Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Hei.

Slik jeg har skjønt det er det i Sverige ulovlig for politiet å stoppe en mc ved å fysisk presse den ut av veien, slik tilfellet er med bil. Slik er det visst nok ikke i en rekke andre land :-s Noen som har mer info. (hva er å presse den ut av veien? altså, kan det også være å stille seg midt forran mc'en?)/kilder vedrørende dette? Hvordan er reglene i Norge?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by xadox »

Blir du fulgt av politier river du av deg hjelmen og kaster den og da MÅ de stoppe...

De har nok ikke lov til å presse deg ut fordi da blir man hardt skadet eller i verste fall død...
1.3.1.2
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Har du noen kilder du kan henvise til? Altså, det kan høres rett ut, men ønsker det svart og hvitt.
Sant det, er jo helt hjernedødt å presse en mc av veien, men i en rekke land, så er det visst nok (jeg har ingen kilder på dette) lovlig, så :-k Slikt står vel i et eller annet lovverk :-k
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by xadox »

Har ikke kilder men er ganske sikker på dette... Det sier seg selv at politiet ikke kan utsette deg som fører eller andre for fare... Og hvis du kjører uten hjelm stopper de...
1.3.1.2
User avatar
shitbitch
Posts: 64
Joined: 31 Mar 2008 17:42
MC: KTM EXC 125 SM 2006

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by shitbitch »

UP har lov og kjøre deg rett ned, og det gjor de også med en stakkars KTM fyr som var ute og testet den. :P
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

En del av dere har sikkert sett Ghostrider og politijaktene, i Sverige, i de filmene. De prøver jo ikke fysisk å stoppe han, annet med tegn, lyssignal o.l.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
shitbitch
Posts: 64
Joined: 31 Mar 2008 17:42
MC: KTM EXC 125 SM 2006

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by shitbitch »

_Adler_ wrote:En del av dere har sikkert sett Ghostrider og politijaktene, i Sverige, i de filmene. De prøver jo ikke fysisk å stoppe han, annet med tegn, lyssignal o.l.
hhehe nei de gjør jo ikke det, men han kjører jo så fort at det hadde blitt katastrofe om de hadde kjørt i han :P
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by FV »

Jeg ble stoppet på en rimelig røff måte i høst. De satte ikke på blålysene før de kjørte forbi meg i tettbebygd strøk og skar over i min kjørebane og pressa meg så og si oppå fortauet. De tok det vel for god fisk at jeg kom til å stikke av om du gav meg muligheten for å stoppe av egen vilje om de hadde satt på litt blålys på meg.
User avatar
shitbitch
Posts: 64
Joined: 31 Mar 2008 17:42
MC: KTM EXC 125 SM 2006

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by shitbitch »

Har vert borti tilfeller hvor de har prøvd og kjørt meg ned, satt i avhør engang der jeg ble fortalt at han som satt der selv hadde prøvd og kjørt meg ned flere ganger! Etterpå begynte han og unnskylde seg får å beskylde meg osv hehe. :P
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by knetrom »

xadox wrote:Blir du fulgt av politier river du av deg hjelmen og kaster den og da MÅ de stoppe...

De har nok ikke lov til å presse deg ut fordi da blir man hardt skadet eller i verste fall død...
Det der er et gammelt mopedtriks, men jeg har lest på en nettavis om en som gjorde det, og han ble tatt. Politiet sa noe som "folk tror vi må stoppe når de kaster hjelmen, men det må vi ikke/driter vi i". Siden dette var for et år eller tre siden, har jeg ikke url.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

om du kjører såpass at du er til fare for andre kan dem faktisk stoppe deg fysisk.. men ved vanlig for fort kjøring vet jeg ikke... kommer nok litt ann hvorfor dem skal stoppe deg...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Bomber »

Hvem er så dumme at de kaster hjelmen?? Og hvem ønsker vel å dasse i rolig tempo i visshet om at politiet ikke har lov å presse deg av veien?? ( se for deg en løpsk trailer med en lang hale av polis på hjul i Usa)

nei, skal man stikke av skal man stikke av skikkelig!

Ut på E6 og vri rulla!
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Baron von Waffel »

Politiets rettigheter vil måtte vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Det vil alltid kunne konstrueres situasjoner hvor politiet kan få aksept for de fleste handlinger. Det kommer an på begrunnelsen.

For øvrig er det vanskelig å ta alvor de som er opptatt av hva som begrenser politiet. Særlig når det kommer til at de selv er villige til å ta store sjanser med egen og andres sikkerhet for å presse politiet til å ta ansvar for idiotenes sikkerhet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

jeg har lagt merke til at du stadig lager disse trådene om politi og rettigheter osv. så jeg begynner nesten å bli litt nyskjerrig på hvor gammel du er :lol: du kan godt få slippe å svare på det, men bare nevner det.

men til saken, politiet har selvfølgelig rett til å stoppe deg med hvilke som helst midler, om du er til stor fare for andre. det sier seg selv, det er politiets jobb.
om poltiet vil stoppe deg, er det bare å innse at man faktisk har blitt "busted". kjører man ulovlig(noe omtrent alle engang gjør), så er det risiko for å bli tatt.
om man prøver å kopiere ghostrider, skal man ha en heftig sykkel, og flaks. de aller fleste blir tatt til slutt, og da blir det bare MYE værre enn det kunne blitt i utgangspunktet. det er iallefall min mening.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Jarle »

Guinss wrote:...ghostrider, skal man ha en heftig sykkel, og flaks...
Kjører du som ghostrider er det vel litt mer enn flaks tror jeg...

Men lurer litt på flere av trådene som Guinss sier... Virker som du skal gjøre noe stor ulovlig og forbreder deg på alle måtene ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply