3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by intruder »

Bikeridr wrote: 21 Sep 2021 12:02
knutk wrote: 21 Sep 2021 11:51 Du sier Antarktis, har du skiftet jobb?
Jepp, har begynt i Nansen Polar Expeditions, så nå blir det tilbake til Arktiske og Antarktiske strøk igjen :)
Det høres spennende ut for en gammal kall , liker jo vind , snø og sånt innen rimelighetens grenser !
Regner med at mer informasjon følger .....har du flyttet hjem til gamlelandet da eller ?

Hævv æ nais deijj.... :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by intruder »

Ble visst litt surretrykking.......6 cm snø , kjærringa i Charlottenberg og brødbox og margarin , kaffe og annen elendighet .....
unnskyld.. [-o<
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 19 Oct 2021 09:00 .....har du flyttet hjem til gamlelandet da eller ?
Neida, bor fortsatt i Latvia. Er hjemme nå frem til slutten av november.
intruder wrote: 19 Oct 2021 09:00 Hævv æ nais deijj.... :D
Takk, det samme :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

ABS på en åpen printer er en utfordring. Blir spennende å se om det blir suksess rundt kl 05 i morgen tidlig, eller om jeg står opp til spaghettivase..
Portstolpen har blitt noe vindskjev, så en "hurtigfiks" blir laget før jeg gidder å gjøre noe med det til sommeren.
Bygger denne:
Portlås.png
Siden den er to små cm lengere enn byggeplata og ABS i tillegg "krever" et såkalt "draft shield", så valgte jeg å dele modellen i to med en 60 grader vinkel, midt på. (Bomma, skulle egentlig lage 30 grader, så jeg slapp support, men snudde planet feil vei..)
Her er knappe 2 timer ut i printet som skal ta 8 timer..
PortLås.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Her er enkelte som venter med spenning på resultatet :D
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Bikeridr wrote: 24 Oct 2021 22:02 ABS på en åpen printer er en utfordring. Blir spennende å se om det blir suksess rundt kl 05 i morgen tidlig, eller om jeg står opp til spaghettivase..
Portstolpen har blitt noe vindskjev, så en "hurtigfiks" blir laget før jeg gidder å gjøre noe med det til sommeren.
Bygger denne:
Portlås.png
Siden den er to små cm lengere enn byggeplata og ABS i tillegg "krever" et såkalt "draft shield", så valgte jeg å dele modellen i to med en 60 grader vinkel, midt på. (Bomma, skulle egentlig lage 30 grader, så jeg slapp support, men snudde planet feil vei..)
Her er knappe 2 timer ut i printet som skal ta 8 timer..
PortLås.jpg
Så lenge du bruker 'Brim' så har i hvertfall ikke jeg hatt noe problemer med dette, jeg printer også NylonCF på min Ender 3 uten kabinett.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

I min iver og glede over vellykket print, glemte jeg å ta bilde av herligheten mens den var på plata.
Med kald plate var printet helt løst og jeg plukket det av, fjernet support, brim og "draft shield".
Her er et bilde sammenstilt. Dere ser sømmen ca midt på, men med litt finpuss og kanskje til og med litt acetonsmoothing, så blir det nok bra.
Printet med 0,28mm layer height og 80mm/s speed. Jeg er fornøyd, ja :)
FerdigPrint.jpg
PS! @Roargutten, jepp, bruker brim og draft shield for ABS.
PETG trenger ikke brim, men jeg bruker draft shield. PLA printes uten noe som helst.
Gleder meg til mine nye "plated nozzle" kommer, så får jeg printet litt glow-in-the-dark og carbon :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 25 Oct 2021 10:31 I min iver og glede over vellykket print, glemte jeg å ta bilde av herligheten mens den var på plata.
Med kald plate var printet helt løst og jeg plukket det av, fjernet support, brim og "draft shield".
Her er et bilde sammenstilt. Dere ser sømmen ca midt på, men med litt finpuss og kanskje til og med litt acetonsmoothing, så blir det nok bra.
Printet med 0,28mm layer height og 80mm/s speed. Jeg er fornøyd, ja :)
FerdigPrint.jpg
PS! @Roargutten, jepp, bruker brim og draft shield for ABS.
PETG trenger ikke brim, men jeg bruker draft shield. PLA printes uten noe som helst.
Gleder meg til mine nye "plated nozzle" kommer, så får jeg printet litt glow-in-the-dark og carbon :thumleft
Godt at det funka :D :thumleft
Når du sier Draft Shield, hva innebærer det i praksis?
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Bikeridr wrote: 25 Oct 2021 10:31 I min iver og glede over vellykket print, glemte jeg å ta bilde av herligheten mens den var på plata.
Med kald plate var printet helt løst og jeg plukket det av, fjernet support, brim og "draft shield".
Her er et bilde sammenstilt. Dere ser sømmen ca midt på, men med litt finpuss og kanskje til og med litt acetonsmoothing, så blir det nok bra.
Printet med 0,28mm layer height og 80mm/s speed. Jeg er fornøyd, ja :)
FerdigPrint.jpg
PS! @Roargutten, jepp, bruker brim og draft shield for ABS.
PETG trenger ikke brim, men jeg bruker draft shield. PLA printes uten noe som helst.
Gleder meg til mine nye "plated nozzle" kommer, så får jeg printet litt glow-in-the-dark og carbon :thumleft
Draft shield har jeg aldri prøvd, bruker Brim på både petg og abs, også på nylon cf. Hender jeg også bruker på pla, om det er liten kontaktflate mot printoverflaten, og at jeg vil være helt sikker på at jeg ikke får noe deformasjon.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

knutk wrote: 25 Oct 2021 10:53 Når du sier Draft Shield, hva innebærer det i praksis?
Draft Shield er en kryss-av-boks i Cura (og sikkert andre slicere), som lager et "gjerde", ett lag tykk vegg, rundt printet. Kalles også "poor mans enclosure". Brukes for å beholde mest mulig varme og minst mulig trekk inn på printet for å hindre warping og delaminering.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 25 Oct 2021 13:55
knutk wrote: 25 Oct 2021 10:53 Når du sier Draft Shield, hva innebærer det i praksis?
Draft Shield er en kryss-av-boks i Cura (og sikkert andre slicere), som lager et "gjerde", ett lag tykk vegg, rundt printet. Kalles også "poor mans enclosure". Brukes for å beholde mest mulig varme og minst mulig trekk inn på printet for å hindre warping og delaminering.
Har ikke sett denne muligheten på min printer. Men den er lukket...

Men uten at jeg har leita etter det så tipper jeg at det er som du sier. Cura har et stort antall muligheter, og man krysser av i oppsettet for hva som skal vises i det daglige. Siden jeg har en variant som er formidlet av printerens produsent vil jeg tro at de ikke har haket av denne muligheten siden behovet ikke er der.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

knutk wrote: 25 Oct 2021 19:17 Har ikke sett denne muligheten på min printer. Men den er lukket...
Da har du ikke behov for det, heller :)
knutk wrote: 25 Oct 2021 19:17 Siden jeg har en variant som er formidlet av printerens produsent vil jeg tro at de ikke har haket av denne muligheten siden behovet ikke er der.
Da anbefaler jeg deg sterkt å laste ned siste oppdaterte versjon fra Ultimaker sine sider. Din printer vil garantert være der, siden den "allerede" er i Cura. Cura oppdateres jevnlig og legger til nye egenskaper, bl.a nye infill mønster (cubic er helt konge) og andre egenskaper, slik som "ironing" for svært glatte overflater, "tree support" for å redusere supportmateriale og som bonus, stødigere modeller samt et hav av plugins og tillegg.
Du kan takke meg senere ;-)

PS!
Min printer kom også med en "Crealitylisert" versjon av Cura. Den ble aldri installert her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

@knutk Her er en ferdigslica modell hvor det lyseblå er "Draft Shield" (og Brim) :)
DraftShield.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 25 Oct 2021 23:02 @knutk Her er en ferdigslica modell hvor det lyseblå er "Draft Shield" (og Brim) :)
DraftShield.png
Takk for den :D :thumleft

Sjekka 'Settings' i Cura, og ser at Draft Shield finnes som et alternativ man kan velge, men den er ikke haka av (så den er skjult i de ordinære menyene).
Rulla gjennom alle alternativ, og ca 40-50% er aktivert.

Kjører for tiden 4.11.0, men vet ikke om tallet er relevant for generisk utgave.
Men selv om versjonen er type-tilpasset mistenker jeg at en del komponenter i programmet ikke kan /bør benyttes på min type printer, og at type tilpassingen består i konfigurasjon av Cura hvor man da aktiverer de relevante funksjonene og deaktiverer de uinteressante. Men de virker å være fullt tilgjengelige om man ønsker å aktivere dem.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Da er du ajour. 4.11 er siste versjon. Den som fulgte med min Creality var tilsvarende versjon 1.5 eller deromkring, og i 32-bit..
Post Reply