Re: Ja, huff - stakkars søringa..
Posted: 11 Jul 2020 16:07
Ser ut til at det er flere definisjoner av verdiskapning ute å går
Jeg regner med at alt av salg investeringer og beskattning foregår fra Bergen?DrGreve wrote:Ett annet eksempel.. MOWI har hovedkontor i Bergen. Meg bekjent blir det ikke slaktet en eneste laks i Sandviken. Hvem skaper overskuddet, de i Bergen, eller de på Senja eller på Herøy utenfor Sandnessjøen?mekkern wrote:Uten salgsavdeling/kunder ville det ikke blitt penger. 0 kontanter og 0 overskudd.DrGreve wrote: La oss si at en potetbonde på Løten har 2 selskaper, 1 produksjonsdel på Løten og en salgsavdeling på torget i Oslo. Hvem genererer kontantflyt og overskudd?
Beklager, men du tar den letteste vei til svaret, i tillegg går du baklengs i forhold til verdiskapningskjedenmekkern wrote:Jeg regner med at alt av salg investeringer og beskattning foregår fra Bergen?DrGreve wrote:Ett annet eksempel.. MOWI har hovedkontor i Bergen. Meg bekjent blir det ikke slaktet en eneste laks i Sandviken. Hvem skaper overskuddet, de i Bergen, eller de på Senja eller på Herøy utenfor Sandnessjøen?mekkern wrote:
Uten salgsavdeling/kunder ville det ikke blitt penger. 0 kontanter og 0 overskudd.
Da vil jeg si at verdiskapningen foregår i Bergen.
Uten Bergen hadde det ikke vært noen produksjonssteder.
Er vel ingen som hindrer noen å starte et firma i Finnmark?
Bedre skattemessig er det jo også samt avgiftsmessig på energi.
Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Hvorfor greier man ikke å tjene penger i nord da?
Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
Liten kommentar ang Mowi (min arbeidsgiver). Primært sitter det papirflyttere i Bergen, salg foregår en del andre steder i Norge (og verden), pengene flyter igjennom et kontor i Sandnes, men selve verdiene svømmer rundt ute i de mange merdene rundt om i sjøen. Hadde faktisk en diskusjon med en på jobb om det med verdiskapning, hvor skaper Mowi verdier? Smoltanleggene leverer 150g laks, den er ikke verdt noe, sjøanlegget leverer 5-6kg laks, men bruker 18 måneder på å få den så stor å det er en stor kostnad å få den så stor. Fabrikken, for eks den sørste i Norge i Fosnavåg som jeg sitter på, evt den i Hærøy, Ulvan eller Jøkelfjord, de leverer ut laksefilet som er verdt ganske mye penger, å fisken er innom fabrikken bare noen timer før den er på vogntog ut til kunden. Når man ser på hvilke verdier man får basert på tiden og kostnaden, så er det fabrikken som gir mest avkastning på kortest tid. Men fabrikken hadde ikke kunnet levere noe uten de andre. Som sagt så sitter der papirflyttere i Bergen, de skaper ingen verdi, men resten av selskapet hadde ikke klart seg uten den administrasjonen som skjer der.mekkern wrote:Jeg regner med at alt av salg investeringer og beskattning foregår fra Bergen?DrGreve wrote:Ett annet eksempel.. MOWI har hovedkontor i Bergen. Meg bekjent blir det ikke slaktet en eneste laks i Sandviken. Hvem skaper overskuddet, de i Bergen, eller de på Senja eller på Herøy utenfor Sandnessjøen?mekkern wrote:
Uten salgsavdeling/kunder ville det ikke blitt penger. 0 kontanter og 0 overskudd.
Da vil jeg si at verdiskapningen foregår i Bergen.
Uten Bergen hadde det ikke vært noen produksjonssteder.
Er vel ingen som hindrer noen å starte et firma i Finnmark?
Bedre skattemessig er det jo også samt avgiftsmessig på energi.
Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Hvorfor greier man ikke å tjene penger i nord da?
Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
Tiltredes fullt og helt.Spiritofwinter wrote:Liten kommentar ang Mowi (min arbeidsgiver). Primært sitter det papirflyttere i Bergen, salg foregår en del andre steder i Norge (og verden), pengene flyter igjennom et kontor i Sandnes, men selve verdiene svømmer rundt ute i de mange merdene rundt om i sjøen. Hadde faktisk en diskusjon med en på jobb om det med verdiskapning, hvor skaper Mowi verdier? Smoltanleggene leverer 150g laks, den er ikke verdt noe, sjøanlegget leverer 5-6kg laks, men bruker 18 måneder på å få den så stor å det er en stor kostnad å få den så stor. Fabrikken, for eks den sørste i Norge i Fosnavåg som jeg sitter på, evt den i Hærøy, Ulvan eller Jøkelfjord, de leverer ut laksefilet som er verdt ganske mye penger, å fisken er innom fabrikken bare noen timer før den er på vogntog ut til kunden. Når man ser på hvilke verdier man får basert på tiden og kostnaden, så er det fabrikken som gir mest avkastning på kortest tid. Men fabrikken hadde ikke kunnet levere noe uten de andre. Som sagt så sitter der papirflyttere i Bergen, de skaper ingen verdi, men resten av selskapet hadde ikke klart seg uten den administrasjonen som skjer der.mekkern wrote:Jeg regner med at alt av salg investeringer og beskattning foregår fra Bergen?DrGreve wrote: Ett annet eksempel.. MOWI har hovedkontor i Bergen. Meg bekjent blir det ikke slaktet en eneste laks i Sandviken. Hvem skaper overskuddet, de i Bergen, eller de på Senja eller på Herøy utenfor Sandnessjøen?
