Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Kriston »

Guinss wrote:jeg har lagt merke til at du stadig lager disse trådene om politi og rettigheter osv. så jeg begynner nesten å bli litt nyskjerrig på hvor gammel du er :lol: du kan godt få slippe å svare på det, men bare nevner det.

men til saken, politiet har selvfølgelig rett til å stoppe deg med hvilke som helst midler, om du er til stor fare for andre. det sier seg selv, det er politiets jobb.
om poltiet vil stoppe deg, er det bare å innse at man faktisk har blitt "busted". kjører man ulovlig(noe omtrent alle engang gjør), så er det risiko for å bli tatt.
om man prøver å kopiere ghostrider, skal man ha en heftig sykkel, og flaks. de aller fleste blir tatt til slutt, og da blir det bare MYE værre enn det kunne blitt i utgangspunktet. det er iallefall min mening.
Sikkert noe rundt 19. :)
Last edited by Kriston on 13 May 2009 21:48, edited 1 time in total.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Ingen kommentar [-X Er nysgjerrig av meg, mer vil jeg ikke si.
Yamaha Aerox 2004

Image
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

Jarle wrote:Kjører du som ghostrider er det vel litt mer enn flaks tror jeg...
ja det skal være sikkert å visst. jeg mente ikke at ghostrider har flaks, han vet hva han driver med :)

skjønner at du er nyskjerrig _adler_ . Jeg tror politiet kan gjøre omtrent hva de vil, hvis man bevisst kjører fra dem. hjelper veldig lite å holde på rettigheter. er mer sannsynlig at du slipper unna ved å stoppe og skaffe en advokat.
Last edited by Guinss on 13 May 2009 21:24, edited 1 time in total.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

er jo greit å vite hva man kan gjøre om man først er oppe i situasjonen??
men får å si det sånn.. litt trafikert vei er det sinnsykt lett å stikke fra med mc/mopped....
selv med hjelm.... kjørte "ofte" fra dem når jeg kjørte med 125 motoren i DT50'n min... er ikke noe jeg vil anbefalle å gjøre.. men det som skjer det skjer...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

RH racing wrote:er jo greit å vite hva man kan gjøre om man først er oppe i situasjonen??
men får å si det sånn.. litt trafikert vei er det sinnsykt lett å stikke fra med mc/mopped....
selv med hjelm.... kjørte "ofte" fra dem når jeg kjørte med 125 motoren i DT50'n min... er ikke noe jeg vil anbefalle å gjøre.. men det som skjer det skjer...
jada, klart det. fart og trafikk/veisperringer er mc'en sine fordeler. når det gjelder pressing av veien, holder jeg en knapp på volvo v70'en, man har ingen rettigheter om man stikker fra snuten, så da må man nok gi full rulle og komme seg unna.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by xadox »

Har selv stukket avgårde par ganger men fy faen adrenalinet pumer fort mens du gjør det og du tror at de er rett bak deg hele tiden :( Jævla lett å gjøre feil og kjøre ut da...
1.3.1.2
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

RH racing: Nice, må ha gått unna \:D/ Derfor jeg spør også, greit å vite om det skjer en gang, kjipt å være invalid pga. politibilen kjørte deg ned og sitte der uten/med få rettigheter, i etterkant (?) Mener, ghostrider lot de jo flere ganger komme temmelig tett innpå, med vilje, der de kunne (i alle fall prøvd ) ha pressa han ut av veien om de gikk inn for det. Så leste jeg om flere som sa at det var ulovlig i Sverige.
Yamaha Aerox 2004

Image
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

_Adler_ wrote:RH racing: Nice, må ha gått unna \:D/ Derfor jeg spør også, greit å vite om det skjer en gang, kjipt å være invalid pga. politibilen kjørte deg ned og sitte der uten/med få rettigheter, i etterkant (?) Mener, ghostrider lot de jo flere ganger komme temmelig tett innpå, med vilje, der de kunne (i alle fall prøvd ) ha pressa han ut av veien om de gikk inn for det. Så leste jeg om flere som sa at det var ulovlig i Sverige.
er i så fall jævli merkelig om det ikke er lov. det betyr at man ikke kan bli stoppet før man går tom for bensin. det er jo ganske genialt. for spikermatter er jo uaktuelt når det er mc?
vil tro at det er samme regler i norge som i sverige, alt er jo likt stort sett i hele europa nå for tiden.
men at politiet ikke kan gjøre noe mer enn å slå på lys og sirene, virker ikke helt sannsynlig spør du meg.
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Erlend »

Praksis og teori er ikke alltid det samme....hahhahaha

http://www.bt.no/lokalt/article846850.ece
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Speedy Gonzales »

Etter litt søk fant eg dette.
Dette var ett nettmøte og dere ser spm som ble stillt.
Ifølge svaret er det abolutt ingen regler :-k
Leste også i ett annet svar at det var opp til hver enkelt politimann å bedømme situasjonen, noe eg synst er veldgi skummelt :roll:




09.09.2008 15:25:22Hei der :) Om jeg ikke stopper for politiet og det kommer etter. Har da politiet noen regler ang.fart for og ta mc/BIL fører? Er det noe regler ang. fart om dette skulle skje?

Frode & Thomas svarer:

Nei, ingen absolutte regler om dette. Heldigvis er dette et lite problem, da de fleste stanser umiddelbart.

X:Frode i trondheimspolitiet
X:Thomas Buxrud, lederen for Utrykningspersonellets fellesutvalg
Last edited by Speedy Gonzales on 14 May 2009 18:41, edited 1 time in total.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Det har jo til tider vært uheldige episoder når politiet har fått bruke egen bedømmelse til å avgjøre hva som skal gjøres i en situasjon. F.eks var det en sak i nyheten for ikke lenge siden hvor politiet torpederte en annen bil for å stanse den, med dødelig utfall for den torpederte sjåføren. Politiet har også brukt tjenestevåpen og skutt kjæledyr i biler de vil inn, fordi de ikke ville vente på eier/villtnemda.

Men som oftest går det greit. De fleste stanser vel når politiet ligger bak dem og blinker? ;)

EDIT: Nå må jeg nesten sjekke ut hva Ghostrider er.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Baron von Waffel »

For min del vil jeg gjerne ha en situasjon hvor man ikke skal kunne spekulere i om politiet tør / bør forfølge deg. For det betyr at de største idiotene kjører maksimalt risikabelt for å slippe unna. Det er mye bedre om man vet at man blir tatt til slutt uansett.

Så jeg er tilhenger av mer bruk av politihelikopter i samarbeid med bakkemannskaper. Så får jeg heller ta en bot om jeg har et øyeblikks glipp i fartskontrollen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Enig med deg i det Baron, men var ikke klar over at politiet hadde et helikopter til disposisjon. Ved gjentagende ekstreme fartsoverskridelser ala Ghostrider så syntes jeg man burde sette inn større resurser, gjerne i form av et helikopter, for å ta dem.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Guinss »

Lord Erik wrote:Enig med deg i det Baron, men var ikke klar over at politiet hadde et helikopter til disposisjon. Ved gjentagende ekstreme fartsoverskridelser ala Ghostrider så syntes jeg man burde sette inn større resurser, gjerne i form av et helikopter, for å ta dem.
han har kjørt fra helikopter også :) med bil (porsche 911 tror jeg det var)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Haha, såpass, nice!

http://www.ghostridermovie.net, her ser du trailerene til alle filmene, og filmene finner du på div. torrentnettsteder ;-)
Ghostrider er et bra eksempel bare, f.eks. 1. filmen, ca. midt i, da er det en politijakt, der de bare kjører etter han og prøver å vinke han inn, men ikke mer enn det.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply