Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

haakeik wrote: 11 Apr 2021 23:05
Men jeg måtte gi meg foreløpig. En av skruene, som regulerer stramming, satt så fast at jeg måtte gi opp. Nå bader den i penetrating oil og så får vi forsøke i morgen eller i overmorgen. Egentlig så reima veldig fin ut, så den trenger kanskje ikke å skiftes. Men det står i serviceplanen at den skal skiftes hver 50000km, så da er det best å gjøre det.
Hvilket materiale er skruen festet i ?
Sitter den i en mutter/stål, eller er den skrudd inn i blokka?

Om skruen sitter i blokka kan det være galvanisk korrosjon. Da hjelper det ofte å gi bolten et kraftig rapp slik at festet som er oppstått og kniper skruen fast brytes. Om mulig vil det gi best effekt om man greier å stikke noe inn i bunnen av hullet i hodet for å rette slaget mot selve stammen på bolten i stedet for hodet.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by haakeik »

knutk wrote: 12 Apr 2021 22:24
haakeik wrote: 11 Apr 2021 23:05
Men jeg måtte gi meg foreløpig. En av skruene, som regulerer stramming, satt så fast at jeg måtte gi opp. Nå bader den i penetrating oil og så får vi forsøke i morgen eller i overmorgen. Egentlig så reima veldig fin ut, så den trenger kanskje ikke å skiftes. Men det står i serviceplanen at den skal skiftes hver 50000km, så da er det best å gjøre det.
Hvilket materiale er skruen festet i ?
Sitter den i en mutter/stål, eller er den skrudd inn i blokka?

Om skruen sitter i blokka kan det være galvanisk korrosjon. Da hjelper det ofte å gi bolten et kraftig rapp slik at festet som er oppstått og kniper skruen fast brytes. Om mulig vil det gi best effekt om man greier å stikke noe inn i bunnen av hullet i hodet for å rette slaget mot selve stammen på bolten i stedet for hodet.
Den sitter i dynamoen. Jeg kan se enden på skruen, men det er vanskelig å komme til på baksiden. Men jeg skal finne et lang dor og så skal jeg gi den et rapp både her og der :D

Det er skrue nummer 3 som er vrien.
generator.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ashland »

Har du tilgang på en induksjonvarmer? Litt utydelig på bildet, men om det ikke er for mye plast i nærheten av skruehodet, kan varme være løsningen.

Har dratt på bolter mens jeg maner frem Beelzebub og Dodraugen men rikker seg ikke, inntil hærligheten varmes, det gjør ofte underverker 8)
fun is not a straight line
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by kvase »

Sitter her og lar tiden gå med slike filmsnutter
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bikeridr »

Ja, da sitter jeg atter på et tidligere omtalt etablissement rett over Trondheim sentralstasjon. Takket være gjenåpningen er det kommet en 0,6 liter med maltet gjærbrygg på bordet. Nytt er det at de nå serverer Trøndernes egen nasjonaldrikk. Dog, grunnet andre regler som hele Norge forundrer seg over, så har jeg måttet se meg nødt til å sidebestille fast føde i tillegg. Det viser seg at chili cheese faktisk passer veldig bra til herværende steds gyldne dråper :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Akkurat kjørt Indian ut av soverommet sitt.. gjennom gangen og inngangsdøra og ned trappa...
Så nå er den sammen med 3 av vennene sine... den 4 står og vansmekter på baksiden av huset i a " Vera".. 8)

Kjørt gamle svarten et tur i dag og i morra er det nok tur med de som møter opp på "kubikken" kl 12.
Men lurer på hvem sykkel som får turen i morra. :-k
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Kant1 »

Sitter offshore etter nattskift og har lyst å kjøre sykkel..
Men har blitt få timer i salen på GSAen sålangt i år, dog har jeg hatt rundt 30 timer i salen på denne rakkeren her:
20210418_064706.jpg
Så det er mye mulig at dere kommer til å se endel mindre av meg i kommende sesong :plystre :D
Uten at DET nødvendigvis er så dumt for noen av oss 🌞
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Palma »

Kant1 wrote: 18 Apr 2021 06:43 Sitter offshore etter nattskift og har lyst å kjøre sykkel..
Men har blitt få timer i salen på GSAen sålangt i år, dog har jeg hatt rundt 30 timer i salen på denne rakkeren her:
20210418_064706.jpg
Så det er mye mulig at dere kommer til å se endel mindre av meg i kommende sesong :plystre :D
Uten at DET nødvendigvis er så dumt for noen av oss 🌞
=D> Imponerende. Da er kanskje glidelåsproblemene over og ;-)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Akkurat tørket av Tuono så nå er det ikke langt unna sesongen begynner
20210418_171814.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Nå spises det litt... hatt en brukbar tur i dag sammen med et par kjente-mye trafikk men ellers bra. :thumleft

Sola skinner \:D/

https://goo.gl/maps/aGDNVVgHqcfa4ZgA6
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by RuneMC »

Puster ut etter bytte av slange i fordekket. "Det tok jo "bare" ca 3,5t med først litt feilsøking på gammel slange... finne hull, finne fram div verktøy og en biltema slange som sikkert er 4 år gml... ja og så bare en liten sak som å mangle verktøyet til å dra igjennom ventilen gjør det ganske så tidkrevende pluss flytting av verktøy og luftkompressor mellom bod/leilighet/garasje osv.

Punkteringen merket jeg idet jeg kjørte av E18 ved Høvik ved at det var noe som slingret alvorlig... og i rundkjøringa holdt jeg på å tryne... kun reflekser som reddet meg der... det viste seg at forhjulet var punktert :shock:

Ca 1km hjem men noe oppoverbakke, så våget meg på å sette på varselblink og kjøre i ca 3-5km/t med fulle varselblink oppover sykkelfeltet og så fortauet. Passet på å kjøre rettest mulig så gummien holdt seg på felgen. Stoppet også opp og fortalte alle jeg møtte at det var punktert dekk og at jeg bodde rett i nærheten, så ingen skulle lage sak om mc-desperado kjørende på fortau i lokalavisen :roll:

Testet ut å leie MC'n litt med motoren igang, men for det første var det dårligere gass/bremse-kontroll og for det andre beveget gummien seg da mot høyre siden jeg lente sykkelen litt mot meg. Både jeg og motoren ble rimelig varme men kom oss da inn i garasjen til slutt.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ashland »

Akkurat jekket meg en Svartekunst fra Kinn og rigget til med dagens runde Motogp fra Portugal 8)
fun is not a straight line
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by JRO »

Sitter her som en god pensjonist å planlegger MC tur mandag, tenker jeg tar en tur opp til Gaustatoppen for å sjekke om de har fått brøyta veien ferdig for fri ferdsel slik at vi kan planlegge en Vårtur. :thumleft =D>
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ArcticTiger »

JRO wrote: 19 Apr 2021 00:15 Sitter her som en god pensjonist å planlegger MC tur mandag, tenker jeg tar en tur opp til Gaustatoppen for å sjekke om de har fått brøyta veien ferdig for fri ferdsel slik at vi kan planlegge en Vårtur. :thumleft =D>
Når tenker du avreise i dag (mandag)?
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by JRO »

En liten tur med AT, vi kjørte så langt vi kunne mot Gaustatoppen.
E6365924-CD4A-4DAF-AC9E-75257FB9C530.jpeg
59C6AB00-A0BE-49C8-BC3E-F5DA8B5C11DF.jpeg
1E2070C2-10CF-443B-A083-94942B8B95DE.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply