Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1024
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 27 Oct 2024 02:26 Blåbæra er som en gocart på svingete veier med det stive understellet og dekkene så er grepet i svinger neste direkte ubehaglig.
Joda, lurt på om jeg skulle økt den til borti 200hk men ser ikke nytten da det går mer enn fort nok til veibruk.
Kjørt en del div EL-bil og det er ok det men like spennende som å se maling tørke.
Det som virkelig gikk unna var min gamle MK2 escort med turbomotor-med 250+hjulhester på strippede 700kg og gule justerbare konidempere.
Der følte en at en KJØRTE og ikke ble kjørt..
Men gamle cbr`n SC21 ligger godt an fortsatt med 2.9sek 0-100.11sec på kvartmila og 260 i toppfart.
Skulle det knipe så har jeg jo bastarden som med motor uten mine mod skal greie:
Performance
0 - 60 mph 2.6 s
0 - 100 mph 5.6 s
0 - 120 mph 8.2 s
1/4 mile 10.4 s @ 132.0 mph
Top speed 248 kph (154 mph)
70 mph - 0 47 m (154 ft)
men har det ikke så travelt lengre...Dyrt kan det bli også-og førerkort er fortsatt kjekt-trenger heller ikke kukforlenger. 8)
Koser meg godt på xl6oo putre-poff også :lol:
Av ren nyskjerrighet. Hvilke elbiler er det du har kjørt?

Jada, jegbhar hatt mine fossile biler med 150-220HK'er. Dog noen år siden, men VW Polo Sport, VW Golf GTI, VW Touran 2.0 TDI, Audi A4 2.0T, Mercedes A-250 AMG etc. alle var relativt potente biler. VW Touran var faktisk den morsomste av dem og den som lå best på veien. Den var senket og chippet og lå som støpt.

Men i forhold til i4 M50 kan alle disse bilene ta seg en bolle.

Selvsagt kan dem ikke sammenlignes heller, men hvis man mener at det å kjlre en bil som feks. i4 M50 med 544HK'er og AWD er som å se maling tørke, mens en fiesta med 140HK'er er spennende blir for meg rart. Altså, hvis det var det du mente.

Hvis du mente ordinære elbiler som feks. Nissan Leaf eller VW id3 etc. så kan jeg være mer enig med deg. i4 M50 er helt noe annet og faktisk raskere enn Tesla Model 3 Performance i følge videoer jeg har sett. Selv om BMW'en veier hele 400kg. Mer.

Jeg tviler ikke et sekund på at denne fiestaen innbyr til engasjerende og morsom kjøring med godt veigrep hvor man kan utnytte bilens fulle potensiale. Men man må sette ting litt i perspektiv her. :)

Fant forøvrig et bilde av den gamle Touranen, som definitivt har vært den motsomste bilen jeg har hatt med tanke på kjøreglede. Men den må desverre se seg kraftig slått og totalt utklasset på alle områder når jeg får den nye.
BJERKNEZ_26_mai_2007_00407.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5209
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

har testet en del audier og porche mod 3perf mod S p+ modX og en del "vanlige" og jobb-biler.
felles er relativt tunge biler selv om de bærer vekta godt.
Blåbæra er ikke verdens raskeste men gøyere å kjøre på småveier enn biler som en "blir sittende der og blir kjørt" i større grad selv om man kan kjøre ennå fortere.
Som transport er EL-bilene suverene.
Hva jeg gjør om 3-5år vet jeg ikke i dag.-mulig jeg dropper ny-bil og ev bare har bobil og drar sydover på høsten.
Men man får se hva utviklingen kommer med-det går jo mer og mer mot mindre fører-input og flere støtte/styresystem.
Snart kommer vel abbonement på vindusvisker også-på jobb-bilen må en abbonere på taleoppringing. :shock:

men denne går litt til....
P1010871.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4742
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

Legger bare denne her, jeg..
User avatar
Bjerknez
Posts: 1024
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

Jeg forstår hva du sier mekkern, men jeg skjønner allikevel ikke. Men vi kan sikkert la det ligge der :thumleft
knutk
Posts: 2426
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Nå har jeg lest gjennom 3-4 sider med diskusjon rundt akselerasjon og motorstyrke.

Men hva med veien og trafikken?
De fleste veiene jeg kjører på skriker etter vedlikehold, man merker det på ujevn veibane (helårs telehiv), rifter i asfalt og fartsgrenser som svinger opp og ned som en vareheis. Om man drar på kjenner man bare hvordan understellet blir herjet og foringer og stag skriker etter moderasjon.
Og slumper man til å komme på en slett vei så har piratene oppdaget inntjeningspotensialet og bare klør etter et påskudd til å fylle på i statskassa.

I min verden vil det å kjøpe en rask og fin bil være som å gifte seg med DEN berta, bare for å oppdage at 3 uker med det månedlige avløses av migrene...., og da begynner man å drømme om hun som verken har det ene eller det andre, men er en racer på kjøkkenet, ordner og rydder og glad og blid (ja jeg vet, utopi..).

Nåvel, uansett, omtalte bil er der mye pent å si om, gratulerer med valget :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 1024
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 27 Oct 2024 11:16 Nå har jeg lest gjennom 3-4 sider med diskusjon rundt akselerasjon og motorstyrke.

Men hva med veien og trafikken?
De fleste veiene jeg kjører på skriker etter vedlikehold, man merker det på ujevn veibane (helårs telehiv), rifter i asfalt og fartsgrenser som svinger opp og ned som en vareheis. Om man drar på kjenner man bare hvordan understellet blir herjet og foringer og stag skriker etter moderasjon.
Og slumper man til å komme på en slett vei så har piratene oppdaget inntjeningspotensialet og bare klør etter et påskudd til å fylle på i statskassa.

I min verden vil det å kjøpe en rask og fin bil være som å gifte seg med DEN berta, bare for å oppdage at 3 uker med det månedlige avløses av migrene...., og da begynner man å drømme om hun som verken har det ene eller det andre, men er en racer på kjøkkenet, ordner og rydder og glad og blid (ja jeg vet, utopi..).

Nåvel, uansett, omtalte bil er der mye pent å si om, gratulerer med valget :D
Nå tror jeg at understellet på en i4 M50 er fint kapabel til å svelge unna humpene på norske veier. :) Jeg satt ikke akkurat å hakket tenner når jeg kjørte den :lol:

Jeg har de siste årene kjørt motorsykkel med vond rygg med kaviarkrysset i 90 graderst vinkel mot asfalten med beina forran meg. DET er ille. Hver eneste dump stakk opp i ryggraden og strålet ut i armene. Å sitte i en i4 M50 er som å sitte i et luftslott i forhold. Så den problematikken du beskriver er nok en god del overdrevet :)

Angående retorikken rundt dama etc. så kan man faktisk få i pose og sekk her. Men det må bearbeides over tid. Eller så kan man jo dra den enda lenger og dra inn BMW sin abonnementstjeneste. Men da havner man vel fort over i prostitusjon, å det er jo ikke bra det heller... :lol:
User avatar
ole m.
Posts: 1296
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

Bjerknez wrote: 27 Oct 2024 11:43 Jeg har de siste årene kjørt motorsykkel med vond rygg med kaviarkrysset i 90 graderst vinkel mot asfalten med beina forran meg. DET er ille. Hver eneste dump stakk opp i ryggraden og strålet ut i armene. Å sitte i en i4 M50 er som å sitte i et luftslott i forhold. Så den problematikken du beskriver er nok en god del overdrevet :)
Du kjøper jo heller ikke sykler som passer til norske veier, så du har vel ingen grunn til å klage over at det er ille å kjøre. Og det er jo stikk i strid med hva du har sagt her tidligere, da var Rocket-en en sykkel du kunne kjøre så langt som helst. Kjøp noe med litt lengre fjæringsvei og god sittestilling neste gang, du finner dem i adventure kkassen.

Og BMW-en er som et luftslott ja, det tror jeg så gjerne. :D Morsomme biler handler om mer enn rå akselerasjon. Mye krefter er jo alltid gøy, men ikke når vekta øker betydelig samtidig. Men BMW lager generelt biler med god kjørefølelse, så jeg er ikke i tvil om at den er bra. :thumleft
knutk
Posts: 2426
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 27 Oct 2024 11:43 ----------

Nå tror jeg at understellet på en i4 M50 er fint kapabel til å svelge unna humpene på norske veier. :) Jeg satt ikke akkurat å hakket tenner når jeg kjørte den :lol:
--------
Nå tenkte jeg ikke så mye på komfort, jeg tenkte mer på driftskostnader.

Om man skal ha kjørekomfort kombinert med kjøreegenskaper så begynner understellene å bli ganske så avanserte, i form av diverse stag og linkarmer.

Det er fint og flott, men for å holde nede på vekten av uavfjæret masse så bygges det lettest mulig. Linkarmene og stagene er gjerne sterke nok til normal kjøring, men de er alle belemret med foringer, og foringene løsner om de blir eksponert for masse juling, hvor fartshumper merker seg ut som en stor synder. Resultatet blir dyr verkstedsregninger for understellet kombinert med skjevslitne dekk. Og når vi snakker 20-21 tommers hjul så sitter tusenlappene løst...

