Mc lappen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Xes ray
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2009 19:24
MC: Kawa ninja 600:)
Location: Askøy

Mc lappen

Post by Xes ray »

Korti på året starter kjøringen på mc? Store planer om å ta lappen på sykkel i år :) Gleder meg som en liten unge:D
Skal kjøpe meg en kawasaki ninja 600 :) Har Troen på at det er en helt grei begynner sykkel:)
Last edited by Xes ray on 08 Feb 2009 21:55, edited 1 time in total.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Mc lappen

Post by KiM »

Gå inn på de forskjellige kjøreskolene som er aktuelle for deg, så står det oppstartsdatoer der. Men de begynner vel kjøringen i april.
ingen KiM, ingen kos
Xes ray
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2009 19:24
MC: Kawa ninja 600:)
Location: Askøy

Re: Mc lappen

Post by Xes ray »

ok, eg bor på askøy da. så må vel høre med steder i byn, vet du om en bra skole som ikkje e sykt dyr?
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Mc lappen

Post by KiM »

http://www.haralds.no/priser_mc.html På Askøy

http://www.teamtrafikkskole.no/priser/priser.php Denne skolen brukte jeg. Helt grei, men personlig er jeg mer fornøyd med http://www.forerkortsentralen.no/site/i ... &Itemid=29 der jeg tok billappen.

Finnes andre skoler også, bruk nettet :)
ingen KiM, ingen kos
Xes ray
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2009 19:24
MC: Kawa ninja 600:)
Location: Askøy

Re: Mc lappen

Post by Xes ray »

Takk, ja eg prøvde å finne noe, men fant ikkje noe vetig. kor lang tid brukte du på lappen?
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Mc lappen

Post by KiM »

En dobbeltime hver uke, så gikk vel 7 uker tror jeg. Dersom du tar timene oftere går det nok fort. "Rekorden" er vel 8 dager. Men viktig å ta den tiden du trenger.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Mc lappen

Post by RH racing »

vel.. hørte rekorden var på 6 dager (6 dager med åpen kjøreskole) men om dtte stemmer aner jeg ikke...
tok det selv over lengre tid, da jeg klarte å skade meg når jeg først hadde begynnt.. så ventet til året etter føre jeg fullførte...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Mc lappen

Post by Guinss »

Xes ray wrote:Korti på året starter kjøringen på mc? Store planer om å ta lappen på sykkel i år :)
Jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg tok lappen, hadde samma store planene som deg, ifjor ;-)
Først må du ta et obl. teori-kurs. Dette kurset gikk i slutten av Mars. Det må du melde deg på nå så fort som mulig, koster 500kr. Og så etter at selve kurset er ferdig, gir man beskjed til kjørelærern på stedet at man vil begynne med kjøretimer. Viktig å mase litt på de over telefon ettersom snøen smelter, og man kan begynne med kjøretimer.
Jeg begynte med kjøretimer i begynnelsen av Mai, var ferdig med dem i løpet av mai, i juni tok jeg banekurs og landevei, oppkjøringa ble tatt i 2.uka i juli ;-)
Hadde egentlig håpet på Juni, men var fornøyd, var trossalt mye mc-sesong igjen. Kjøreskolene er ganske ålreite når det gjelder slikt tror jeg, de fleste ønsker jo å ta lappen før sommern er over.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Mc lappen

Post by Kriz »

må melde seg på året før her :evil:
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Mc lappen

Post by erazar »

Vil også si meg veldig fornøyd med førerkortsentralen! Greie priser og veldig dyktige kjørelærere. Jeg tok lappen på mc der. Ring og spør om Nils har noe ledig i løpet av sesongen, da kan du kjøre en ninja 900 gjennom hele læretiden, så vet du litt mer om en ninja 600 kan være noe for deg etter at lappen er i boks :D
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Xes ray
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2009 19:24
MC: Kawa ninja 600:)
Location: Askøy

Re: Mc lappen

Post by Xes ray »

Takk for alle svarene folkens :)
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Mc lappen

Post by Kriz »

da jg har mista lappn på bil og tar jeg klasse a da får jeg tilbake b også? altså i samme grad at jeg får tilbake s,m,a1 da jeg tok igjen b etter å mista rekka
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mc lappen

Post by tshansen »

Du må kjøre opp igjen på alle klassene du vil ha!

men har du mistet A, B og C f.eks så må du ta opp igjen C "største" og får automatisk B, men A må du også kjøre opp igjen på! Men da får du også alle bokstavene under som har med 2 hjuling å gjøre.
Buss må du kjøre opp på eventuellt med henger.
Har du utryknings lappen må du kjøre opp på denne også, etter at du har kjørt opp å fått igjen B :)

Slik har hvertfall jeg oppfattet reglene da jeg selv stod i fare for å måtte ta opp igjen lappene mine :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Mc lappen

Post by Guinss »

kan hende jeg misforstår her, men min oppfatning er at hvis man mister lappen mens man kjører bil (B), så kan man f.eks. ikke kjøre sykkel føre sperrefristen er over. Når den er over kan man kjøre sykkel (A), men for å kjøre bil må man ta oppkjøring(B) på nytt.

altså, man behøver bare ta oppkjøring på nytt på den klassen man kjørte når man mista lappen

iallefall, når du 'Kriz' tar lappen på klasse A, kan du kjøre sykkel hvis sperrefristen for kjørekortet er over, og da har du gyldig førerkort for A, A1 og M. Men for å kjøre bil må du ta oppkjøring for bil om igjen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mc lappen

Post by tshansen »

Har du mistet lappen, så har du mistet lappen, altså retten til å føre kjøretøy uansett klasse! Når tiden løper ut, kan du kjøre igjen. Har du mistet lappen i over 6 måneder må du kjøre opp igjen!
Alt inntil 6 måneder beholder du sertifikatet :)

Det er ikke lov å kjøre opp mens du har sperrefrist på sertifikatet :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply