Plass der folk kan klage på alt, til og med navn på tråder.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Plass der folk kan klage på alt, til og med navn på tråder.

Post by Bikeridr »

Vel, de 4,8 og 5w LED-spot'ene jeg har kjøpt, er rated for 240V. Vi har 231V i kontaktene (400V/√3), så de får under tilpasset spenning. De er også viftekjølt og er montert uten boks i mellomtaket med ca 20cm friluft til bæregulvet i 2. etasje. De på badet oppe er montert "i friluft" til loftet, så jeg ser ikke at vi har mangel på kjøling. Har bytta fra KanLux til Osram nå, så får se hvor lenge de varer.
Men ja, skulle ønske jeg fikk tak i dubai-pærer, eller at EU krever å få samme "deal".
Kan egentlig ikke forstå annet enn at Klaus Schwab og kumpanenr hans driver med "planned obsolecence". "The lightbulb conspiracy" er høyst tilstede her.
Jeg har begynt å bruke "clippy" som avatar på de fleste steder jeg er logget inn, bortsett fra her. Sjekk YT-kanalen til Louis Rossman.
Har også Epson EcoTank printere og har sagt opp alle abonnementsordinger på software unntatt office. Jeg kan leve med kr 895,- i året. Adobe til nærmere kr 10.000,- i året er sagt opp og software med engangsbetaling for alle de programmene er funnet og i bruk. (DaVinci Resolve Studio, DXO Photolabs, Corel PaintShop Pro og PDFXchange).
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

i 30 `en på verksted og fikk låne en Peugeot 3008 i helga...automat som er helt ukjent for meg , men har kløsjet bare en gang med påfølgende liten bråstopp på verkstedets område...
ingenting å klage på egentlig \:D/
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ok, så må jeg tone ned litt på kjeftinga. Men et nytt spørsmål her..
Vi har 8 spot'er på badet. Alle er byttet ut med LED. Så har 5 av den bare dødd. I går kjøpte jeg nye (Osram 5w) for å bytte ut de døde.
Jeg hadde på strømmen mens jeg bytta, og den første jeg bytta hadde svak flimring. Bytta den og plutselig virket alle🤔🙄🤯
De er jo koblet oarallelt på 230V. Hvorfor var det én som kverket alle???
I hele resten av verden så kverker jo ikke én pære resten av huset??
Jeg tror snart jeg trenger psykologisk hjelp. Dette er helt ufattelig for en simpel maskinist.
Nei, det er én kabel på hver av L1 og 0-leder, så det var ikke dårlig kontakt i sokkelen.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 03 Nov 2025 18:59 Ok, så må jeg tone ned litt på kjeftinga. Men et nytt spørsmål her..
Vi har 8 spot'er på badet. Alle er byttet ut med LED. Så har 5 av den bare dødd. I går kjøpte jeg nye (Osram 5w) for å bytte ut de døde.
Jeg hadde på strømmen mens jeg bytta, og den første jeg bytta hadde svak flimring. Bytta den og plutselig virket alle🤔🙄🤯
De er jo koblet oarallelt på 230V. Hvorfor var det én som kverket alle???
I hele resten av verden så kverker jo ikke én pære resten av huset??
Jeg tror snart jeg trenger psykologisk hjelp. Dette er helt ufattelig for en simpel maskinist.
Nei, det er én kabel på hver av L1 og 0-leder, så det var ikke dårlig kontakt i sokkelen.
sikker på at det ikke er en elektronisk trafo/dimmer på spotene? i såfall har det med last på kretskortene.
kvase

Post by kvase »

Syns enkelte tar seg meget godt betalt for en tjeneste de nyter av å utføre selv -Så her blir man en som får følge med på sidelinja . . Ja det gjelder dett som kjøres på 2 hjul
Bord kort 60.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Har du betalt i dyre dommer for det der? Du kunne spurt oss her på forumet. Plenty folk med 3D-printer. Skulle printet den gratis for deg hvis du hadde sendt fila. Bare krevd porto 🙂
(Etter stlrrelsen å bedømme, ville det kostet ca kr 1,-- i filament og tett under 10 øre i strøm).
kvase

Post by kvase »

Bikeridr wrote: 04 Nov 2025 17:05 Har du betalt i dyre dommer for det der? Du kunne spurt oss her på forumet. Plenty folk med 3D-printer. Skulle printet den gratis for deg hvis du hadde sendt fila. Bare krevd porto 🙂
(Etter stlrrelsen å bedømme, ville det kostet ca kr 1,-- i filament og tett under 10 øre i strøm).
Ikke slik på bilde :-k men Mc arrangementer ---- :shock:
med lavkost utgifter
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

kvase wrote: 04 Nov 2025 20:18
Bikeridr wrote: 04 Nov 2025 17:05 Har du betalt i dyre dommer for det der? Du kunne spurt oss her på forumet. Plenty folk med 3D-printer. Skulle printet den gratis for deg hvis du hadde sendt fila. Bare krevd porto 🙂
med lavkost utgifter
Du snakker litt i koder her, Kvase :-D
Tror de av oss som arrangerer turer og events, tåler å høre hva du EGENTLIG vil fram til. Da kan man også argumentere imot, om man føler for det :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Kant1 wrote: 05 Nov 2025 12:13
kvase wrote: 04 Nov 2025 20:18
med lavkost utgifter
Du snakker litt i koder her, Kvase :-D
Tror de av oss som arrangerer turer og events, tåler å høre hva du EGENTLIG vil fram til. Da kan man også argumentere imot, om man føler for det :thumleft
Enig med @Kant1 her. Men jeg er og LITT enig med @kvase , alt som har med motorsykkel skulle vært gratis.
Men der stopper min enighet
Men nå lever jeg i den virkelige verden og ikke ønsker meg til Utopia!
Hvis du i dine gåtefulle utsagn sikter til noe av det som jeg eller Kant1 driver med så tror jeg du ikke aner hva du prater om. Du vet ikke hvor mye jobb som ligger bak slike ting!!! Og for å prate om meg selv og mitt firma, så tror jeg ikke timesbetalinga blir to-sifferet hvis jeg skulle begynne å regne på det :-k

Og du mener altså at hvis det er noe man trives med så skal man ikke ha noe betalt??? Har man en jobb man trives med så kan man jobbe for den følelsen???

Ja ja, Ingen betaler vel renter og avdrag med å si at jeg koser meg?

Det er faktisk ingen som kommer på mine arrangement som sier noe på prisen da de kommer kjørende med sykkel til 200K +, kjøredress til 25K, Hjelm til 7-8K, støvler til 5K, hansker til 1K, navigasjon til 7-8K, vesker og stæsj på sykkelen til 20-30K.

Men jeg har hørt noen si at "den prisen hadde jeg gladelig gitt for bare GPX-filene".

Og helt til slutt, alle slike arrangement du prater om (hva det nå måtte være..) de er frivillige, og det er snakk om å prioritere økonomien sin hvis man ønsker å delta ;-)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Mulig jeg misforsto @kvase på posten sin. Jeg trodde han hadde betalt "for mye" for en 3D-modell.
Isåfall er jeg helt enig med @Palma og @Kant1 .

Jeg overtok forumet her da grunnleggerne ikke ønsket å betale av egen lomme for videre drift. Jeg betaler nå flere 1000 kroner pr år, av egen lomme, for å holde forumet oppegående. Hosting og domene har sine kostnader. Jeg bruker også mange, mange timer gratisarbeid, alene, til oppdateringer og vedlikehold av forumet. Da jeg overtok ble det åpnet for opplasting av bilder. Lagringsplassen koster. Det betaler jeg for. Forumet er gratis for dere og reklamefritt. Dette i motsetning til "det andre forum" som tigger penger for driften.
Sålenge jeg har økonomisk interesse og mulighet, skal jeg fortsette slik. Hvis noen er misfornøyd, så si ifra. Det er to tastetrykk, så er forumet nedlagt, permanent!
kvase

Post by kvase »

Nå pekte ikke jeg nødvendigvis på hva folk her på forumet nødvendigvis tar seg betalt og hva de sitter igjen i lomma etter sine arrangementer men ser at ting ofte går over 10 til 25 høvdinger for snaue 2 døgn . for sine opplegg selv når folk ligger i eget telt attpåtil kjøper egen mat .
Men du verden som ting eskalerte her inne . og følte dere truffet ja da er det beklagelig men jo prisvekst planlegging avtaler diverse innkjøp etc. + drift utgifter til sin egen farkost som man skal bruke er ikke å kimse av og ja enkelte ting koster ikke tvil om det også i tid.
-
Joda ting blir nevnt på sidelinja i egne omtaler i diskusjoner ansikt til ansikt ofte
Men gji no fanden i hersk teknikker
-
Joda det ligger i tiden at folk betaler gladelig for mye å hva slags utstyr de har spiller ingen rolle ang pris. Men har det noe å bety ?
-
Nei og at forumet drives på entusiasme det er det ikke tvil om for et hyggelig miljø garantert Takker for det :thumleft
-
Jeg vandrer videre på min vei
God Jul til dere
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Du må gjerne fortelle hvilke treff som koster 10-20k for en helg.
Riktignok er det 6 år siden jeg var på treff (i Estland) og det kosta €75,- for helga + øl. Jeg har aldri (ennå) vært på poker run hos @Kant1 , men det koster vel kr 1.500,-?
@Palma tok kr 2.000,- i 2023 inkl turer og overnatting + øl (som var billig, egenprodusert og nok tar både tid og arbeid å brygge).
Regninga for forumet forfaller om 3 uker og jeg betaler den fortsatt av egen lomme. (Den er vesentlig dyrere enn siste treff).
kvase

Post by kvase »

Skal jeg henges for hva jeg ser ?
Å skal jeg dokumentere alt for dere?--- jeg bare lurer - ja i så fall da er vi vel i gata til visse personer som jeg ikke skal skrive navn på
Å vis det er noen som føler at jeg anklaget de direkte ja da har dere et problem
-
Jeg er ferdig her.
God tur videre
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Neida @kvase her skal ingen henges eller skytes ved soloppgang. Det er jo takhøyde for litt meningsutveksling nå i disse PMS-tider.
Hva skulle vi vel gjort uten forumet når PMS'n gjør sitt inntog og mopeden står parkert i garasjen og regnet pisker på vinduene :shock:
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Quote:10 til 25 høvdinger for snaue 2 døgn . for sine opplegg selv når folk ligger i eget telt attpåtil kjøper egen mat . :shock:

Jøss??????? :-k

DE tror jeg at jeg har gått glipp av-og takk for det.. dette kan vel ikke være i Norge tror jeg. :-k
Post Reply