Man kan i stor grad unngå/redusere denne kostnaden, men da må man være edruelig med gassfoten, og da faller jo moroa med en fyldig stall bort...
User avatar
Bjerknez
Posts: 1024
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

ole m. wrote: 27 Oct 2024 12:22
Bjerknez wrote: 27 Oct 2024 11:43 Jeg har de siste årene kjørt motorsykkel med vond rygg med kaviarkrysset i 90 graderst vinkel mot asfalten med beina forran meg. DET er ille. Hver eneste dump stakk opp i ryggraden og strålet ut i armene. Å sitte i en i4 M50 er som å sitte i et luftslott i forhold. Så den problematikken du beskriver er nok en god del overdrevet :)
Du kjøper jo heller ikke sykler som passer til norske veier, så du har vel ingen grunn til å klage over at det er ille å kjøre. Og det er jo stikk i strid med hva du har sagt her tidligere, da var Rocket-en en sykkel du kunne kjøre så langt som helst. Kjøp noe med litt lengre fjæringsvei og god sittestilling neste gang, du finner dem i adventure kkassen.

Og BMW-en er som et luftslott ja, det tror jeg så gjerne. :D Morsomme biler handler om mer enn rå akselerasjon. Mye krefter er jo alltid gøy, men ikke når vekta øker betydelig samtidig. Men BMW lager generelt biler med god kjørefølelse, så jeg er ikke i tvil om at den er bra. :thumleft
Det stemmer det at jeg har sagt det å jeg står for det enda. Rocket kunne jeg kjørt verden rundt med om jeg ikke hadde ryggplager. Jeg har også sagt at en sykkelen ala GSA hadde vært balsam for ryggen min, men det vil jeg ikke ha, å det er jo et ærlig valg. Derfor blir det bil i steden. :)

Det skal sies at jeg faktisk (tror jeg) aldri har kjørt eller eid en BMW før. Jeg har hatt Audi og Mercedes, men ikke BMW. Dog en del år siden. Derimot ble jeg meget overrasket over hvor mye "kjærlighet" BMW hadde lagt i i4 M50. Den føltes veldig kompakt og taight. Kvalitetsfølelsen er top notch. Motoren/batteripakka er også helt insane. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 1024
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 27 Oct 2024 12:43
Bjerknez wrote: 27 Oct 2024 11:43 ----------

Nå tror jeg at understellet på en i4 M50 er fint kapabel til å svelge unna humpene på norske veier. :) Jeg satt ikke akkurat å hakket tenner når jeg kjørte den :lol:
--------
Nå tenkte jeg ikke så mye på komfort, jeg tenkte mer på driftskostnader.

Om man skal ha kjørekomfort kombinert med kjøreegenskaper så begynner understellene å bli ganske så avanserte, i form av diverse stag og linkarmer.

Det er fint og flott, men for å holde nede på vekten av uavfjæret masse så bygges det lettest mulig. Linkarmene og stagene er gjerne sterke nok til normal kjøring, men de er alle belemret med foringer, og foringene løsner om de blir eksponert for masse juling, hvor fartshumper merker seg ut som en stor synder. Resultatet blir dyr verkstedsregninger for understellet kombinert med skjevslitne dekk. Og når vi snakker 20-21 tommers hjul så sitter tusenlappene løst...

Man kan i stor grad unngå/redusere denne kostnaden, men da må man være edruelig med gassfoten, og da faller jo moroa med en fyldig stall bort...
La oss håpe foringene ikke detter av de 3 årene jeg skal ha den :lol:
User avatar
Geirhell
Posts: 58
Joined: 27 Sep 2019 00:37
MC: 2022 - Ole "Honda CFR 300 Rally"
2020 - Hanna "BMW f850GSA"
2017-2020 Honda CB500X

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Geirhell »

Litt oppdatering på fronten av innkjøp, samt at det er lenge siden jeg har bidratt med noe her.

Mye av oppdateringen skyldes at jeg fikk hilst på en Tesla S som brøt en eller annen trafikkregel. Jeg ble jo den skadende part opp i alt dette :?

1 stk. Klim Badland Jakke
1 stk. Klim Badland bukse, bestilt men ikke levert.
1 stk. Neext X.wed3 hjelm.
1 par. Sidi turing støvler.

1 stk. vrak av en Honda CRF 300 Rally (Ole), kjøpt fra forsikringsselskap.
1 stk. ny Honda CRF 300 Rally (Skal døpes til Ole 2, når den tid kommer.) Deler fra Ole skal flyttes over til Ole 2.
1 par. Varmeholker til Ole 2
1 par. Barkbuster til Ole 2
1 styre til Ole 2.

Regner med at Dere ser gangen i dette.. så får vi se hvordan det går til våren da jeg ikke har sittet på en MC siden 22 mai 2024 :(
Post Reply