3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Å da har jeg også bestillt meg til sammen 10 liter med resin :)

8 liter med svart, og to liter med semitransparent svart (Smoky Black). Grå har jeg 4 liter av fra før. Da skulle jeg være dekket en stund til :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

a er mini heateren montert og testet :)

Denne er genial. Nå kan jeg printe året rundt når som helst uten å tenke på temperaturen i kjelleren. Akkurat nå er det 20 grader i kjelleren, men på vinteren kan det bli ned mot rett under 10 grader. Med en slik mini heater så blir det 25 grader under lokket til resin printeren på noen få sekunder :)
IMG_1481.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kjøpte meg en liten hevert pumpe og en 10 liter vannkanne på Biltema i dag, slik at jeg kan sile samt gjenbruke IPA'en og bruke den flere ganger til å rense printene :) da kan jeg vente til resin synker til bunns i beholderen for så og suge ut den klare resin'en over til ny beholder. Resin'en som er igjen i bøtta kan jeg herde for så og kaste i søpla.

Det er vertfall planen og verdt forsøket :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Designet et lite adapter som gjør at jeg enkelt kan bruke en liten XT-30 kontakt i diverse bokser for å gi strøm til prosjektene mine. Dette adapteret gjør at jeg bare kan bore et 15mm hull og dytte adapteret inn i hullet og lime det fast.

Det er tross alt lettere og bore et rundt hull enn å kutte ut et hull som passer kontakten og så er det jo meningen at kontakten faktisk skal sitte fast når man drar ut og inn strømmen også. :)
XT30_1.PNG
XT30_2.png
XT30_3.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Dette må vi vel kunne kalle suksess. :twothumbs:

Den gled rett inn med samme opplevelse som om når man fjerner lokket på esken til Apple sine produkter 8)
IMG_0941.jpeg
IMG_0940.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Her går det unna siden sist Bjerknez :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 05 Sep 2024 14:26 Her går det unna siden sist Bjerknez :)
Hehe, går i rykk og napp. Snart får jeg 10 liter med sort og semitransparent resin i posten :)
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 05 Sep 2024 14:57
JoeHugin wrote: 05 Sep 2024 14:26 Her går det unna siden sist Bjerknez :)
Hehe, går i rykk og napp. Snart får jeg 10 liter med sort og semitransparent resin i posten :)
Det var ikke småtterier :)
Fikk du noengang til den koblingsboksen vi forsøkte få til som warpet for deg og meg? Hva var evt årsaken?
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 05 Sep 2024 15:17
Bjerknez wrote: 05 Sep 2024 14:57
JoeHugin wrote: 05 Sep 2024 14:26 Her går det unna siden sist Bjerknez :)
Hehe, går i rykk og napp. Snart får jeg 10 liter med sort og semitransparent resin i posten :)
Det var ikke småtterier :)
Fikk du noengang til den koblingsboksen vi forsøkte få til som warpet for deg og meg? Hva var evt årsaken?
Nesten så jeg ikke husker..

Hvilken koblingsboks mener du? :)
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 29 Aug 2023 15:54 Slik ble boksen jeg printet rett på plata. Den er helt perfekt bortsett fra den "bloomingen" på siden der.
PS! Se bort fra lokket :lol:

8588CFD4-542C-48E1-8E5D-32610AEAE30F.jpeg
Dette jeg tenkte på :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Åja, den ja.

Ser at den nye printeren med tilt bed er mye bedre når det kommer til å printe ting rett på plata med store flater, men perfekt er den ikke. Det kan let løses ved å printe boksen i 45ish grader vinkel og bruke supports. Det funker fint, men resin printere er ikke gode på og printe ting som står rett på plata, hvis det er store områder.

Mye kan skyldes brukerfeil også. Har blitt litt klokere på dette siden sist :)
JoeHugin
Posts: 197
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Ja, har også pleid å la lychee "autorotere". Da har ting fungert ganske bra egentlig.

Har også hatt lyst på større printer med større flate, men iogmed at jeg ikke har printa noenting på litt over et år med den, så er det vel ikke noe å bruke penger på :redface
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Større printer har jeg ikke savnet så langt egentlig. :)
knutk
Posts: 2418
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Det er dags å skifte gaffelolje på min F850, og det innebærer at gaffelen må åpnes da oljenivå måles med fjæren ute.
For å skille fjær fra demperen må fjæra komprimeres for å løse ut en låseskive.
Alle deler er olje-glatte, blanke og fine, og operasjonen krever enten at man 4 hender eller benytter et spesialverktøy fra BMW. I mangel på både 4 hender og spesialverktøy var det dags å dra støvtrekket av 3D printeren.


Tegningen i Fusion ser omtrent slik ut:
2024_09_27-Gaffelverktøy.jpg
Eller en litt jålete utgave:
2024-09-25_Adapter_Gaffelverktøy_F850_2024-Sep-28_08-50-04PM-000_CustomizedView54499522425.png
Ferdig printet ser samlingen slik ut:
20240928_144532.jpg
Og med en gjengestang som ryggrad blir det slik:
20240928_130847.jpg
Festet til gaffel, alt samlet:
20240928_130012.jpg
Nedre feste:
20240928_130100.jpg
Og i hodet, hvor fjæren blir komprimert, før komprimering:
20240927_135025.jpg
Og etter komprimering:
20240927_135258.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2215
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: 3D-print-tråden

Post by Tekumseh »

knutk wrote: 28 Sep 2024 23:29 Det er dags å skifte gaffelolje på min F850, og det innebærer at gaffelen må åpnes da oljenivå måles med fjæren ute.
For å skille fjær fra demperen må fjæra komprimeres for å løse ut en låseskive.
Alle deler er olje-glatte, blanke og fine, og operasjonen krever enten at man 4 hender eller benytter et spesialverktøy fra BMW. I mangel på både 4 hender og spesialverktøy var det dags å dra støvtrekket av 3D printeren.


Tegningen i Fusion ser omtrent slik ut:
2024_09_27-Gaffelverktøy.jpg

Eller en litt jålete utgave:
2024-09-25_Adapter_Gaffelverktøy_F850_2024-Sep-28_08-50-04PM-000_CustomizedView54499522425.png

Ferdig printet ser samlingen slik ut:
20240928_144532.jpg

Og med en gjengestang som ryggrad blir det slik:

20240928_130847.jpg

Festet til gaffel, alt samlet:
20240928_130012.jpg

Nedre feste:
20240928_130100.jpg

Og i hodet, hvor fjæren blir komprimert, før komprimering:
20240927_135025.jpg

Og etter komprimering:
20240927_135258.jpg
Fantastisk! :thumleft
Post Reply