Plass der folk kan klage på alt, til og med navn på tråder.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Plass der folk kan klage på alt, til og med navn på tråder.

Post by Bikeridr »

Kr 56,- (pluss tigging om tips) for en simpel kaffe i pappkrus på Katastrofemoen... Saaa- a--a-tan!!
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Hmm... 🙄
Tror yr dått ænn u bare skal legge ned tjenesten sin.
De melder 27°C og overskyet.
Her er det 21°C, torden, lyn og det Norge liker å kalle "styrtregn", eller som vi på NordNorsk kaller "høljeregn"...
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 19 Jul 2025 14:21 Hmm... 🙄
Tror yr dått ænn u bare skal legge ned tjenesten sin.
De melder 27°C og overskyet.
Her er det 21°C, torden, lyn og det Norge liker å kalle "styrtregn", eller som vi på NordNorsk kaller "høljeregn"...
Her på østlandet betyr styrtregn dommedag og frisk bris katastrofe. Avisene ber oss om å binde fast søpledunker og "skalke lukene" så fort det melder litt ruskevær. Er det sol og hete, så vanker det overskrifter som "ekstrem brannfare", "vanningsforbud" og at man nærmest kan få kreft av og bevege oss ute.

Det er rett og slett farlig å leve...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Hitill har ingen overlevd……. :lol:
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Men noen kan kanskje leve i håpet ... :-$ ... enn så lenge :smt051
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Da har jeg lært noe nytt.
Det er tydeligvis ikke lov å stå ved baren å drikke øl på flyplasser. Reglene gnæger om at en må ha sitteplass.. Hva i helvete er vitsen med bardisk da? 😳🙄🤔
#krenka
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 30 Oct 2025 14:10 Da har jeg lært noe nytt.
Det er tydeligvis ikke lov å stå ved baren å drikke øl på flyplasser. Reglene gnæger om at en må ha sitteplass.. Hva i helvete er vitsen med bardisk da? 😳🙄🤔
#krenka
Den er kjekk å lene seg til når man bestiller ny drikke, hvis man er litt skjeiv i skøyta....
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

JÆVLA EU PISS!!! 🤬
Slutt å bruke glødepærer, de er ikke bra for miljøet. Dessuren varer de bare 8000 timer. Kjøp LED. Bra for miljøet og de varer 50000 timer.
SATANS BULLSHIT!!!!!!!!!
Glødepærer varer leeeenge. Har glødepærer som har vart 15 år her. LED-pærene jeg har byttet til varer mindre enn 300 timer. Egen erfaring med ca 1 times bruk om dagen og de kneler etter ett år. Glødepærene har jeg ikke bytta på 15 år (en time om dagen=1x365x15=5750 timer.
Kostnd;
En glødeoære inkl steøm; 8,25 kroner
15 LED-pærer inkl strøm 84,35 kroner
10x så dyrt. I tillegg kommer ekstra oppvarmingg.
Glødepæra bremser oppvarminga med 60w
LED-dritten bidrar med kun 5w.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jeg rok feil: 50x15=750 oluss strom, LED koster 492,50 over 15 år. Det blr 59 ganger så dyrt!
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 01 Nov 2025 16:52 JÆVLA EU PISS!!! 🤬
Slutt å bruke glødepærer, de er ikke bra for miljøet. Dessuren varer de bare 8000 timer. Kjøp LED. Bra for miljøet og de varer 50000 timer.
SATANS BULLSHIT!!!!!!!!!
Glødepærer varer leeeenge. Har glødepærer som har vart 15 år her. LED-pærene jeg har byttet til varer mindre enn 300 timer. Egen erfaring med ca 1 times bruk om dagen og de kneler etter ett år. Glødepærene har jeg ikke bytta på 15 år (en time om dagen=1x365x15=5750 timer.
Kostnd;
En glødeoære inkl steøm; 8,25 kroner
15 LED-pærer inkl strøm 84,35 kroner
10x så dyrt. I tillegg kommer ekstra oppvarmingg.
Glødepæra bremser oppvarminga med 60w
LED-dritten bidrar med kun 5w.
Jeg har omvendt erfaring faktisk. Kan ikke huske jeg har byttet pære som hr gått på noen biler jegbhar hatt siden jeg hadde bil med halogenpærer. Skal ikke påstå dem gikk i tide og utide, men lyspærene gikk såpass ofte at det var greit å ha med en reserve. Men her snakker jeg om bil.

Det samme kan sies om i huset ellers. Har hatt Philips Hie pærer som sikkert har lyst minst 5-8 timer i døgnet i 8 år nå. Ingen av dem har røket enda. Derimot har lyspærene i lampen på kontoret med tre GU10 spotter røket flere ganger. Dor ikke å snakke om glødespottene på badet. Dem ryker rett som det er. Har også byttet trafo på disse hele to ganger på 4 år.

Så jeg har til gode og oppleve at en ledpære noengang har røket faktisk...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Jeg har også led pærer som har lyst konstant nå i 18 år-ikke kraftig lampe men en 1,6watter fra Philips som lyser på brannmuren i stua og fungerer som "nattlys" og en kilde for at det ser bebodd ut.
Glødepærer er ikke bortkastet hvis en har de innendørs og kun har oppvarming med elektrisk ovner.
Har en varmepumpe er regnestykket annerledes.
Har forresten 4 stk 800led utelys på hele vinteren stort sett-disse 3200led her fungert/hengt konstant ute nå i 4 år og noen har dauet men veldig få.
Disse trekker samlet under 24watt. =D>
Ambro
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Grunnen til at mange LED lamper varer kort er at de drives for hardt. BigClive på youtube har hatt dette som tema i flere år, også flere videoer der han modifiserer billiglamper slik at de lyser litt mindre, men bruker langt mindre strøm og dermed varer mye lengre.
Han er en erfaren elektriker og flink til å forklare disse tingene (synes jeg).

Emiratene fikk visstnok til et samarbeid med Philips for noen år tilbake med å lage en spesialvariant som var effektive/varte lenge, som du kun fikk kjøpt i dubai en stund (aner ikke hvordan dette er nå). Uansett, mye info her om det skulle være av interesse.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Enig med Ambro.

I åtte år har jeg hatt tre Industri led lamper fra Biltema i taket i kjelleren. Jegnhar også den samme lampen i garasjen. Altså fire lamper. Disse lyser helt utmerket enda, men det skal sies at at dem nok ikke har mange timer i gangtid. Men detnhar vertfall ikke vært noe galt med disse enda. Dem kostet også 399 kroner når jeg kjøpte dem pr. stk. så jeg må si at dem leverer på kvalitet sett opp mot pris vertfall.

Jeg har enda så vidt jeg kan huske aldri byttet en LED pære/lampe som har gått. Aldri.

Eller jo... en arbeidslampe fra Biltema som jeg brukte som belysning i carporten med bevegelsessensor. Der røk det flere små led dioder og til slutt slukket den. Den hang dog ute i all slags vær. Den hang tørt under tak, men det var fuktig og det var en kald vinter. Dette var egentlig en arbeidslampe å jeg mistenker at led diodene i denne ble drevet hardt som Ambro er inne på. En dedikert utelampe ville nok vart lenger. Men fukt og kulde etc. vil til slutt ta livet av det meste tror jeg. Innendørs samt på biler har jeg aldri noensinne opplevd at en led pære har røket.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jeg var ikke spesifikk nok.
Bilpærene har jeg heller aldri byttet, bortsett fra de jeg har kjøpt på feiltema.
De "vanlige" LED-pærene har stort sett fungert.
Det er de der jævla spot-drittene på badet. GU10, eller hva nå sokkelen heter som varer kortere enn fyrstikker.

Nå skal det sies at her i Latvia, så har vi TN-nett. Altså den blå null-lederen er kortsluttet mot jord og den brune L1 er den eneste som er tilkoblet sikring. Vi har kun en-polte sikringer her, bortsett fra inntaksskapet som er 400V 3-fas. En-fasene på 230V er hentet ut fra og fordelt via fasene fra 400V'en.
Mulig, siden vi har 230V mot jord på det ene "hullet" i stikket og 0V via det andre "hullet, som jo er kortsluttet mot jord, at dette er det som kverker LED'ene. Vi har også slike "glimmerpærer" inni lysbryterne, slik at de synes i mørket, og de har jeg måttet pluklke ut ellers slokner ikke pæra helt når jeg skrur av bryteren.

Nuvel, nå er det ut på handlerunde og kjøpe inn 10-12 nye halogenerstatningsdrittpærer.
mekkern

Post by mekkern »

"Spotdritten" Er typiske pærer som blir for varme etter en stund-for mye strøm i forhold til størrelse/kjøling.
Hvis du monterer dimmer og dimbare LED så kan du justere de litt ned og levetiden øker massivt.
Post Reply