3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Tenkte jeg skulle printe ut holderen til fjernkontrollen til varmepumpa i kveld for å teste timelapse kameraet. Jeg må nemlig printe noe som er over 5cm. høyt for at timelaps skal funke. :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Jeg starta med 3D-printing sånn ca 2014, altså 10-ish år siden.
Den første jeg hadde, var en lukket, på alle måter, printer. Lukket kabinett og lukket, proprietær kun ABS printer. Dog, etpar positive ting å si om den, den hadde "automatisk" bed levelling, i den grad at den sa ifra når manuell justering trengtes, og det var en "core xy", altså printet xy- retning og senket plata (z) for hvert lag. Var egentlig fornøyd med den i rundt 5 år (fw-hacka den og brukte 3.parts filament, så det "proprietære" aspektet ble eliminert), men da dysa clogget opp og ble utslitt, var firmaet long gone og nye deler ikke å oppdrive.
Investerte så i den tidligere omtalte Creality CR-X dual extruder "open source" bedslinger. Jeg "godtok" jo da å miste mulighet for ABS mot å få PLA, TPU og PETG istedet. Nuvel, ganske greit "tunet" for PLA, men "stringing" på PETG var noe som alle mente vi måtte godta på kjøpet. "Tørk filamentet" og "level your bed" var et mantra.
I dag, med ny, lukket "core xy" og semi-lukket opensource (de liker at en bruker deres slicer og helst deres filament, men man må ikke), så må jeg si at "once you go core xy, you'll never go back".
Bambu sendte meg nye deler, "no questions asked" og profilene, både fra Bambu sjøl og brukere funker.
Bildet under er Bambu PLA (grønn) og Azurefilm PETG (hvit). Rett fra plata, ingen support og "default" profil.
Åpningene er rundt 2mm og absolutt ingen stringing eller "sagged" overheng. Printet opprett, som på bildet. Har heller ikke tørket filamentet annet enn Silica Gel i oppbevaringsboksen.
Boksene på bildet er Silica Gel beholdere for å legge i rullen inne i AMS'en (4-spols "automatic material supply").
Printet i 0.28mm draft laghøyde.
IMG_20240802_145613_776.jpg
Ja, og timelapse fra første lag 🙃
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kult :)

Man ser jo helt klart filament effekten når man zoomer inn, men må uansett si at dette er vel noe av det bedre jeg har sett fra en Filament printer skal sies. :)

Skal prøve meg litt på print av gjenger etc. i løpet av helgen.

Jeg er dog helt fersk når det kommer til 3D printing. Har holdt på litt sporadisk i ett års tid. Men det er lenge mellom hver gang jeg før feilprint faktisk. Å blir det feilprint så er det ikke printeren sin skyld, men slicing egenskapene mine som svikter.

Fjernkontrollholderen er satt på print i skrivende stund med timelapse og er ferdig om ca. 4 timer. Den printes rett på plata. Dette var ikke mulig med den gamle printeren da jeg fikk slike softlines de første lagene. Skal sjekke om det går å printe rett på plata med printeren jeg har nå å se hvordan det blir. Jeg forventer ikke 100% resultat. Men blir det perfekt, så er jo det bra selvsagt :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Det ligger vel litt i kortene at 0.28 lh vises. Men dette er et såkalt "functional print" som skal ligge inni AMS'en og jeg ser dem ikke til vanlig (annet enn når jeg bytter Silica Gel). Skal jeg printe "juveler" kan jeg bruke 0.08 lh.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 02 Aug 2024 17:50 Det ligger vel litt i kortene at 0.28 lh vises. Men dette er et såkalt "functional print" som skal ligge inni AMS'en og jeg ser dem ikke til vanlig (annet enn når jeg bytter Silica Gel). Skal jeg printe "juveler" kan jeg bruke 0.08 lh.
Helt klart bra nok dette :thumleft

Men vil man ikke klare å skjule layer lines etc. ved å tweake litt? Jeg vet ikke hvordan, men feks. Høyere varme og lavere hastighet slik at lagene smelter mer sammen? Jeg vet at dette evt. går på bekostning av detaljer, men på ting som ikke krever mye detaljer er dette kanskje mulig? Jeg vet uansett svært lite (ingenting) om filament printing.

Jeg befinner meg i 3D print tråden for å lære, skryte samt diskutere :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Med ABS, så kan man "dampe" i aceton og få helt glassert overflate.
Siden man ikke oppnår samme effekt på PLA (enkelt sagt, maisstivelse og melkelaktose), så har jeg lest at folk bruker sandpapir og epoxy. Veldig lav printhastighet paret med tett lag høyde og høyere temperatur på PETG (som typisk tar minst 5-gangen i tid) kan oppnå det samme. PETG er naturlig mye mer "shiny" enn de andre nevnte, typisk brusflaskeplast av natur.
Jeg har aldr sett et resinprint med egne øyne, så det kan jeg ikke vurdere.
Dog, jeg har ingen aversjon mot "layers" på FDM-print når det er laget skikkelig. Derimot hærest jeg ikke "nuppene" i injection mould. Det ser virkelig ut som billig plast made in China.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 02 Aug 2024 20:53 Med ABS, så kan man "dampe" i aceton og få helt glassert overflate.
Siden man ikke oppnår samme effekt på PLA (enkelt sagt, maisstivelse og melkelaktose), så har jeg lest at folk bruker sandpapir og epoxy. Veldig lav printhastighet paret med tett lag høyde og høyere temperatur på PETG (som typisk tar minst 5-gangen i tid) kan oppnå det samme. PETG er naturlig mye mer "shiny" enn de andre nevnte, typisk brusflaskeplast av natur.
Jeg har aldr sett et resinprint med egne øyne, så det kan jeg ikke vurdere.
Dog, jeg har ingen aversjon mot "layers" på FDM-print når det er laget skikkelig. Derimot hærest jeg ikke "nuppene" i injection mould. Det ser virkelig ut som billig plast made in China.
Okay, jeg bruker noe som kalles "Elegoo ABS-like Resin V2.0. Jeg synes denne er helt perfekt. Printer man feks. En boks med 2mm tykkelse på veggene, så får amn litt bevegelighet i sidene. Ikke mye, men den tåler ganske mye juling. Ikke så myk som en typisk bruskork og ikke like hard og porøs som PLA. Det er vel det jeg vil kalle en god allround resin.... :)

Men... nå har jeg sovet lenge nok. Nå skal jeg sjekke dagens print snart :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det ble egentlig som forventet. Printen ble fullført uten "feil", men jeg fikk noen softlines nederst som tydelig synes på bildet. Disse kan dog greit pusses bort så ikke noe krise, men fant ut at jeg hadde fucket opp målene da den bar litt for stor for fjernkontrollen, så må printe en ny uansett.

Så neste jeg printer vil bli printet i 35-45 grader for å forhindre disse soft lines nederst :)

Her er timelapse videoen, hvor man også ser de "soft linjene" i bunnen.



Her er bilde av ferdig print:
IMG_0882.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da hart jeg modifisert verktøyholderen jeg printet tidligere litt og nå printer jeg 10 stk. slike i samme slengen. Printen er ferdig om 1 time og 15 minuttter :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Det bildet ditt, @Bjerknez , vet ikke hva du mener med "softlines", men antar det er den "fuzzy" delen på modellen, som slutter akkurat der utskjæringen begynner og resten oppover er glatt.
Hvis så, så tviler jeg på det er selve printeren, men heller sliceren som ikke gjør jobben sin eller ikke er satt opp riktig. Kan til og med være selve modellen, alt etter hvordan den er konstruert (altså "din" feil).
Du vil få "røffere" print ved høyere hastigheter, og selvsagt høyere lag.
Sjekk slicerinnstillinger. Nå er jeg ikke sikker på om det er likt å sette opp som på FDM, men sjekk "wall thickness", "variable layer height", "solid infill" og viktigst, "speed" både på "initial layer", "wall layers" og "infill" (Hvis SLI gjør det på samme måten som FDM).
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

En ting til, hvis sliceren din svelger .step-filer, ville jeg prøvd det istedet for "send to printer" direkte fra Fusion (som jeg tipper du gjør).
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg har fått slike "soft lines tidligere også, men det er kun når jeg har printet ting flatt rett på plata. Jeg kjenner på en måte til symtomene og når det skjer, men ikke til løsningen. Jeg kan selvsagt hule ut og skape mindre masse mot plate, men da må jeg også ha et hull i enheten for å drenere ut vesken.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 03 Aug 2024 10:18 Jeg kan selvsagt hule ut og skape mindre masse mot plate, men da må jeg også ha et hull i enheten for å drenere ut vesken.
?
Jeg har ikke satt meg inn i resinprint, da det jo ikke er "min greie".
Jeg har jo forstått at det printes "oppned" ifh til FDM, men tømmes ikke resinet ut når plata løftes?
Har ikke resinprint mulighet til å printe en hul ballong? FDM kan jo printe "vase mode" med 1-3 vegglag og ellers hul inni. Mange printer jo de der "low-poly" pokemon-dingsene fullstendig hul og uten infill. Bare spør, siden jeg ikke vet.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 03 Aug 2024 14:01
Bjerknez wrote: 03 Aug 2024 10:18 Jeg kan selvsagt hule ut og skape mindre masse mot plate, men da må jeg også ha et hull i enheten for å drenere ut vesken.
?
Jeg har ikke satt meg inn i resinprint, da det jo ikke er "min greie".
Jeg har jo forstått at det printes "oppned" ifh til FDM, men tømmes ikke resinet ut når plata løftes?
Har ikke resinprint mulighet til å printe en hul ballong? FDM kan jo printe "vase mode" med 1-3 vegglag og ellers hul inni. Mange printer jo de der "low-poly" pokemon-dingsene fullstendig hul og uten infill. Bare spør, siden jeg ikke vet.
Resinprint krever litt mer "teknikk" for å få til bra resultat. Filamentprint blir mer som å klemme ut silikon av en tube og legge det i lag oppover mens man får hjelp av tyngdekraften. En ganske simpel måte, som dog er gjort med presisjon og høy hastighet etc. selve prinsippet med filament er lett og forstå, på en måte.

Med resin print blir ting lagvis herdet til en plate som henger opp ned ved hjelp av UV lys unnenifra. Enkelte figurer og bokser etc. må printes på en spesifikk måte med minst mulig flate områder (spesielt store flate områder) rett på plata, da de første lagene er kritiske og blir herdet lenger. Dette gjør at den delen som herder henger bedre fast i folien og skaper en "sugeeffekt" i starten som kan forplante seg oppover i printen.

Skal man feks. Printe en ball som er hul, så vil det jo samle seg føytende resin i denne ballen hvis man ikke har dreneringshull. En ball som er solid tvers igjennom er lettere å printe i teorien. Den vil da starte med et lite område på platen som gir liten sugekraft, men mot midten av ballen får man mye sugekraft og da må man ha supports som hjelper til.

Det er det som gjør resin print litt mer interresant på godt og vondt, da man spesielt som fersk må prøve og feile litt. Til gjengjeld blir reultatet mye smoothere enn filament prints når man først får det til. Det er egentlig ikke så vanskelig, men man må tenke litt annerledes. Egentlig stikk motsatt :)

I dag printet jeg ut 10 stk. slike verktøyholdere og skrudde dem opp. Alt ble printet i samme slengen og det tok kun en liten time. Resin printere er raskere enn filament når man printer i bredden, men filament printere er raskere når man printer i høyden. Som feks. Et tårn.

Her er disse jeg printet ut :)
IMG_1473.jpeg
IMG_1474.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4718
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Grei info :)
Dog, du trenger ikke "tyngdekraft" for FDM. Du kan henge den oppned i taket hvis du ønsker. Creality CR-30 som skriver ut på "samlebånd" og har teoretisk uendelig lengde i x-retning, er det mange som skrur på veggen for å spare plass.
Post Reply