3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 03 Aug 2024 15:47 Grei info :)
Dog, du trenger ikke "tyngdekraft" for FDM. Du kan henge den oppned i taket hvis du ønsker. Creality CR-30 som skriver ut på "samlebånd" og har teoretisk uendelig lengde i x-retning, er det mange som skrur på veggen for å spare plass.
Neida, du trenger ikke tyngdekraft. Litt knotete forklart, men tankegangen er at filament printeren jobber den "rette" veien. En resin printer tilfører krefter begge veier, på en måte, så det er mer å ta hensyn til. Også blir alt på en måte opp ned. :)

Uansett artig å lære seg dette. Men det tar litt tid som grønnskolling å det krever noen feilprint. En filament printer er nok lettere å komme i gang med som fersking vil jeg tro, hvis man kjøper en som er god. Derimot er en filament printer litt vanskeligere å ha med å gjøre når man bruker spesifikke filament typer har jeg hørt. Med resin printer laster man bare inn en profil og klikker print.

Uansett en litt artig hobby og ha. Spesielt i vinterhalvåret :)
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Har tegnet meg en boks med "sliding" lokk, slik at jeg slipper å bruke skruer etc.

Skal fintegne denne samt kjøre en testprint i morgen :)
sliding box.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Kan vel ikke si jeg skammer meg veldig over denne printen :thumleft :)
IMG_0894.jpeg
IMG_0895.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Hvordan går det med nyprintern?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 05 Aug 2024 14:45 Hvordan går det med nyprintern?
Lever ennå 🙃
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Tegnet meg en liten skuff inkludert opphengsskinne som skal festes på undersiden av bordet som drillpressen står på. Kjekt med en liten skuff der med bor og småtteri i :)
DRAWER.png
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

En observering jeg har gjort. Helsike så godt jeg liker "textured PEI" plate. Alt sitter som støpt under printet og bare detter av når ferdig. Ingen lim eller hårspray nødvendig. Bare huske å vaske plata i varmt vann og oppvaskmiddel innimellom. Ja, og PETG som er notorisk å sementere seg fast i glass, detter også av når plata er avkjølt 🙂
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 06 Aug 2024 20:12 En observering jeg har gjort. Helsike så godt jeg liker "textured PEI" plate. Alt sitter som støpt under printet og bare detter av når ferdig. Ingen lim eller hårspray nødvendig. Bare huske å vaske plata i varmt vann og oppvaskmiddel innimellom. Ja, og PETG som er notorisk å sementere seg fast i glass, detter også av når plata er avkjølt 🙂
Lurer på om PETG er noenlunde det samme som "ABS-like resin". Jeg opplever mine print med ABS-like resin som ganske tøyelige. Dem tåler å bli bøyd en del før dem knekker. I mine øyne den beste allround resin å bruke vertfall.

Såkalt standard resin er jo helt ubrukelig. Alt dor sprø og ut fra hva jeg har lest sprøere enn PLA. Jeg tror PETG hadde vært min goto også hvis jeg hadde hatt filament printer.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Har forøvrig akkurat startet en print nå hvor jeg printer en M25 mutter og en gjengestang med M25x1.5mm gjenger. Jeg valgte litt dinere gjenger enn "standard" og satt en offset på gjengene til 0.1mm.

Blir spennende å se. :)

Skal teste med M3 til M6 også senere. Mye man kan bruke slikt til ser jeg for meg.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Funket som bare det på første forsøk :)
IMG_0898.jpeg
IMG_0899.jpeg
IMG_0902.jpeg
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Testet å printe ut en M4 bolt inkludert mutter i går kveld, men rakk ikke å sjekke resultatet utover det faktum at jeg kunne se dem hang på plata via kameraet før jeg dro på jobb.

Blir spennende å se om jeg kan printe egne gjenger i diverse bokser etc. for så og printe skruer som passer. Da slipper jeg å kjøpe skruer og gjengeinnsatser etc. samt montere dette :)

Disse skruene skal jo uansett kun brukes for å feste lokk til en boks og andre småting så jeg vil vel tro at det vil funke.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Det her er faenmeg dritkult..
Sitte ute i sigarloungen med en sigar og en øl, og bare åpne appen på telefonen og se dette..
Screenshot_20240818-230051.png
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 18 Aug 2024 22:04 Det her er faenmeg dritkult..
Sitte ute i sigarloungen med en sigar og en øl, og bare åpne appen på telefonen og se dette..
Screenshot_20240818-230051.png
Jeg har ikke slik app jeg da, men jeg kan følge med på prints via kamera fra PC på samme nettverk. Kjekt hvis printeren står i kjelleren og man slipper å gå ned for å sjekke etc.

Men å sitte og se på at noe blir printet blir litt som å se maling tørke. Jeg skulle vært rimelig greit beruset før jeg fant noe glede i å følge med på 3D printeren via kamera :lol:

Det beste med kameraet på min er at det har innebygget AI, så det oppdager feil med prints og stopper printen ved behov. :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Nå er det ikke slik at jeg konstant følger med. Det er 10 år siden jeg hadde en printer som måtte holdes i handa under hele printet. Creality'en trengte full oppmerksomhet de første par lagene.
Denne nye sender jeg printet til og glemmer.
AI med kamera og lidar passer på og forteller meg både på PC, telefon og klokke hvis det skjer noe den mener jeg burde se nærmere på.

Jeg kan sette opp printeren til "LAN only", da må jeg være på samme internnettverk. Jeg har valgt å gå via Bambu-kontoen og ha alle "bells and whistles" påslått. Dersom printeren står påslått, kan jeg starte et print fra telefonen via Starlink på Sydpolen, om jeg vil.

Så nei, jeg sitter ikke og følger med som om det skulle vært et TV-show, det ville vært nesten like kjedelig som å se på fotball. Men det er kjekt, som du nevner, å kunne sjekke underveis når man ikke "sitter oppå" printeren.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 19 Aug 2024 06:43 Nå er det ikke slik at jeg konstant følger med. Det er 10 år siden jeg hadde en printer som måtte holdes i handa under hele printet. Creality'en trengte full oppmerksomhet de første par lagene.
Denne nye sender jeg printet til og glemmer.
AI med kamera og lidar passer på og forteller meg både på PC, telefon og klokke hvis det skjer noe den mener jeg burde se nærmere på.

Jeg kan sette opp printeren til "LAN only", da må jeg være på samme internnettverk. Jeg har valgt å gå via Bambu-kontoen og ha alle "bells and whistles" påslått. Dersom printeren står påslått, kan jeg starte et print fra telefonen via Starlink på Sydpolen, om jeg vil.

Så nei, jeg sitter ikke og følger med som om det skulle vært et TV-show, det ville vært nesten like kjedelig som å se på fotball. Men det er kjekt, som du nevner, å kunne sjekke underveis når man ikke "sitter oppå" printeren.
Jepp. Det viktigste for meg er at jeg kan sjekke litt innimellom for å se om det ser bra ut. :)
Post Reply