Da vil jeg si at verdiskapningen foregår i Bergen.
Uten Bergen hadde det ikke vært noen produksjonssteder.
Er vel ingen som hindrer noen å starte et firma i Finnmark?
Bedre skattemessig er det jo også samt avgiftsmessig på energi.
Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Hvorfor greier man ikke å tjene penger i nord da?
Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
Men selv om kontoret er i Bergen, fabrikkene og anleggene rundt om, verdier flytter seg, lokalt i Herøy vil det bli skapt verdi i form av arbeidsplasser som betaler skatt og andre lokale firma som driver med konsulenttjenester og vedlikehold. Det viser ikke igjen på regnskapet til Mowi som kun sier XX milliarder i Bergen, men de som har litt kunnskap (ganske få politikere i Oslo) vil nok si at alle verdier ligger i 3 etg i Sandviksbodene i Bergen, men bortsett fra sjefen sin Tesla er der ikke mye verdier å hente.
Selv sitter jeg å jobber med IT, jeg er en ren utgift (ble informert av en direktør for noen år siden), men uten meg hadde det vert ganske mye som ikke hadde fungert i Mowi, mye fisk hadde aldri kommet seg igjennom fabrikken og mange millioner fisk hadde blitt hentet opp som dødfisk isteden for å bli solgt for noen milliarder.
Konklusjonen er vel at alle er med på å skape og det er få vi hadde klart oss uten, det som står på papiret stemmer ikke med virkeligheten. Dessverre er det ganske mange i sentrale strøk som ikke skjønner dette.
Har vel bittelitt sammenheng med at det er 150km dårlig vei frem til Russergrensa og 200km til Murmansk på ikke helt optimale veier, og deretter "raka vägen" til Kina, på jernbane, i motsetning til 2000km bomavgitsbelagte krøtterstier i Norge. Samt det faktum at rumenske trailersjåfører er mye billigere siden de slipper kontroller og vedlikehold av maskinparken sin (ifølge norske veimyndigheter). Ikke trenger de kaste bort penger på sertifikat heller, siden de lett kan kjøpe det på svartebørsen.mekkern wrote: Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Umm, jo - gjett *EN* gang hvor majoriteten av fiskerikvotene ligger. (Det er ikke i Finnmark).mekkern wrote: Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
Ja her kommer vi til sakens kjærne: kapital.Bikeridr wrote:Har vel bittelitt sammenheng med at det er 150km dårlig vei frem til Russergrensa og 200km til Murmansk på ikke helt optimale veier, og deretter "raka vägen" til Kina, på jernbane, i motsetning til 2000km bomavgitsbelagte krøtterstier i Norge. Samt det faktum at rumenske trailersjåfører er mye billigere siden de slipper kontroller og vedlikehold av maskinparken sin (ifølge norske veimyndigheter). Ikke trenger de kaste bort penger på sertifikat heller, siden de lett kan kjøpe det på svartebørsen.mekkern wrote: Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Hadde svimeladdene på løvebakken prioritert infrastruktur og jernbane nord for Trondheim og gitt faen i alle de jævla bomavgiftene, hadde vi kunnet hatt en helt annen trransportstruktur og kanskje det hadde lønnet seg å frakte fisken innenlands.Umm, jo - gjett *EN* gang hvor majoriteten av fiskerikvotene ligger. (Det er ikke i Finnmark).mekkern wrote: Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
Nå har jeg aldri hatt til hensikt å dømme noen for noe, mitt motiv for å komme med en kommentar var påstanden til politi som hevder at Oslo har større verdiskaptning enn distriktenemekkern wrote:Ja her kommer vi til sakens kjærne: kapital.Bikeridr wrote:Har vel bittelitt sammenheng med at det er 150km dårlig vei frem til Russergrensa og 200km til Murmansk på ikke helt optimale veier, og deretter "raka vägen" til Kina, på jernbane, i motsetning til 2000km bomavgitsbelagte krøtterstier i Norge. Samt det faktum at rumenske trailersjåfører er mye billigere siden de slipper kontroller og vedlikehold av maskinparken sin (ifølge norske veimyndigheter). Ikke trenger de kaste bort penger på sertifikat heller, siden de lett kan kjøpe det på svartebørsen.mekkern wrote: Når det er lønnsomt å frakte fisken fra kaia i Finnmark til Kina for bearbeidelse og så tilbake på Coop i Finnmark er det jo noe feil..
Hadde svimeladdene på løvebakken prioritert infrastruktur og jernbane nord for Trondheim og gitt faen i alle de jævla bomavgiftene, hadde vi kunnet hatt en helt annen trransportstruktur og kanskje det hadde lønnet seg å frakte fisken innenlands.Umm, jo - gjett *EN* gang hvor majoriteten av fiskerikvotene ligger. (Det er ikke i Finnmark).mekkern wrote: Det er vel ingen som saboterer alle forsøk?
NOEN må bruke penger på å få ting i gang.
Om de bare er flinke nok i kjeften så trenger man ikke penger engang men får andre til å investere.
At folk har solgt firmaene sine i distriktene til større firmaer er vel ikke noe "folk i sentrale strøk" skal hetses for?
Alt handler om kjøp og salg- dette spillet er jo drivkraften til Fredriksen Thoen Røkke og gjengen.
Vil man ta tjangsen på å delta i spillet så ligger aksjene der og venter.
Personlig er jeg for feig og lite hensynsløs-og har for lite peiling.
Men kan jo ikke dømme alle andre for at de satser og lykkes.
Klart at hele bildet sees ikke på sentrale regnskap.
Og politikerne legger en del premisser som kan utnyttes.
Men å legge skylda på alle andre at det ikke går bra i en del distrikt synes noe enkelt..
Ja, og det er jo litt av mitt point også. Det er vel nærmest null verdiskapning i Oslogryta. Kapitalflytting, ja - verdiskapning, nope. Distriktene og han stakkars Finnmarkingen som må nøye seg med max 52% kvote fordi et fylke på vestlandet har kjøpt og betalt fiskeriministrene oppigjennom årene for sine 134%-kvoter har høyere verdiskapning enn Oslo. Har sagt det før, og sier det igjen; la oss bygge en mur rundt Ring 3 i Oslo og så ser vi hvilken side kloremerkene er på. Fisk kan man alltid spise, selv om den er fisket av en kar oppe i gokkfjord med to hus og felles dritar. Penger kan man ikke spise, selv om de kommer nystrøket ut fra Kongsberg.. Øh, nei, vent nå litt. Det ble for dyrt å trykke penger i Norge, så det ble outsourca til Tyskland (som også raserer naturen vår og skal ha "billig miljøvennlig" strøm, slik at Nordmenn må betale mer for strømmen).DrGreve wrote:Nå har jeg aldri hatt til hensikt å dømme noen for noe, mitt motiv for å komme med en kommentar var påstanden til politi som hevder at Oslo har større verdiskaptning enn distriktenemekkern wrote:Ja her kommer vi til sakens kjærne: kapital.Bikeridr wrote: Har vel bittelitt sammenheng med at det er 150km dårlig vei frem til Russergrensa og 200km til Murmansk på ikke helt optimale veier, og deretter "raka vägen" til Kina, på jernbane, i motsetning til 2000km bomavgitsbelagte krøtterstier i Norge. Samt det faktum at rumenske trailersjåfører er mye billigere siden de slipper kontroller og vedlikehold av maskinparken sin (ifølge norske veimyndigheter). Ikke trenger de kaste bort penger på sertifikat heller, siden de lett kan kjøpe det på svartebørsen.
Hadde svimeladdene på løvebakken prioritert infrastruktur og jernbane nord for Trondheim og gitt faen i alle de jævla bomavgiftene, hadde vi kunnet hatt en helt annen trransportstruktur og kanskje det hadde lønnet seg å frakte fisken innenlands.
Umm, jo - gjett *EN* gang hvor majoriteten av fiskerikvotene ligger. (Det er ikke i Finnmark).
NOEN må bruke penger på å få ting i gang.
Om de bare er flinke nok i kjeften så trenger man ikke penger engang men får andre til å investere.
At folk har solgt firmaene sine i distriktene til større firmaer er vel ikke noe "folk i sentrale strøk" skal hetses for?
Alt handler om kjøp og salg- dette spillet er jo drivkraften til Fredriksen Thoen Røkke og gjengen.
Vil man ta tjangsen på å delta i spillet så ligger aksjene der og venter.
Personlig er jeg for feig og lite hensynsløs-og har for lite peiling.
Men kan jo ikke dømme alle andre for at de satser og lykkes.
Klart at hele bildet sees ikke på sentrale regnskap.
Og politikerne legger en del premisser som kan utnyttes.
Men å legge skylda på alle andre at det ikke går bra i en del distrikt synes noe enkelt..
Igjen, så tror jeg jeg det handler om hvordan man forstår befrepet "verdiskapning"pollti wrote:Dr Greve, les deg opp på SSB sine sider. Bare Stavanger,Bergen og Oslo som går med overskudd.
Jeg leser SSB sine nettsider og statistikker jevnlig, så jeg er fullstendig klar over tallene.pollti wrote:Dr Greve, les deg opp på SSB sine sider. Bare Stavanger,Bergen og Oslo som går med overskudd.
Les denne setningen jeg skrev i forrige innlegg *NØYE*:pollti wrote:Dr Greve, les deg opp på SSB sine sider. Bare Stavanger,Bergen og Oslo som går med overskudd.
Bikeridr wrote: Det er vel nærmest null verdiskapning i Oslogryta. Kapitalflytting, ja - verdiskapning, nope.