Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

Borg wrote: 22 Jul 2025 10:37
ashland wrote: 21 Jul 2025 20:44 Nytt batteri til 690’n. Det gamle sa takk for seg på tampen av gårdagens kjøring, etter 50.700km og 5år
Da jeg leste dette var min første tanke at T7’en min er da eldre og har fortsatt orginalbatteriet og 690’en din er da ikke såååå gammel, men så kommer tanke nummer to…
Dolly har vel gått ca 40 799 km over gjennomsnittet for en 690 av denne årgangen?
Jeg blir jo ikke overrasket over ett 5år gammelt batteri som tar kvelden. Nå kan det jo være det var andre saker som var årsaken 🤔

Ser den 690’n på Finn.no som har gått lengst er en -15mod, 5år eldre enn min. Den har gått 2000km lenger… Ellers har samtlige gått en god del mindre
Dolly begynner tydeligvis å bli en godt voksen dame
fun is not a straight line
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Hmm, tror det er lagt inn "The lightbulb conspiracy" med Planned obsolesence" i batteriene.
Den første sykkelen jeg hadde, så varte batteriet i 20 år. Den siste TDM'en jeg hadde i Norge buttet jeg batteri rett før jeg solgte den, 11 år gammel.
Her bytter jeg batteri hvert 3. år i snitt. Heldigvis koster de ikke mer enn rundt €40 for stykket. (Varta).
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Noen som har opplevd at slitedeler har blitt bedre kvalitet med åra?? Jeg har inntrykk av at ting blir dårligere og dårligere for at produsentene skal på et par % ekstra profitt. Når folk prater om å skifte hjullager etter 15000 km da er det noe ravgale. Og det er nok ikke bare høytrykksvaskeren sin feil..
I tillegg til at noen produsenter (les: KTM) satser hardt på så mye hms så montørene skal slippe å bli klissete på fingra av fett, så de smører minimalt, hvis noe i det hele tatt... KTM er nok ikke alene om slike ting da. De fleste merker har vel sine problemer med dårlige legeringer i kammer osv.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 23 Jul 2025 08:25 Hmm, tror det er lagt inn "The lightbulb conspiracy" med Planned obsolesence" i batteriene.
Den første sykkelen jeg hadde, så varte batteriet i 20 år. Den siste TDM'en jeg hadde i Norge buttet jeg batteri rett før jeg solgte den, 11 år gammel.
Her bytter jeg batteri hvert 3. år i snitt. Heldigvis koster de ikke mer enn rundt €40 for stykket. (Varta).
Appropo planlagt elding.

https://www.youtube.com/@Batteridoktorn
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Palma wrote: 23 Jul 2025 17:01 Noen som har opplevd at slitedeler har blitt bedre kvalitet med åra?? Jeg har inntrykk av at ting blir dårligere og dårligere for at produsentene skal på et par % ekstra profitt. Når folk prater om å skifte hjullager etter 15000 km da er det noe ravgale. Og det er nok ikke bare høytrykksvaskeren sin feil..
I tillegg til at noen produsenter (les: KTM) satser hardt på så mye hms så montørene skal slippe å bli klissete på fingra av fett, så de smører minimalt, hvis noe i det hele tatt... KTM er nok ikke alene om slike ting da. De fleste merker har vel sine problemer med dårlige legeringer i kammer osv.
Hjullagerne har jeg en forklaring på: Innerdiameteren på lager er økt for å bruke et stort rør som hjulaksel framme. Her sparer man mye vekt samtidig som det blir stivere feste for framhjulet. Kostnaden er at kulene er veldig små og at det er små toleranser når lagerne skal monteres. Å banke dem på plass som man gjorde før går dårlig, men med et enkelt verktøy av en gjengestang og noen hylser kan man trekke lagerne forsiktig inn med press på ytterring.
KTM hadde ikke fått det til riktig, og heller ikke jeg på første lagerskift. Jeg har brukt verktøyet kun en gang for mange år siden, problemet forsvant med riktig montering :D
For å trekke fram noe som er blitt bedre med årene er det kjede og drev, her er styrke, levetid og vedlikeholdskrav vesentlig forbedret.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

pelsen wrote: 23 Jul 2025 19:05
Palma wrote: 23 Jul 2025 17:01 Noen som har opplevd at slitedeler har blitt bedre kvalitet med åra?? Jeg har inntrykk av at ting blir dårligere og dårligere for at produsentene skal på et par % ekstra profitt. Når folk prater om å skifte hjullager etter 15000 km da er det noe ravgale. Og det er nok ikke bare høytrykksvaskeren sin feil..
Hjullagerne har jeg en forklaring på: Innerdiameteren på lager er økt for å bruke et stort rør som hjulaksel framme. Her sparer man mye vekt samtidig som det blir stivere feste for framhjulet. Kostnaden er at kulene er veldig små og at det er små toleranser når lagerne skal monteres. Å banke dem på plass som man gjorde før går dårlig, men med et enkelt verktøy av en gjengestang og noen hylser kan man trekke lagerne forsiktig inn med press på ytterring.
KTM hadde ikke fått det til riktig, og heller ikke jeg på første lagerskift. Jeg har brukt verktøyet kun en gang for mange år siden, problemet forsvant med riktig montering :D
For å trekke fram noe som er blitt bedre med årene er det kjede og drev, her er styrke, levetid og vedlikeholdskrav vesentlig forbedret.
Takk, bra du løfta det litt opp @pelsen. Ja og presse på ytterring er vel en selvfølge trodde jeg, men man har jo sett mye rart så det skjer nok litt av hvert ja
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

I dag ble det ett sett med nye dekk til GS’en 😊

IMG_3212.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
kvase

Post by kvase »

ASK må forlate oss så da kom Kuga inn
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

På tur til Spania i fjor ble det lånt "crosshansker" som passet sånn ca og som gav gnagsår for enkelte av oss (primært meg). I etterkant har jeg tenkt på å kjøpe noe crosshansker eller lignende for å ha på varme dager og på turer nedover kontinentet. Ikke så lett med størrelser og passform, så det ble lagt inn bestilling på div. I dag er det en måned til avreise sørover, så da passet det fint at pakken med hanskene ble levert :)
20250812_155627.jpg
Klim hanskene sitter godt, muligens litt knapp på pekefinger, mulig at det går seg til litt med bruk.
Thor hanskene sitter også godt, muligens litt knapp på lillefinger, mulig det går seg til med litt bruk.
MJmoto hanskene satt best av alle, men de virker litt mer som vanlige MC hansker, ikke like lette som de andre.
Fox hanskene var minst et nummer for små og passer dermed ikke på noen måte. De var billige og det er for mye styr med retur, så jeg tar de med til GiØ om et par uker og kan evt byttes mot en kald øl til noen med mindre hender enn meg :)

De tre parene som passer greit nok får bli med på turer fremover, så får vi se hvilke hansker som blir mest brukt, uansett greit med et eller to reservepar.

Ellers ble det investert i et par turbukser fra Skogstad sin Outlet i helgen (nedsatt 70%). Nå er ikke jeg så erfaren på pakking til ukeslange turer på MC, men når 2 stk turbukser er lettere og pakker mindre enn en vanlig dongeribukse, så er det lett å tenke hva man bør ha med på tur om en måned :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Gikk meg på en liten smell i går, var innom en Louis butikk og endte opp med en ny hjelm. Denne gangen en Airoh Commander 2
20250920_161133(1).jpg
@Borg prøvde også på seg denne på butikken, men mente at BMW hjelmen var bedre, så det var ikke aktuelt for han.

Men...

Når vi kom inn på hotellet oppdaget jeg en liten detalj.
20250920_161133.jpg
20250920_161059.jpg
20250920_161039.jpg
BMW hjelmen er jo faktisk en Commander 2,med BMW logo :lol:
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

:redface
Til mitt forsvar.. til å begynne med var den ganske ubehagelig på ørene. De krøllet seg når jeg tok den på og måtte brettes ut med en finger som nesten ikke kom til.
Bortsett fra det har den vært veldig god. Nå har jeg gått den inn og ja, den er nå bedre enn da den var ny
ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Post by ole m. »

BMW-fanboy Borg, bare det står BMW på det, så er det bra... :D

Skjønner en godt innkjørt hjelm er mer behagelig på knotten enn en ny. :thumleft ;-)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Borg wrote: 21 Sep 2025 19:29 :redface
Til mitt forsvar.. til å begynne med var den ganske ubehagelig på ørene. De krøllet seg når jeg tok den på og måtte brettes ut med en finger som nesten ikke kom til.
Bortsett fra det har den vært veldig god. Nå har jeg gått den inn og ja, den er nå bedre enn da den var ny
Høh, da skal du prøve hjelm som krøller øra og i tillegg ha ørering.. (Det har nemlig jeg, men den passer ellers fint).
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

Her om dagen fikk jeg kjøpt et Dunlop Trailmax Mission framdekk av en kompis, han hadde fått levert feil dim.

2000kr var helt greit, de koster rundt 3300 på Motorsykkeldekk.com.

Og da "måtte" jeg jo bestille et tilsvarende bakdekk hos min lokale dekkpusher... Bestilt torsdag, og idag kom det til Odda.

Noen hundrelapper billigere enn på nettet, skjønner ikke lengre at folk handler på disse nettsidene, dyrere, treigere og mye mer styr om noe kommer feil.
Screenshot_20250929_150255_Chrome.jpg
Disse skal på "asfalthjulene" til neste vår, ser fram til å teste de ut. \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

I dag ramlet det et sett med ventilfjærkompressor ned i postkassen. Verken min far eller svoger hadde slikt verktøy som jeg nå trenger på CX'en, så da ble det bestilt for noen dager siden og kom i dag :)
20251030_144552.jpg
Eneste problemet er at jeg er alene med ungene frem til mandag kveld, så det blir nok ikke tid til å prøve denne helgen.
Post Reply