringingen" kommer av at jeg ikke hadde satt "retraction" tilstrekkelig og jeg brukte ikke "purge tower". Dessuten er det "kjipeste sort" ABS, som ikke engang rent ABS. Kjøpt for lenge siden på eBay og det er "NoName". Nuvel, bruker det til prototyping i dag :)
BikeridrWasHere.jpg
Edit: Skal man referere til bilde, bør man vel legge til et også..
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 09 Mar 2021 11:33
knutk wrote: 09 Mar 2021 09:02
Bikeridr wrote: 08 Mar 2021 18:16 Vi hadde jo litt aktivitet i "slic3r"-tråden og hvor jeg antydet vi burde lage oss en 3D-print-tråd.
Her er den og det kan jo bli gøy å utveksle erfaringer og print.
Selv har jeg printet meg igjennom noen ruller siden jeg startet i 2014 og har nå gått for en "dual extruder", som kan printe to forskjellige filament i samme print. Ofte brukt for å få to farger eller rett og slett bruke den ene extruderen til hovedprint og den andre til (billigere) support ved krevende print.

Når jeg kommer meg hjem til min printer (forhåpentligvis før nyttår), så står denne på agendaen som førsteprint :)
https://www.thingiverse.com/thing:4745852
Har opparbeidet litt erfaring nå med 2-dyse printer.

Printe med 2 farger har jeg ikke forsøkt enda. Om så gjøres må man designe figur for hver farge for seg, og sette dem sammen i en enhet. Har googlet litt om tema, men har funnet lite konkret. Mulig jeg lager en prøvefigur når jeg ikke har annet å gjøre...

Derimot, å bruke dyse #2 til støtte materiale (PVA), det funker fint.

PVA er vannoppløselig, men det tar flere timer før det skjer (tenker på om man støtter opp interne strukturer som er vanskelig å komme til etter figuren er fullført.

Når man legger figuren i vann vil PVA ette en tid bli geleaktig, og man kan skrape bort geléen en knapp time.

Man sparer sjelden penger ved å benytte PVA, da den koster 50% mer en de mest brukte materialer.
Gevinsten er først og fremst at den etterlater ingen synlige spor etter å bli fjernet, i motsetning til 1-dyse print som må etterbehandles om kosmetikken har betydning.
Jeg uthevet litt i din kommentar også :)
Man trenger ikke designe "to forskjellige" modeller hvis man bruker Fusion360, Solidworks eller FreeCAD. Faktisk kan man bruke windows eget 3Dmodelleringsprogram og designe én modell. Problemet er, som jeg påpekte i slic3r-tråden, STL. Alle de nevnte program kan eksportere til AMF og/eller 3MF. Her kan man definere modellen i flere "lag" og teoretisk lage en 16-farget modell, om du finner en slik 3D-printer.
Når man så har satt opp sliceren til å bruke flere extrudere, kan man definere den enkelte extruder til forskjellig del av modellen.

PVA som support er noe jeg ikke har kommet i gang med ennå. Har kjøpt en rull, og den er, som knutk sier, vesentlig dyrere enn det filamentet en skal printe med. Her kommer Cura som slicer inn (og ganske sikkert Prusaslicer). Du kan nemlig definere en extruder til å printe "interface layer". Da bruker en det vanlige printmaterialet også til support, mens de siste ca 2mm (kan justeres) bruker PVA fra den andre extruderen. Da blir det ikke spesielt mye dyrere å printe.

@knutk, ja - har lest om at det tar tid å løse opp PVA. I min våte drøm betyr det å bli ferdig med printet på kvelden og så legge det i vann over natta :thumleft

Forøvrig, her er mitt første forsøk med 2-farge print. Materiale er ABS som har vært "mishandlet" ved å ha ligget 2-3 år i garasjen. Filament er "ferskvare" og bør oppbevares tørt. Jeg har nå slenkt alle filamentrullene i en stor Jysk-kasse med 2kg kattesand i bunnen, så det burde holde det tørt..

Som dere ser av printet, det er endel "stringing" i det hvite. Hele printet er ca 25x40mm og 2x2mm høyt av hver farge. Bokstavene er 8mm høye, mener jeg. "Stringingen" kommer av at jeg ikke hadde satt "retraction" tilstrekkelig og jeg brukte ikke "purge tower". Dessuten er det "kjipeste sort" ABS, som ikke engang rent ABS. Kjøpt for lenge siden på eBay og det er "NoName". Nuvel, bruker det til prototyping i dag :)
BikeridrWasHere.jpg

Edit: Skal man referere til bilde, bør man vel legge til et også..
Interessant informasjon om design for 3D print. Tydelig at her er det mye jeg ikke vet :thumleft :D

Angående de løse trådene i ditt to-farge print.
Jeg har ikke et definitivt svar, men kan meddele at for egen del har jeg erfart at ved å aktivere 'retraction' i Cura er behovet for etterarbeidelse med å kutte løse tråder stort sett ikke-eksisterende. Setter den opp slik at hver gang printhodet skal bevege seg uten å legge tråd vil tråden bli dratt tilbake 3 - 5 mm inn i dysen.
(For dem som ikke er inne i teminologien: Cura er sliceren, programmet som deler opp designet i mange lag for å printe dem ut, lag på lag og bygger opp filen som sendes til printer.)
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Nytt prosjekt:
Beskytter for ekstralys på BMWs GSA modeller.

Siden sykkelen er ment å kjøres også på grusveier, og statistikken viser at der til tider kastes opp stein, er en lyktebeskytter greit å ha.
Man får kjøpt dem hos bl.a Touratech, men jeg synes at det som finnes ser ut som hundebur.

Så da må man jo prøve på et alternativ.
Design, fra Fusion 360
Design, fra Fusion 360
Tenkte på noe slikt. En ring med fire labber. Sett inn 3mm plexiglass, og sikre den med nylon-strip, i tillegg til gripehaker på labbene.

Her er ferdig produkt.
Ferdig produkt
Ferdig produkt
Labbene ble print for seg selv. Dette for å gi ringen trådretning som går i ring mens trådene l labbene går i lengderetnig.
Forsøksmodellen, som er brukt for å bekrefte/justere målene, er printet i PLA, mens bruks-modellen er laget i ABS for å gjøre limingen av labbene enkelt (Sveises sammen med Aceton)

Glasset på bildet har fortsatt beskyttelses plast, som fjernes når man limer glasset fra innsiden og sikres med noen dråper fra en limpistol.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1249
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
Location: Ørsta

Re: 3D-print-tråden

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 15 Mar 2021 13:41 Nytt prosjekt:
Beskytter for ekstralys på BMWs GSA modeller.

Siden sykkelen er ment å kjøres også på grusveier, og statistikken viser at der til tider kastes opp stein, er en lyktebeskytter greit å ha.
Man får kjøpt dem hos bl.a Touratech, men jeg synes at det som finnes ser ut som hundebur.

Så da må man jo prøve på et alternativ.

2021-03-02-Beskyttelse Lyktering AUXlights_Lyktering v1.jpg

Tenkte på noe slikt. En ring med fire labber. Sett inn 3mm plexiglass, og sikre den med nylon-strip, i tillegg til gripehaker på labbene.

Her er ferdig produkt.
20210315_131714.jpg

Labbene ble print for seg selv. Dette for å gi ringen trådretning som går i ring mens trådene l labbene går i lengderetnig.
Forsøksmodellen, som er brukt for å bekrefte/justere målene, er printet i PLA, mens bruks-modellen er laget i ABS for å gjøre limingen av labbene enkelt (Sveises sammen med Aceton)

Glasset på bildet har fortsatt beskyttelses plast, som fjernes når man limer glasset fra innsiden og sikres med noen dråper fra en limpistol.
Tar du krasjtest på slike deler? Eller fester du på å satser på det holder?
Jeg kjenner ikke styrken i slike deler, men kjenner litt til problemet med at det flyr litt småstein og lignende med dertilhørende resultat.

Spennende med 3D printede deler, har jobbet i bedrift som brukte 3D printer for å lage første prototype av enkelte ting. Selv har jeg ikke klart å finne en god grunn til å forsvare kostnaden med å kjøpe en 3D printer (forslag taes gjerne i mot). Har ikke tid til å drive med slikt heller, men man vet aldri hva som skjer i fremtiden.
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 15 Mar 2021 14:25
Tar du krasjtest på slike deler? Eller fester du på å satser på det holder?
Nei, jeg drar og trekker litt i labbene for å sikre at aceton-sveisingen holder. Utover det får det bare gå som det går.
I og med at beskytteren blir tredd inn på lykta vil den jo støtte seg til lyktehuset.
20210315_144214.jpg
På dette bildet er beskyttelsen for glasset ikke fjernet, ei heller er nylon-strips satt på. Nylon-strips skal ligge i sporet bakerst på labbene og opprett holde et press mot lyktehuset.

Og om den nå ryker av en eller annen grunn er det jo bare å printe en ny og forbedret utgave, hvor eventuell forbedring blir utført basert på hva som feilet.
Spiritofwinter wrote: 15 Mar 2021 14:25 Jeg kjenner ikke styrken i slike deler, men kjenner litt til problemet med at det flyr litt småstein og lignende med dertilhørende resultat.
Styrken på 3D print er veldig avhengig av material-type.
Men uansett hvilken material man velger: Sammenlignet med en støpt del i samme plast-type tror jeg at den 3D -printede delen ikke har samme styrke, særlig på tyne deler. Dette utsagnet er basert på 3D print basert på tynne tråder som smeltes sammen.

Om man ser på industriprintere, som koster mer enn en 3-roms i Oslo-Vest tror jeg bildet er et helt annet.
I bilproduksjon har en nå begynt å 3D printe komponenter som har en form som gjør tradisjonell støpning vanskelig. Men da snakker vi ome en helt annen teknologi, basert på pulver som smeltes med laserstråle. Dette benyttes og til medisinsk bruk, feks. kuleledd printet i Titan.

Når det er sagt. Som et eksempel på styrke kan nevnes at jeg i fjord skulle hjelpe en kompis med å skifte simmerring på en gaffel. For å sikre jevnt press på simmerringen printet jeg en kloss som man tredde ned over gaffelen, og klossen ble i underkant laget slik at den fordelte trykket mot simmerringen på de riktige steder. Det gikk helt greit å slå på denne med hammer for å banke det hele på plass.
Spiritofwinter wrote: 15 Mar 2021 14:25 Spennende med 3D printede deler, har jobbet i bedrift som brukte 3D printer for å lage første prototype av enkelte ting. Selv har jeg ikke klart å finne en god grunn til å forsvare kostnaden med å kjøpe en 3D printer (forslag taes gjerne i mot). Har ikke tid til å drive med slikt heller, men man vet aldri hva som skjer i fremtiden.
Utviklingen for 3D printere går sin gang. Jeg tror vi fortsatt bare befinner oss i startgropa. Utviklingen og økende salg vil presse opp kvaliteten og presse ned prisen. Om man skulle sammenligne med papir-skriver og dens utvikling vil jeg tro vi fortsatt befinner oss på stadiet for nåle-printere.

Med hensyn til å diskutere fornuft: Det er en Dame-greie. Når man har vært gift en stund går man over fra å spørre til å informere... Fornuft benyttes når man avveier rotfylling kontra krone eller trekking av tanna. Hobbyer er fritatt for den slags.

Tiden kan det være verre med.
I praksis får man ikke så mye glede av en 3D printer før man har lært seg å lage egne design. For hobby bruk finnes der flere gratis-program som er fullt brukandes. Men det tar tid å 'knekke koden', Man må opp på et visst kunnskapsnivå om programmet før det flyter. You-tube er en himla god hjelp. Men det tar tid å komme igang. Senere går det mye lettere.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1249
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
Location: Ørsta

Re: 3D-print-tråden

Post by Spiritofwinter »

