Gruppekjøring / Systemkjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RedRocket »

Tok initiativet til en gruppe-utkjøring for noen uker siden. Er vant med her i England kjører vi etter "The Drop Off System" når vi er flere enn ca 5 og turen er lang eller kompleks nok til at noen kan ramle av lasset eller mistes underveis. Viktig at alle kommer frem til målet, og at alle kan kjøre etter eget tempo. De jeg kjørte med hadde ikke hørt om dette før, men var sporty nok til å prøve, og det funka. Egner seg best for grupper mellom 5 og 30.

Slik fungerer det:

-Gruppa har en leder og en bakmann. Disse har alltid denne stillingen. Bakmannen (eller kvinnen) gjøres kjent for alle.

-Når leder kommer til et veiskille og det skal tas av, setter leder igjen en markør, nr 2 i gruppa. 2'ern står da ved utkjørsel til veien som skal følges/avkjørsel i
rundkjøring, på et trygt sted, og står der til alle i gruppen har kjørt forbi og bakmannen har sett deg.

-Lederen må ha 2'ern i speilet når det skal skiftes retning.

-Nr 2 føyer seg så inn foran bakmannen, og blir nest sist i gruppa. Den som var nr 3 er nå den nye nr 2.

-Forbikjøring er tillatt, og har gruppa en blanding av kjappe og mindre kjappe sjåfører, er det både utfordrende for de kjappe å jobbe seg oppover, og trygt for de mindre kjappe å kunne kjøre lengere bak.

- Skulle 2'ern glemme å markere, kan 3'ern hoppe inn.

-Bakmannen kan variere, så en fører ikke må sitte bakert hele tiden. Kan byttes ved f.eks kaffestopp, så fremt alle er informert.

Fordelene:
-Gruppa kan spres over flere kilometer
-Ingen kommer vekk fordi en 2'er befinner seg på neste veiskille
-Kolonnekjøring unngås og alle ferdighetsnivåer kan kjøre uten mas eller hinder
-Annen veitrafikk hindres ikke


Er det en mindre gruppe kan man bruke litt skjønn og bare markere der ikke hele gruppa ser leder eller er sammen.

Når man har kjørt "systemet" et par ganger, blir det naturlig, og tar masse stress ut av at gruppa skal holdes samlet. Alle kommer til målet til slutt.

Dere som var med på turen kan jo kommentere hva dere syntes.
Last edited by RedRocket on 30 Aug 2009 12:19, edited 1 time in total.
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Night Rider »

Fungerte aldeles utmerket! Veldig befriende å kunne kjøre i eget tempo og samtidig føle seg trygg på at alle henger med. :smt023
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RedRocket »

Har lagt inn en liten edit; Lederen må selvsagt ha toeren i speilet når det skal skiftes retning...
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Banditbiker »

Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning :-k . Nå begynner det å bli avansert her :D
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RedRocket »

Banditbiker wrote:Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning :-k . Nå begynner det å bli avansert her :D
Ok; OK...FØR det skal skiftes retning da! Men trust me, dette funker! (jeg er veldig lite glad i kolonnegruppekjøring!)
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RH racing »

RedRocket wrote:
Banditbiker wrote:Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning :-k . Nå begynner det å bli avansert her :D
Ok; OK...FØR det skal skiftes retning da! Men trust me, dette funker! (jeg er veldig lite glad i kolonnegruppekjøring!)
tror du har bodd for lenge i utlandet for å skjønne denne :D
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Shortybebeh »

hehehe.. toern toern ja.. må tenke litt dirty her Red..! ;-)

Jeg synes denne måten å kjøre på funket veldig bra. Men jeg likte det ikke.
Jeg tenkte bare på det å skulle være toern og stoppe opp, og jeg ble stresset av det. Jeg er ikke så glad i å stoppe så ofte, det kan jo ha noe med det å gjøre.. Jeg liker også å kjøre relativt samlet når jeg kjører sammen en liten gjeng, og så ikke helt nytten av systemet, ettersom ingen egentlig kjørte i så ulikt tempo.

Men at dette systemet er supert når man er mange, fra 20+, det er jeg overbevist om.
Vi har jo brukt det systemet her i norge også, men da er det snakk om flere titalls motorsyklister!

Jeg synes det var gøy å prøve, men jeg synes ikke det var så veldig moro å kjøre sånn... ;-)
Men det er kanskje også en vanesak, blir det mer rutine blir det ikke så hjernetrim! 8)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RH racing »

greiere å bestemme stoppe sted....og første man!!!!
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Kriston »

Haha, jeg liker holdningen din, RH! :D
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Northman »

Stoppested er greit, førstemann finner man vel ut av etterhvert? ;-)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RedRocket »

Jeg synes det var sporty av de som var med å prøve det, og det var jo litt på grensa mtp antall førere på akkurat den turen. Skjønner du ble litt stressa av det, Shorty, for man blir jo nervøs når det er "sin tur" igjen. I en større gruppe skjer jo ikke det så mange ganger. For min del blir jeg mye mer stressa av å være engstelig for at jeg ikke skal se de andre ved neste veiskille, så jeg slapper bra av når jeg vet at det står en markør der. Og jeg er ikke særlig glad i kolonnekjøring. Men den smaken er jo som baken....;)

RH - godt poeng med å bestemme stoppested, med først til mølla. Men om lederen har god peil på veiene, så kan alle få utbytte av dette ved å kjøre samme ruta. Må få legge inn en liten hyllest til Night Rider her da, for makan til bra stifinner!
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by moonlit »

Virker unødvendig komplekst, synes jeg. Man oppnår jo det samme ved å bruke den enkle regelen at enhver har ansvar for den bak seg

Da blir man nødt til å stoppe og vente hvis det svinges av et sted. Det er da ingen fare for at den som stopper mister oversikten, for personen som kjører foran denne igjen vil måtte stoppe dersom det kjøres av enda en gang etc etc.

Hvis noen må stoppe pga. tekniske problemer etc så blir dette også tatt hånd om med denne enkle regelen.

Har brukt den med hell i grupper på 5-6 personer, hvor f.eks 2-3 stakk av i høyere tempo enn de andre. Den som er uheldig og havner bakerst i den raskeste gruppa må dermed stoppe og vente på nestemann hvis man svinger av :)

(Hvis man mister den foran seg av syne er det selvfølgelig underforstått at dersom ingen venter, så skal man rett frem)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by RedRocket »

moonlit wrote:Virker unødvendig komplekst, synes jeg. Man oppnår jo det samme ved å bruke den enkle regelen at enhver har ansvar for den bak seg

Da blir man nødt til å stoppe og vente hvis det svinges av et sted. Det er da ingen fare for at den som stopper mister oversikten, for personen som kjører foran denne igjen vil måtte stoppe dersom det kjøres av enda en gang etc etc.

Hvis noen må stoppe pga. tekniske problemer etc så blir dette også tatt hånd om med denne enkle regelen.

Har brukt den med hell i grupper på 5-6 personer, hvor f.eks 2-3 stakk av i høyere tempo enn de andre. Den som er uheldig og havner bakerst i den raskeste gruppa må dermed stoppe og vente på nestemann hvis man svinger av :)

(Hvis man mister den foran seg av syne er det selvfølgelig underforstått at dersom ingen venter, så skal man rett frem)
Veldig bra poeng, og beskriver at system som også er godt kjent her. Vi kaller det Caterpillar System, og har mange fordeler det også.

Som med all systemkjøring, må leder passe på at alle er informert før man setter avgårde. Caterpillarsystemet har ikke grupperotering slik som Drop-Off-systemet, men forbikjøring er greit. En av de store fordelene med dette systemet er at gruppa ved noen forbikjøringer på begynnelsen naturlig ordner sin egen kjørerekkefølge om det er forskjeller på farten, og deretter kjører man i samme rekkefølge. Man slipper å ha en "bakmann" også, og det egner seg bra for små grupper, der det nesten blir litt teit å kjøre det andre systemet.

En fordel er at hver fører blir kjent med den de skal se etter ved veiskifte, i motsetning til Drop Off, der man ofte ikke vet hvem det er. Her har jeg vært med på at en gruppeutkjøring gikk helt galt fordi noen trodde en tilfeldig MC-fører var med i vår gruppe, og vi mista halvparten av gruppa.

En annen fordel er at der to personer liker å kjøre sammen eller føler seg trygge på hverandre, slipper disse å bli adskilt når den ene kommer bak lederen. Mener å huske at Shorty og Ninja mista Bluetoothforbindelsen på radiosystemet sitt når den ene roterte.

En ulempe som kan oppstå er der det er større variasjoner på ferdighetene til førerne. Ved pauser, får de kjappere førerne mye lengere pauser ved stopp, enn de som kanskje er nye og jobber mer for å holde tritt, og dermed kommer til pausestedet sist. Spesielt i sommervarmen og ved lengere dager er det viktig at alle får en skikkelig pause.

Så, for min del er begge systemer bar på sine måter, selv om jeg nok har kjørt mer etter det første. Hovedsaken er jo uansett at alle har det bra og koser seg på turen, og ikke minst kommer frem til samme mål! \:D/
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Night Rider »

RedRocket wrote:Må få legge inn en liten hyllest til Night Rider her da, for makan til bra stifinner!
^^

Takk takk. Kjører bare veier jeg liker selv, og med en slik gjeng er det jo ren fryd og glede.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring

Post by Lølle »

Jeg synes det var morsomt å se på systemet; jeg lå som fast bakmann.
Det ble mange fler som stoppet ved avkjøring enn nødvendig, men det er jo ikke alltid like enkelt å sjekke om bakmannen er med før man velger å kjøre på.
Jeg prøvde etterhvert å gi et signal fremover ved avkjøringer slik at man ikke trengte stoppe.
Alltid morsomt å prøve og se noe nytt. Strekkøvelser på to hjul, f.eks. :shock: :D
Image
Image
Post Reply