Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

Attila wrote:Ja, det er en på Kjeller.
Men, hvilke rettigheter politiet har....... :roll:
Har man kjørt for fort og blålyset er på....da stopper man.
Gir man på for å rømme og øker faren for å skade andre, da syns jeg politet kan klinke vedkommende ned.....da er det kun føreren som gir faen som blir "lam fra øyebryna og ned".
Men, politet gjør nok ikke slikt.
Ikke her i norge ihverfall.... ;-)
politiet i norge blir jo self straffet om dem påfører mr.bad guy skader.. er egentlig litt sykt.. man kan gjøre ganske mye i norge føre politiet kan stålsette seg (gå med våpen) eller ta deg med makt på andre måter...
men skal politiet virkelig har tak i deg så gir dem deg ett dytt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Attila »

Enig.
Den biten er forsåvidt grei.
Det som jeg synes er helt galt her i landet, (...men det er en annen diskusjons tråd ;-) ) det er straffeutmålingen.
Jeg vil påstå at de ikke står i stil til hva man gjør.
Da tenker jeg spesielt på vanlige bøter for moderate fartsovertredelser.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

Attila wrote:Enig.
Den biten er forsåvidt grei.
Det som jeg synes er helt galt her i landet, (...men det er en annen diskusjons tråd ;-) ) det er straffeutmålingen.
Jeg vil påstå at de ikke står i stil til hva man gjør.
Da tenker jeg spesielt på vanlige bøter for moderate fartsovertredelser.
jeg vet..blei tatt for å kjøre for fort.. 135 i 80.. mistet lappen i 8mnd + måtte ta oppkjøring og 14 dager i buret.
nesten samtidig blei en i oslo dømt for tre voldtekter og måtte sitte inne 21 dager + 7000kr i bot... wtf???
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

:o To uker i fengsel og 8 måneder uten lappen for å ha kjørt i 135 kmt i en 80-sone? Urh, vet ikke hva jeg skulle gjort uten lappen i 8 måneder. Å ta bussen er ikke helt det samme som å kjøre sykkel.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by inunf »

Ja, slik som straffene er så klandrer jeg ikke de som prøver å stikke. Klart, man kan jo kjøre 79 i 80-sona, men det blir liksom ikke helt det samme...
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

Lord Erik wrote::o To uker i fengsel og 8 måneder uten lappen for å ha kjørt i 135 kmt i en 80-sone? Urh, vet ikke hva jeg skulle gjort uten lappen i 8 måneder. Å ta bussen er ikke helt det samme som å kjøre sykkel.
les i en annen tråd her inne så ser du hva jeg gjorde...
hadde 135 i snitt da.. i 80.. var ganske høyt på enkelte steder sa han... heh
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Hadde vært til hjelp hvis du fortalte meg navnet på tråden, eller linket til den.

Vil egentlig anta at disse syke straffene er ment som skremsel, slik at man ikke skal tørre å kjøre over fartsgrensen. Jeg lurer likevel på hvilken effekt disse straffene har... Strenge fengselstraffer har jo blitt vist å ikke ha spesielt god effekt på forbrytere, så kanskje det gjelder med de som uansett kjører over fartsgrensen også. :-k
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by knetrom »

RH racing wrote:var ganske høyt på enkelte steder sa han... heh
Det tror jeg de sier uansett ved snittmåling, enten for å la deg tro at du slipper billig unna, eller pga de ikke vet bedre. Fikk samme beskjeden selv, jeg måtte ha kjørt MYE fortere enn den målingen han fikk.. Fikk dratt ut av han at det måtte være minst 120, jeg ble målt til 98 over 2 km og jeg hadde kjørt helt jevnt hele tiden med 100 på speedo, dvs jeg så faktisk 105 en liten stund. Så jeg fikk ikke akkurat følelsen av å slippe billig unna, når jeg ble målt til omtrent det jeg kjørte i :P
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by moonlit »

