Nå er det så vidt over 3 måneder siden jeg konfigurerte denne røykvarsleren fra Biltema til å fungere med 18650 batterier.
Denne ligger som et testobjekt innerst på bordet i furtebua og i dag valgte jeg å teste den med å trykke på alarmknappen og den funket som bare det. Jeg blåste også røyk inn i den (fra smeltet plastikk) og den reagerte og ga alarm.
Jeg bruker noen gamle 18650 batterier her reddet fra eldgamle laptoper. Batteripakken som består av 2 stk. 18650 celler i paralell målte i dag 4.09 volt 3 måneder etter jeg koblet dem til. Når jeg startet målte batteripakken 4.12 volt.
Så med en hjemmelaget batteripakke som dette er jeg overbevist om at 10 år så absolutt er innen rekkevidde. Selvutlading av batteriene er vel et større problem her enn selve strømtrekket til denne røykvarsleren.
Merk at spenningen på 18650 batteriene kan gå helt ned mot 3 volt og gjerne under dette også før dem kutter ut. jeg har koblet til en liten BMS krets/modul der som forhindrer spenning rundt 2.5-3 volt.
IMG_1406.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.