3D-print-tråden
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: 3D-print-tråden
Ting jeg ikke visste jeg hadde bruk for..
Nå blir det ikke å finne frem tannpirkere og gamle pappeester.
2x4cm blandekar for Araldit/Epoxy.
4 første kom jo ut bra, 7gr filament. 8 til under produksjon..
Nå blir det ikke å finne frem tannpirkere og gamle pappeester.
2x4cm blandekar for Araldit/Epoxy.
4 første kom jo ut bra, 7gr filament. 8 til under produksjon..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Takk. Den der var slett ikke dum
Men fester ikke epoxy rester seg til plast? Hva med resin? Resin er jo egentlig epoxy, på en måte...
Et lite tips kan kanskje være og lage en liten helletut i det ene hjørnet av karet i tillfelle man vil helle ut epoxyen? Et annet tips kan være pg forme tuppen på disse rørepinnene med samme radius som hjørnene i karet, slik at man lettere kan skrape det rent etter bruk?
Jeg kjøpte selv slike små snapsglass i plast på Europris for en billig penge. Så bestiltte jeg en skokk med rørepinner på AliExpress. Funker utmerket, og kanskje til og med bedre, men det er jo ikke oike gøy som å lage noe selv skal sies.
Edit:
Jeg ser nå at hjørnene på disse røreskjeene nok trolig har noenlunde samme radius som hjørnene i karet, så det kan hende du har tenkt på dette
Jeg kjøpte selv slike små snapsglass i plast på Europris for en billig penge. Så bestiltte jeg en skokk med rørepinner på AliExpress. Funker utmerket, og kanskje til og med bedre, men det er jo ikke oike gøy som å lage noe selv skal sies.
Edit:
Jeg ser nå at hjørnene på disse røreskjeene nok trolig har noenlunde samme radius som hjørnene i karet, så det kan hende du har tenkt på dette
- Bikeridr
- Geocache General
Epoxy fester seg til plast, ja. Hva en gjør med resin, vet jeg ikke, enten fester seg, eller går i oppløsning.
For å svare på ditt spm under; det er ikke mitt design, jeg lastet ned fra makerworld. Blandekarene er beregnet til engangsbruk og jeg tror ikke jeg går konkurs om jeg bruker 10-20-30 av dem i året da beregnet pris utifra filamentbruk og hva jeg betaler for rullene kom på ca svimlende kr 0,37 pr stk.
Ahh, ok. Jeg trodde det var du som hadde designet det.Bikeridr wrote: ↑27 Aug 2024 06:08Epoxy fester seg til plast, ja. Hva en gjør med resin, vet jeg ikke, enten fester seg, eller går i oppløsning.
For å svare på ditt spm under; det er ikke mitt design, jeg lastet ned fra makerworld. Blandekarene er beregnet til engangsbruk og jeg tror ikke jeg går konkurs om jeg bruker 10-20-30 av dem i året da beregnet pris utifra filamentbruk og hva jeg betaler for rullene kom på ca svimlende kr 0,37 pr stk.
Neida, konkurs går nok trolig ingen av oss, og selv om det i dette tilfellet nok er enklest å kjøpe, så fikk jeg lyst til å lage noe lignende selv. men jeg liker å tegne selv jeg da. Halve morroa
Uansett et godt tips, så ga meg et bittelite prosjekt å pusle med
Designet et eget epoxy mix sett som jeg tenkte jeg skulle printe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ser jeg snart begynner å gå tom for resin. Hittil har jeg kun kjøpt vanlig grå resin fra Elegoo som heter "ABS-Like Resin V3" å denne er jeg utrolig fornøyd med, som allround resin, men jeg er lei fargen.
Jeg er ikke ute etter alle regnbuens farger da jeg vil holde det enkelt, men ønsker en god allround farge som ikke er grå.
Det mest naturlige er så klart svart å er nok det jeg kommer til å gå for kanskje, men dem har også en som heter "Smoky Black" som er semi transparent sort som er litt stilig...
Jeg tenker da å kjøpe 10 liter (10 stk. flasker).
Hva tenker folket?
Her er resin'en jeg bruker og som jeg vil velge farge på:
https://eu.elegoo.com/collections/abs-l ... ed-1kg-2kg
Jeg er ikke ute etter alle regnbuens farger da jeg vil holde det enkelt, men ønsker en god allround farge som ikke er grå.
Det mest naturlige er så klart svart å er nok det jeg kommer til å gå for kanskje, men dem har også en som heter "Smoky Black" som er semi transparent sort som er litt stilig...
Jeg tenker da å kjøpe 10 liter (10 stk. flasker).
Hva tenker folket?
Her er resin'en jeg bruker og som jeg vil velge farge på:
https://eu.elegoo.com/collections/abs-l ... ed-1kg-2kg
Hadde vel ikke gått for 10 stk Smokey Black, men kanskje noen vanlig svart + ei eller to i en helt annen farge som grønn f eks
- Bikeridr
- Geocache General
Ok, jeg har nå en printer som kan bruke inntil 16 farger/filament i samme print.
Jeg har 28 ruller med en variasjon av 19 farger, inkl transparent/gjennomsiktige og "glow in the dark".
Grunnen til at enkelte print jeg har lagt ut er grønn, er fordi det var en av fargene levert med printeren.
Mine hovedsaklig "go-to" farger er: Svart, hvit, gul rød og blå. Trenger jeg "spesialfilament", tar jeg den fargen de har på lager (f.eks lilla TPU).
99% av mine print er "praktiske" print og da spiller ikke farge noen rolle (kan males, i verste fall).
De andre fargene jeg har, er for den ene prosenten av "leketøy" jeg printer, og de fargene har jeg nok resten av livet.
Jeg har 28 ruller med en variasjon av 19 farger, inkl transparent/gjennomsiktige og "glow in the dark".
Grunnen til at enkelte print jeg har lagt ut er grønn, er fordi det var en av fargene levert med printeren.
Mine hovedsaklig "go-to" farger er: Svart, hvit, gul rød og blå. Trenger jeg "spesialfilament", tar jeg den fargen de har på lager (f.eks lilla TPU).
99% av mine print er "praktiske" print og da spiller ikke farge noen rolle (kan males, i verste fall).
De andre fargene jeg har, er for den ene prosenten av "leketøy" jeg printer, og de fargene har jeg nok resten av livet.
- Bikeridr
- Geocache General
Etpar-tre uker siden jeg printet disse. Hvit PETg. Får se om to-tre år hvordan de holder seg.. (Handtak til trillebåren).
Her er det kun praktiske print som blir printet, så sterke farger som rød og blå etc. er av null interesse for meg. Jeg har faktisk en del resin pigment liggende som jeg kan farge resin selv med alt fra gullflak etc. men da funker det nok best med helt transparent resin vil jeg tro. Evt. Hvit.Bikeridr wrote: ↑28 Aug 2024 18:21 Ok, jeg har nå en printer som kan bruke inntil 16 farger/filament i samme print.
Men jeg holder en knapp på sort. Men jeg synes ogsp Smoky Black så veldig bra ut. Litt fancy, men samtidig ikke "fjollete", på en måte...
Men jeg jar ikke sett så mange prints online gjort med Smoky Black...
- Bikeridr
- Geocache General
PETg er ikke elastisk. Det er omtrent som ABS, men egnet for åpne printere. Limte de fast med kontaktlim.
PETg er "ABS for åpne printere". Like enkelt som PLA, bare bedre "glass transition temperature" og høy UV bestandighet. "g" i PETg er "glycol modified", ellers det samme som i brusflasker. Bare litt lavere temp enn PET (brusflasker). Den printeren jeg har kan printe PET (rundt 280°C) også. PETg har jeg anmass da jeg kjøpte det for "open bed-slinger " som den jeg hadde. (OK, har ennå, da jeg ikke har solgt den).
PETg er "ABS for åpne printere". Like enkelt som PLA, bare bedre "glass transition temperature" og høy UV bestandighet. "g" i PETg er "glycol modified", ellers det samme som i brusflasker. Bare litt lavere temp enn PET (brusflasker). Den printeren jeg har kan printe PET (rundt 280°C) også. PETg har jeg anmass da jeg kjøpte det for "open bed-slinger " som den jeg hadde. (OK, har ennå, da jeg ikke har solgt den).
Skjønner.
Her er resultatet etter testprint av epoxy miksesettet jeg tegnet:
Her er resultatet etter testprint av epoxy miksesettet jeg tegnet:
Fikk Elegoo sin miniheater i dag