Takk for utfyllende og godt svar som alltid :D

knutk wrote: 15 Mar 2021 15:21 Med hensyn til å diskutere fornuft: Det er en Dame-greie. Når man har vært gift en stund går man over fra å spørre til å informere... Fornuft benyttes når man avveier rotfylling kontra krone eller trekking av tanna. Hobbyer er fritatt for den slags.
Nå har jeg kun vert gift i 6 måneder (denne gangen) og jeg har allerede et stort, dyrt garasje/husprosjekt som jobbes med, så i dag er det ikke plass på noen måte med 3D printer. Men når det er ferdig skal jeg ha plass til å sette fra meg slike "små investeringer" som jeg forhåpentligvis kan bruke tiden min på. Vi har allerede stilt oss spørsmålet om hva vi skal gjøre når vi er ferdig å bygge huset, vi har ikke gjort annet enn å bygge eller pusse opp hus siden vi møtte hverandre. Den store frykten er selvfølgelig at vi må begynne å snakke sammen...
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 16 Mar 2021 13:59 Takk for utfyllende og godt svar som alltid :D

knutk wrote: 15 Mar 2021 15:21 Med hensyn til å diskutere fornuft: Det er en Dame-greie. Når man har vært gift en stund går man over fra å spørre til å informere... Fornuft benyttes når man avveier rotfylling kontra krone eller trekking av tanna. Hobbyer er fritatt for den slags.
Nå har jeg kun vert gift i 6 måneder (denne gangen) og jeg har allerede et stort, dyrt garasje/husprosjekt som jobbes med, så i dag er det ikke plass på noen måte med 3D printer. Men når det er ferdig skal jeg ha plass til å sette fra meg slike "små investeringer" som jeg forhåpentligvis kan bruke tiden min på. Vi har allerede stilt oss spørsmålet om hva vi skal gjøre når vi er ferdig å bygge huset, vi har ikke gjort annet enn å bygge eller pusse opp hus siden vi møtte hverandre. Den store frykten er selvfølgelig at vi må begynne å snakke sammen...
:D :D . Det er der øl kommer inn i bildet \:D/ \:D/
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Da er prosjektet fullført (enn så lenge :) )
20210319_160015.jpg
20210319_153947.jpg
Festa glasset med limpistol. Litt kladd rundt kanten, så kanskje ikke det beste valget.

Prøver en annen lim neste gang....
User avatar
mekkern
Posts: 4525
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

ser jo bra ut det \:D/ :thumleft =D>
-men smeltelim er litt gris uansett.
Geltype lynlim og aktivator kan ofte funke vel så godt.
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

mekkern wrote: 19 Mar 2021 17:29 ser jo bra ut det \:D/ :thumleft =D>
-men smeltelim er litt gris uansett.
Geltype lynlim og aktivator kan ofte funke vel så godt.
Men hvordan reagerer lyn-lim med plexiglass?
Har prøvd å lime plexiglass tidligere, med resultat at valgte limtype (som jeg ikke husker nå hva det var) fikk glasset til å sprekke etter et par uker.
Jeg har en annen type lim som skal kunne funke på plexiglass.

Tanken bak å tagge glasset fast med limpistol var at den er lett å pirke løs i fall glasset skulle bli knust etter en 'Direkte - treff', hvor jeg da med letthet kan sette inn nytt glass.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3793
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Kontaktlim på tube kan jo være et alternativ. Da har du litt kontroll på hvor du legger "marken" og så legger du en lik inni falsen på lampedekslet. Burde jo funke knall. Ev "Karlsons" lim vil kanskje også funke. Er jo ikke nødvendig at det sitter dønn sveisa fast, da plexi'en likevel hviler mot selve lykteglasset.
knutk
Posts: 2035
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 19 Mar 2021 20:48 Kontaktlim på tube kan jo være et alternativ. Da har du litt kontroll på hvor du legger "marken" og så legger du en lik inni falsen på lampedekslet. Burde jo funke knall. Ev "Karlsons" lim vil kanskje også funke. Er jo ikke nødvendig at det sitter dønn sveisa fast, da plexi'en likevel hviler mot selve lykteglasset.
Tror også at kontaktlim kan være et greit alternativ. Limens eneste oppgave er jo bare å holde glasset noen lunde på plass. Limfugen blir ikke utsatt for noen belastning da glasset blir liggende i press. Men kontaktlim er også litt 'trådete', om enn ikke så mye som lim fra pistol.
Som det er nå la jeg tre dråper , ca 120 grader mellom hver (ca... på øyemål).

Da jeg lagde huset for indikator for varmejakke brukte jeg en klar lim som limer plexiglass. Tenkte litt på å bruke den, men tror det ville bli litt for fast ved eventuelt glassbytte.

Vel vel, nå er det gjort, så får man se hvordan dette holder, og eventuelt ta det derifra. :D
Post Reply