Brannmann her?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Brannmann her?

Post by Northman »

The IT Crowd er en fantastisk serie! :D
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Brannmann her?

Post by RH racing »

Northman wrote:The IT Crowd er en fantastisk serie! :D

synes denne er gøør kjedelig, men kanskje litt artigere for deg som er IT mann ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Brannmann her?

Post by Hawken »

Er vel avhengig av temperatur og forbrenningshastighet, samt at hvis temperaturen i rommet blir høy nok vil man få overtenning? Hvis jeg har lært noe som helst i militæret :roll:

Fra hvor røykteppet ligger og opp er det uansett rimelig høye temperaturer.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Brannmann her?

Post by Northman »

RH racing wrote:
Northman wrote:The IT Crowd er en fantastisk serie! :D

synes denne er gøør kjedelig, men kanskje litt artigere for deg som er IT mann ;)
Du har nok rett her :-)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Shortybebeh wrote:Hehe.. neida.. jeg lurer bare på om det er riktig at det maksimalt kan bli 5-600 grader i et røyksjikt i en flammebrann i en polyurethanmadrass på et soverom på et hotell?
Det kan bli høyere tempraturer enn dette, så fremt at det er noe i rommet som brenner og lager tempratur. MEN!! Branngassene antenner ved 5-600 grader... altså røyken selvantenner når den får nok oksygen! Å du vil få en overtenning! (voldsomt trykk)

Og om du har noen eksempler fra det virkelige liv (ala artikler etc) om brannspredning ved
1: stråling
2: strømning
3: ledning
Jeg har ikke noen konkrete eksempler for hånden, men jeg skal se om jeg klarer å søke fram noe! ala artikler.
Men Stråling er jo ment om branner som oppstår pga den varmen som oppstår ved en brann, gjør at materiale i nærheten blir så opphetet at de begynner å avgi gasser som igjen antenner!

Strømning er gjerne varm røyk som sprer seg og antenner andre deler av rommet (bygget) pga varme og antenning.

Ledning er mye det samme som strømning, men skal se om jeg ikke finner en tegning som ilustrerer dette veldig godt også.


Jeg sitter og tenker og tenker men jeg kommer ikke på noen branner hvor jeg føler jeg har tilstrekkelig informasjon til å skille spredningen fra hverandre.. og så kommer jeg bare på brannen i urtegata og skogbrannen i california.. Og så er jeg usikker på hvilken spredning som var mest gjeldene i disse brannene, for jeg må ha en historie til hver spredning...

Og såååå lurer jeg på om jeg har beregnet den spesifikk brannbelastningen korrekt her:

Rommet er følgende:
Høyde: 2,4 m
Lengde: 3,5 m
Bredde: 2,0 m

Det inneholder:
5 kg treverk
15 kg skumplast/polyurethanskum
6 kg tekstiler blanding, bomull

q b = ∑ k x Hv x m/At [MJ/m²]

Jeg har valgt å tro a k=1,0 da jeg ikke vet tykkelsen på materialene, men er litt usikker på om k på tekstilene kanskje bør være 0,5, for de er kanskje fibrøse?

Treverk 5 kg, Hv=18-20 MJ/kg = k x Hv x m = 1 x 20 x 5= 100 MJ
Skumplast polyu., Hv=43 MJ/kg = k x Hv x m = 1 x 43 x 15 = 645 MJ
Tekstiler bom.bland., Hv=17-21 MJ/kg = k x Hv x m = 1 x 21 x 6 = 126 MJ
--------------------------------------------------
∑ = 871 MJ

At = 2(lxb + hxl + hxb) = m²
At = 2(7 + 8,4 + 4,8) = 20,2
At = 2(20,2) = 40,4 m²


q b = 871 MJ / 40,4 m² = 21,55 MJ/m²

Jah, det var det jeg kom fram til i hvertfall...! :smt017
Dette har jeg desverre INGEN peiling på, å kan desverre ikke hjelpe deg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Mener på dette er en brann pga Ledning!
http://www.sintef.no/Byggforsk/SINTEF-N ... im-i-2002/

Brannen i trondheim.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

Supert LordShaft! Det var sånne eksempler jeg så etter.
Det er ledning vil jeg tro ja. Når varmen ledes gjennom materialer som har mye bedre varmeledningsevne (metaller, små detaljer/deler av konstruksjonen) slik at det kan antenne i andre enden!?
(Som ved en gjenglemt stålpinne i betongen i veggen bak pipa, som ved opptenning i pipa leder varmen ut på treverket i ytterveggen og antenner ytterveggen.)

Strømning er vel når varme branngasser, flammer og røyk strømmer og forvarmer og antenner brennbart materiale andre steder i et bygg.
Som ved brann i et rom i den ene enden som sprer seg til andre steder i rommet via varm røyk, gasser og flammer.
Dette er jo dominerende i en branns startfase, så jeg vil jo egentlig tro at enhver brannhistorie jeg finne vil kunne gå under denne...!

Stråling er når varmen fra flammene og røyken sender strålevarme mot et objekt og på den måten antenner det.
Som når et hus brenner og det er for kort avstand til nabohuset, slik at dette huset også antenner pga strålevarmen fra brannen like ved.


***

Med tanke på varmen i røyksjiktet så vil jeg vel tro at når røykens antennelsestemperatur er 5-600 grader, så vil det være maksimumstemperatur i røyksjiktet?
Der røyken slipper flammen er det 5-600 grader, det er alt jeg finner om temperatur i røyksjiktet...
Death Is The Road To Awe.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Men er det mettet blanding! Altså for tjukk røyk til at branngassene antenner, er det ikke noe grunn til at de ikke skal bli høyere! Det er ikke noe problem å få treverk til å bli mye varmere enn 200 - 300 grader, men det er da det begynner å avgi gass som antenner (det vi ser av flammer når vi brenner ved)

Men branngassene blir selvantennene ved 5 - 600 grader, men tviler på at dette er maks tempratur!
Men jeg kan alltids prøve å forhøre meg med en tidligere kollega som har full kontroll på dette punktet.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

Oppgaven er at det brenner i et soverom på et hotell.
Brannen er en flammebrann i en madrass av polyurathanskum som ligger i en seng.
Hvor høy temperatur kan det maksimalt være i røyksjiktet som dannes?

Så det gjelder kun i røyksjiktet, ikke i flammene, og ikke i materialene.

Jeg skal levere oppgavene i morgen, og de har ikke noe å si for hvor vidt jeg står eller stryker. Jeg får den rettet tilbake, og det er jo litt spennende.. :-) Altså ingen karakter, så det er ikke så farlig om det blir feil.
Er bare arbeidsoppgaver for å komme gjennom brannfysikken og lære materialet til eksamen.

Så du trenger ikke slite deg ut med å spørre rundt. :)
(Men det hadde selvfølgelig vært veldig interessant å hørt!) 8)

Jeg mangler bare en brannhistorie med et eksempel på spredning av brann ved stråling nå.
Dritsliten i hue... :smt120

Skal i hvertfall ikke bli brannmann, for dette er tørt og vrient altså... :smt078
Death Is The Road To Awe.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Brannmann her?

Post by Banditbiker »

Ehhh, unskyld meg, men er det ikke like mye å forvente at en brannmann kan dette like godt som man forventer at en politimann kan relevante utdrag av norges lover, og at ambulansepersonell kan akutthjelp?
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

godt spørsmål det. Men jeg tror faktisk brannmenn er mer drevne på slokking, evakuering, fjerning av røyk og slike praktiske deler, mens de som prosjekterer et bygg, firmaer som driver med brannsikkerhet, må kunne mer om selve brannfysikken. De må kunne slikt veldig godt for å kunne beregne brannbelastning og farer, og for å kunne bygge konstruksjonen etter alle forskriftene. En brannmann må nok kunne fysikken, men jeg tror ikke de for eksempel går rundt og regne ut spesifikk brannbelastning i et rom. Men hvor varmt det kan bli i et rom bør de jo vite, for de skal jo inn der. Jeg synes det er rart at JEG må kunne dette jeg da... :-P
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Brannmann her?

Post by Lølle »

Det er jeg enig med deg i, det er vel de som lager/godkjenner/konstruerer som må kunne de detaljene til daglig, mens brannfolk - som vel driver mer med berging og redning enn brann - må vite hva som kan møte dem når det brenner. Må vel være viktig å vite hvordan en brann skal kunne utvikle seg, om det kan oppstå en eksplosjonsartet utvikling av en eller annen grunn osv. Så de må vel kunne basics om brannteori også. Hvorfor skal du ha eksamen i dette da? er det en sertifisering?
Image
Image
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by Shortybebeh »

Ja, jeg skal opp i prosjektering av automatiske brannalarmanlegg. Bør kunne det ettersom jeg går rundt og kontrollerer om folk har prosjektert riktig..! Påpeker feil og mangler etc. Da må jeg jo kunne reglene. :)

Men jeg koser meg ikke med det.. Jeg hater eksamener, og hadde vært mye mer komfortabel hvis jeg bare kunne ha lest og lært, istedet for å gå opp til en eksamen...! Men man får jo dette beviset da, og det er jo litt viktig for firmaet.
Death Is The Road To Awe.
User avatar
custom
Posts: 89
Joined: 04 Oct 2008 21:17
MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750
Location: Eidsberg
Contact:

Re: Brannmann her?

Post by custom »

Det var en brann i Gøteborg for noen år siden hvor en hall brant ned etter bruk av skjærebrenner på metal som gikk gjenom tak. mener å huske det var noe som begynte å ulme, det ble observert røyk, men de fant ikke hvor det kom fra, resultatet var hallen brant ned hvor verdier for ca 60 millioner svenske kroner gikk tapt.
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brannmann her?

Post by tshansen »

Banditbiker wrote:Ehhh, unskyld meg, men er det ikke like mye å forvente at en brannmann kan dette like godt som man forventer at en politimann kan relevante utdrag av norges lover, og at ambulansepersonell kan akutthjelp?
Ehhh Nei!

En Brannmann skal ikke kunne dette med slike utregninger, vi er der for for å redde å drive begrensning av skadeomfang! Hvor stor brannbelastning det i teorien er i ett rom er helt uinteressangt! Vi vet hvilke grader diverse innhold i rommet må ha for å brenne, hvilke tempraturer som kan oppstå og hvilke metoder vi kan bruke for å slukke på sikkrest mulig måte!

Men de som jobber interkomunalt og driver tilsyn, skal ha styring på slike ting! De som godkjenner rom/etasjer/serskilte brannobjekt osv for beregning av hvor mye springkler, slokkemiddel osv det er påkrevd å ha!

Du vil nok få mere innsikt i akkurat dette, etterhvert som du stiger i gradene å får mere ledelsesansvar osv innad i vesenet. Men dette er ikke noe som blir lagt vekt på i begynnelsen av karrieren!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply