Brannmann her?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Shortybebeh wrote:Oppgaven er at det brenner i et soverom på et hotell.
Brannen er en flammebrann i en madrass av polyurathanskum som ligger i en seng.
Hvor høy temperatur kan det maksimalt være i røyksjiktet som dannes?

Så det gjelder kun i røyksjiktet, ikke i flammene, og ikke i materialene.
Det vil jo være forskjellige tempraturer i røyksjiktet også! Helt i bunnen av røyksjiktet kan det være så "kaldt" at du faktisk kan ha hånden der, men beveger du den 20 cm høyere brenner du deg som F ;-)
Helt i toppen av røyksjiktet vil jo de varmeste branngassene være (varm røyk stiger) å de vil antenne ved 5-600 grader om forholdene legger til rette for det. Får ikke brannen nok oksygen vil brannen slukke seg selv, altså kveles! pga en vesentlig del av branntrekanten (i praksis en brannfirkant) ikke er til stede. Som du må ha for å at en brann skal kunne oppstå!

Kan hende det er jeg som analysere for mye nå, at det faktisk bare er ett enkelt svar på denne oppgaven med røyksjiktet! men er en stund siden sist nå, som gjør at jeg må si jeg ble litt usikker selv ;-)

Blir du brannmann, så slipper du slike oppgaver å eksamener... Der lærer du det viktigste, faktisk livreddene arbeid, røykdykking, slukketekninkk osv! ;-) Mye mere spennende enn kanskje dette virker. For jeg har forstått det dithen at det er ganske tungt materiale... :-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

Det er en på jobben som egentlig bare går å venter på å bli brannmann. Han er på god vei for å si det sånn, mangler bare de fysiske testene så godt som tror jeg! Jeg spurte han, og han sa jeg hadde rett i at det maksimalt kunne bli 5-600 grader i røyksjiktet. Jeg leverte på lørdag, så jeg var glad for at jeg svarte rett! :D

Spent på kommentarene jeg får tilbake.

Og så gruer jeg meg selvfølgelig til de 4 andre oppgavene og eksamen.. *grøss*

Prosjektering er ikke noe for meg...
Death Is The Road To Awe.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Maksimalt 5-600 grader i røyksjiktet tror jeg ikke stemmer altså, jeg vet at det er da det selvantenner...men trodde maks tempen kunne bli mye høyere... Men jeg er like interessert i å finne ut av dette selv... så her må jeg ta en telefon eller to tror jeg ;-)

Uansett, håper du har svart riktig å at du klarer eksamen med glans :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
soldeide
Posts: 25
Joined: 16 Aug 2006 00:07
Location: Nittedal

Re: Brannmann her?

Post by soldeide »

Tror nok du har skrevet det svaret de er ute etter. Røyken/branngassene tenner når de når en temperatur på 5-600 grader. Det LordShaft er inne på er alikevel forsåvidt riktig, for i den grad hotellrommet er en fungerende branncelle (rom som skal avgrense brann/røyk-spredning i en gitt tid) som det jo skal være, så kommer et nytt fenomen. Brannen vil etter en viss tid da kunne bli ventilasjonsstyrt. Det vil si at oksygentilførselen bestemmer videre forbrenning. Etter en viss tid vil derfor brannen kunne slokke av seg selv grunnet oksygenmangel, og da vil temperaturen være godt over 5-600 grader. Dette er en av de farene vi brannfolk kan møte og være klare for å gjøre tiltak mot. I det man åpner døren til et slikt rom og da selvfølgelig tilfører oksygen, vil vi få en kraftig overtenning som kan slå ut med voldsom kraft. Dette kalles backdraft. Sikkert mange som husker filmen med samme navn.
VFR800 vtec 2002
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

Takk for informativt svar Soldeide!

Selve fysikken synes jeg er pyton, men akkurat hvordan flammer og røyk oppfører seg og hva en brannmann faktisk gjør synes jeg er ganske spennende..

Nå er jeg over på prosjekteringsdelen.
Den har jeg ingen erfaring med i det hele tatt, så det blir interessant...
Death Is The Road To Awe.
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by Christoph »

Blåser litt liv i en gammel tråd ;)

Hvordan gikk det på FG-prøven? Vi hadde nok eksamen samtidig 8)
Citius, altus, fortius
Post Reply