Dessverre klarer jeg ikke å finne noe om det nå, men jeg fulgte en sak for noen år siden om en uskyldig motorsyklist som ble presset av veien av en UP-patruljebil i Nordland. Føreren av UP-bilen "trodde" at den MC-en han presset av veien (som ante fred og ingen fare og kjørte normalt) var den samme han hadde observert kjøre for fort i den andre retningen en stund tidligere. Noen andre som husker denne saken, og hvordan den endte?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

moonlit: prøvde å søke litt etter den saken du prater om. fant den dessverre ikke. fant en annen interessant artikkel
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/18/396078.html
det har ikke med pressing av veien å gjøre, men om at man faktisk kan vinne mot politiet. står også at det er vanskelig å radar-måle en mc, noe som alle burde huske på hvis de blir stoppet. spør etter å få se målingen.
skal leite litt videre etter den saken du nevnte, hørtes interessant ut.
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by esstrom »

Hvis man skal gjøre slike stønt som å prøve å kjøre ifra politiet og utsette andre for fare på dette, så kan politiet gjerne for min del pløye dem ned, får en kjappere utgang hvis man kaster av seg hjelmen også :lol:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Dominator »

En unggutt på Lierskogen syntes det var en veldig god idé å prøve å kjøre fra politiet da han ble vinket inn. I dag sitter han i rullestol. (Fant ikke linken i farten, tror han kræsjet med en annen bil) Så kan man jo spørre seg om det var verdt de tusenlappene i bot og de månedene uten lappen. I teorien er det lett å kjøre fra politiet med MC. I praksis er det noe helt annet når det koker på innsiden av hjelmen.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Hvordan man generelt takler stress/holder seg rolig, er nok uhyre viktig i slike situasjoner! Det er noe hver enkelt må avgjøre selv, det er deres problem om de krasjer, og da må de ta konsekvensen av det. Om man tydelig vet at man ikke takler "akuttsituasjoner" (for å kalle det det :P), i kombinasjon med lite trafikkerfaring eller lite erfaring når det gjelder høyfartskjøring i trafikk, så er man jo direkte dum om man prøver seg. Sikkert lett å stivne, om man ikke har erfaring.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

_Adler_ wrote:Hvordan man generelt takler stress/holder seg rolig, er nok uhyre viktig i slike situasjoner! Det er noe hver enkelt må avgjøre selv, det er deres problem om de krasjer, og da må de ta konsekvensen av det. Om man tydelig vet at man ikke takler "akuttsituasjoner" (for å kalle det det :P), i kombinasjon med lite trafikkerfaring eller lite erfaring når det gjelder høyfartskjøring i trafikk, så er man jo direkte dum om man prøver seg. Sikkert lett å stivne, om man ikke har erfaring.
er ikke altid kun deres problem om dem krasjer..spørs litt hva dem treffer.. bare se den videon som ligger her på forumet hvor han ene stivner i en sving og møter en annen sykkel.. ender med at han andre dør...
når du først har politiet etter deg åpner alt av adrenalin luker seg i kroppen. da enten feiger du ut og stopper.. eller gir på og prøver å stikke av.. det er nok lettest å stikke av i lav fart + tett trafikk enn høy hastighet og lite trafikk.
er fortgjort å komme inn i en sving i kanskje litt for høy hastighet, eller den var krappere enn du trodde og bang så ligger du 50 meter ut i en skog om du er heldig... eller 5m fra veikanten inne i ett tre....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by hanja »

men uansett hvis du tilslutt greier å stikke ifra purken .. så kjører de fleste av oss (regner jeg med) med nummer skilt bak på sykkelen .. Sjansen er der for at politiet evt. vitner har sett nr ditt og uansett klarer og finne deg .. kjipt å komme hjem og bli og happy fordi du har greid å komme vekk fra purken .. og 5 min etter er de på døra ..
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Post Reply