Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by mekkern »

Flott sted.
Forøvrig et av bildene på toalettet selv om ikke topic:
Image
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

Hæinn Johannes å kjærringa hadde ølløv onger..
Einn gong traff hæinn præstfrua ,som let om att dom va hældige som hadde onger... \:D/
Min mann og jeg har bedt til Vårherre , uten resultat .... :smt059

Det nytte itte bære å knele å be serru , dekk få knulle litt å ....

:smt026
:---)

takk te n Rotmo
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 6, De Tvende fra Arendal leverer ølet Tre Engler, en Belgisk trippel på 4,5%(!) Normalt sett vil en Belgisk trippel være noe høyere prosent å dermed fremheve smaken noe bedre enn kveldens øl som dessverre smaker litt for lite til å kunne kalle seg en Belgisk trippel i mine øyne. Men skal man først dra frem smaken så er det primært smak av gjær og hint av citrus.

Så må jeg komme med en dyp beklagelse for feilaktig informasjon tidligere ang dato for Tomasmesse. Ved en kjapp sjekk i dag ser jeg at det skal være den 21. Desember, ikke den 22 som jeg tidligere har informert. Å for de som ikke kjenner til Tomasmesse og dens betydning så finnes det en artikkel på Wikipedia som forklarer litt, men også er litt mangelfull. Det anbefales dog å kjøpe en av Kinn sine Tomasmesse øl for å nyte den på denne dagen.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 06 Dec 2020 21:47 Luke 6, De Tvende fra Arendal leverer ølet Tre Engler, en Belgisk trippel på 4,5%(!) Normalt sett vil en Belgisk trippel være noe høyere prosent å dermed fremheve smaken noe bedre enn kveldens øl som dessverre smaker litt for lite til å kunne kalle seg en Belgisk trippel i mine øyne. Men skal man først dra frem smaken så er det primært smak av gjær og hint av citrus.

Så må jeg komme med en dyp beklagelse for feilaktig informasjon tidligere ang dato for Tomasmesse. Ved en kjapp sjekk i dag ser jeg at det skal være den 21. Desember, ikke den 22 som jeg tidligere har informert. Å for de som ikke kjenner til Tomasmesse og dens betydning så finnes det en artikkel på Wikipedia som forklarer litt, men også er litt mangelfull. Det anbefales dog å kjøpe en av Kinn sine Tomasmesse øl for å nyte den på denne dagen.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Her tjuvstartet vi med Tomasmesse i går. Nå er ikke mørkt øl noe stor favoritt og derfor traff ikke denne Kinn helt meg, men jobber hardt denne jula for å endre på det. Mye mørkt øl skal prøves ut! Kinn Brottsjø derimot, det er snop :) Har også en De Tyvende (Winterwald Julebock) som skal til pærs førstkommende fredag, så får vi se hva dommen på den blir der...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 7, Dragur Inland IPA. Rikelig med humle som gir en litt bitter ettersmak med hint av citrus. Vel mye humle for min smak, men en øl som "folk flest" setter pris på ettersom det er merkelig mange som liker humlerik IPA.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

8 desember, Austmann Madagascan Brown Ale. En vanilla winter warmer i følge boksen. Selv mener jeg at det er litt vel mye vanilje og litt for lite maltsmak som det burde være i en god brown ale. Men en god øl var der absolutt, kunne godt tatt en til av denne.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

9 desember, Fjordfolk mikrobryggeri i Sandefjord leverer Santas Reinbeer, en Skotsk Ale med div krydder av jul. Jeg kjenner smaken av malt og en rar miks av div krydder. En grei ale, men krydderet gjør at det blir for mye rot med smaker, blir nok ikke flere av denne.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

...for noen dager siden

E.C. Dahls Sankt Olav Juleøl, 9.1% - dette var "Pang i Planeten" :) - som et geværskudd i mørket - enten treffer det godt eller det blir skivebom. Uansett meget smaksrikt med mørke toner av div karamell, malt og om man skal tro etiketten tørkede frukter. Ganske søt og kompleks quadrupel.

E.C. Dahls Juleøl, 6.0% - nedtonet versjon av den sterke. Ikke så søt og ikke så kompleks men kan passe desto bedre til hovedrett. God juleøl stil.

Ingen av de jeg har smakt til nå har plukket Haandbryggeriets "Fatlagret Jul" ned fra tronen som min personlige favoritt, som dessertøl. Vellykket lagring på akevittfat. Var en tur og kjøpte de 3 siste eksemplarene jeg fant i Åsa, ellers har jeg ikke sett den i noen butikker. Av en eller annen grunn stusselig utvalg i butikkene ellers synes jeg...
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by JK95 »

Må vel få til et kjapt innlegg nå som jeg henger etter. Luke 5 var en sånn:
IMG_20201207_222824.jpg
IMG_20201207_222816.jpg
Mye smak, kanskje litt i vellaget bitter ettersmak men slett ikke dum. Luke 6 er en Leffe, kjent og kjær \:D/
Beklager at det blir noe sporadisk fra min side, slik blir det når en prøver seg som fisker :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

:thumleft =D>

Fra " vårres jul " med Hans Rotmo

Så rusla vi i spora etter n far
ned kjellertrappa men da fekk vi svar
Ølet skjemmes om dekk kjæm for nære
da skjønte vi at brukbart maltøl var i gjære



takk te n Rotmo
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 10, Grünerløkka Brygghus som i fjor leverte noe rosa saft i kalenderen leverer i år en Belgisk Wit de kaller Hvit Honning og honning er der, sammen med div krydder. I år som i fjor er det langt fra tradisjonell øl, men i år smakte det veldig mye bedre, men ingen favoritt dette heller og ikke noe som blir kjøpt igjen.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

Spiritofwinter wrote: 10 Dec 2020 23:19 Luke 10, Grünerløkka Brygghus som i fjor leverte noe rosa saft i kalenderen leverer i år en Belgisk Wit de kaller Hvit Honning og honning er der, sammen med div krydder. I år som i fjor er det langt fra tradisjonell øl, men i år smakte det veldig mye bedre, men ingen favoritt dette heller og ikke noe som blir kjøpt igjen.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
:lol:

du som er bryggerimester kan da virkelig nevne Vestlandsøl....oppskrift, smak og eventuell ettersmak dagen derpå... [-X
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 11, bryggeriet Nøisom sin juleøl, rett farge, grei smak, men litt mye humle til å være juleøl da det blir et hint av bitterhet i ettersmaken. Grei nok, men der er mange bedre juleøl å drikke.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Vi er kommet til luke 12 og er halveis i kalenderen. Dagens øl er en Session IPA fra Bryggeriet Frøya. Den skal ha et kraftig humlepreg i følge etiketten på boksen, da må de lære seg å tilsette mer humle. Mine egne hjembrygg med mildt preg av humle har mye mer enn det man finner i denne "kraftige" her. Hint av humle tenker jeg er mer riktig, mye karbonering og litt bitterhet ettersmaken om man kjenner godt nok etter. Som vanlig er ikke IPA noen favoritt hos meg, men den glir nok ned denne også.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by JK95 »

Merker jeg savner mine egne "luker" i kalenderen nå når alle etter nr.7 ligger og venter i Sundsvall :-#
Post Reply