Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
knutk
Posts: 1784
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by knutk »

Riktig nok er dette et MC forum. Men ta en titt på denne videoen, hvor Christian von Koenigsegg selv forklarer litt om bil og teknikk.


Man har i nyere tid genierklært diverse ingeniører, hvor feks. gamle Honda nevnes. i MC verden snakkes on John Britten.
I min bok bør Christian Koenigsegg skrives inn på den listen. Bilene er teknologisk fra en annen planet i forhold til lekkerbisker fra syd av Alpene.

Og til alle som liker litt lyd fra motorer. Bilen i videoen har eksos fra Akrapovich. Dette er ikke støy, det er en symfoni :D \:D/
User avatar
kvase
Posts: 2643
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Tommas
Posts: 5798
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by Tommas »

Enig Knut!

For noen mesterverk :thumleft
JK95
Posts: 3352
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Location: Sør-Trøndelag

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by JK95 »

Rimelig utrolig hva enkelte kan få til :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3274
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by Bikeridr »

Christian von Koenigsegg er litt som Ferruccio Lamborghini. "Hvis du vil ha noe gjort; gjør det selv" :)
Koenigsegg, i likhet med Lamborghini, ville jo ha den "ultimate" sportsbil og da ingen fenget nok, laget han (de) sine egne.

Ja, er enig med deg der, det er vel i dag "bare" Koenigsegg som er den eneste rendyrka "ekte" (sports)bil. Lamborghini er jo Audi og Ferrari er Fiat. Rolls Royce er BMW og Bentley er VW..

Det morsomme med vår mann i Sverige er jo at det er "Mamma" som gir navn til bilene. Bl.a siste som heter "Gemera" eller på norsk "Gi mere (gass)".
voodoodoo
Posts: 441
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by voodoodoo »

Bikeridr wrote: 07 Nov 2020 10:51 Christian von Koenigsegg er litt som Ferruccio Lamborghini. "Hvis du vil ha noe gjort; gjør det selv" :)
Koenigsegg, i likhet med Lamborghini, ville jo ha den "ultimate" sportsbil og da ingen fenget nok, laget han (de) sine egne.

Ja, er enig med deg der, det er vel i dag "bare" Koenigsegg som er den eneste rendyrka "ekte" (sports)bil. Lamborghini er jo Audi og Ferrari er Fiat. Rolls Royce er BMW og Bentley er VW..

Det morsomme med vår mann i Sverige er jo at det er "Mamma" som gir navn til bilene. Bl.a siste som heter "Gemera" eller på norsk "Gi mere (gass)".
Har sett flere reportasjer om Koenigsegg.. Han nevner så og si i alle at han ble sterkt inspirert av Flåklypa og Reodor og gjengen.. Herlig type!
De selger til og med orginalfilmen på nettstedet sitt: https://gear.koenigsegg.com/product/pin ... x-blu-ray/
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
knutk
Posts: 1784
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...

Post by knutk »

Det som fasinerer undertegnede mest er hvordan de tenker u-konvensjonelt.

Freevalve systemet har de benyttet på flere motorer, men enn så lenge er der ingen andre som har kommet nær å matche fordelene dette gir for både motorstyring og effekt utnyttelse i motoren.

I seneste modeller tilbyr de en hybrid variant med en 3 sylindret 2 liter som gir over 600Nm. ( + div elmotorer med samlet effekt oppgitt til 1500 + hk.) Motoren har 2 turboer. De to eksosventilene blåser ut i hver sin kanal og bidrar til hver av turboene. Ved lavt effekt uttak stenges den ene eksosventilen, og derved kun en lavtryksturbo som drives. De har kuttet ut ordinær girboks og benytter elektromotorer, lite batteri og hydraulisk overføring.
Og slik kan man holde på å beskrive høyst ukonvensjonelle løsninger som ikke bare er annerledes, men de bidrar også til høyere ytelse.
Riktig nok er dette biler som koster fra 2mill dollar, men de selger alt de kan lage. \:D/

Legg merke til hvordan bilen akselererer med motor i konstant turtall. (Og kjører fletta av alle, nærmest med henda på ryggen)
Post Reply