Hvor er Vikingene i snøen?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Relax »

15 cm med snø så er verden i full kaos? Vel, Norge,,,ehh,,hvertfall noen av de store byene,,,,i all fall Osloområdet..
Hvor ble det av vikingen?
Det er flaut å se uforbredt , blåøyde normenn lage kaos alle veier pga litt snø?? Akkurat som vi er like overrasket hvert år??
Jeg har forbindelser pr jobb nedover europa,,,og de er her på besøk nå og da. De synes vintrene er annerledes, glatt osv , men sier: dere er jo vandt til det, dere know how!
Så gjør vi jo ikke det!!!
Vi er bortskjemte blautfisker....det er det vi er...

;-) :)
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Prookie »

Heh... Rister litt på hodet jeg også.
De fleste greier å bare ta det litt kuli og kjøre på riktig type dekk, men de få som ikke greier det, ødelegger jo for absolutt alle i hele samfunnet... :roll:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3883410.ece
Også bussene har hatt problemer i dag!! :-s
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by supermons »

Eneste problemet jeg har sett i Oslo i dag var at en lastebil fra Lithauen spant litt for å komme seg opp en bakke, ellers ingen kaos her. Var litt mindre biler enn vanlig på veien..

Som innflytter fra et sted med skikkelig vinterføre ler jeg litt hver gang første snøfallet er :twisted:
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Lølle »

Jeg ler i grunnen mer av de som er så nedlatende mot de som bor i tettbebygd strøk.
Tar du veiene inn mot Oslo om morgenen er kapasiteten ift antall biler så liten at en stopp får store konsekvenser.
Det er ALLTID noen som drar ut i trafikken med for dårlige dekk første dag med snø og da kan man bare tenke seg... lavere fart på alle, noen som står på tvers. Det er ikke helt sikkert at folk rundt Oslo og andre byer er dårligere sjåfører. Det er ikke mengden snø som lager kaoset, det er ikke de ekstra kuldegradene. Folk rundt byene - de er i stor grad innflyttere! - vet omtrent hva vær er, jeg lurer mer på om de som ler så godt og hoverer vet hva trafikk, rush og titusener av biler gjør med trafikkbildet...
Image
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Baron von Waffel »

Også vi vikinger bør kjenne vår begrensning. Så jeg lot Paragrafen stå i garasjen i dag og overlot kjøringen til Oslo sporveier. Intet å utsette på kjøringen hverken hos bussfører eller T-banefører.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Kriz »

har venta på dette lenge nå eneste som er synd er at jeg ikke har bil til å leke med akkurat nå :twisted:
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Ulvinnen »

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 740344.ece

I denne artikkelen skylder administrerende direktør i Unibuss på biler med sommerdekk, for kaos med bussrutene.

Det er ikke min erfaring. Jeg lot bilen stå i dag (siden jeg har sommerdekk), og gikk til togstasjonen. På veien dit stusset jeg over at det var saktegående kø i den retningen jeg gikk, men ingen biler i mot. Da var det vel ingen som skulle den veien, da... Feil!

For i en liten bakke lenger borte i veien, stod det en buss og spant. Og han hadde tydligvis stått og sperret veien lenge. Det var lange køer bak ham, blandt annet flere andre busser, der sjåførene hadde gått ut av bussene og stod og røykte mens de ventet.

Hadde dette skjedd "ute i huttiheita", så hadde bare andre biler og busser kunne kjørt forbi. Det var ikke mulig her, pga den den saktegående køen i motgående retning.

Da er det lett å skylde på dårlige bilister. Det ER mulig å prøve å forstille seg hvilke utfordringer stor biltetthet medfører, ikke bare gjøre narr.
Pollti

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Pollti »

Unibuss er jo helt ubrukelige ! Det selskapet der må da kun være i live pga subsidier ? En "normal" bedrift hadde mistet alt av kontrakter hvis de hadde drevet virksomheten sin på samme måte.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by RH racing »

Snøet i Sarp/moss i hele dag... ikke så ekstremt mye på bakken.. men jeg kjører fortsat sommerhjul. og ikke merket noe til at biln brått slipper eller noe.. kjøre med hode så går det bra folkens ...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Relax »

NAF oppgir at de har hjulpet 500 biler med sommerdekk i dag...
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Valfar »

Jeg så MANGE bilder med sommerdekk her i Oslo og utover E18 I dag. For å illustrere, et lite bilde fra siste bakken opp mot Asker.

Image

Her går det bare i ett felt siden disse menneskene ikke kommer opp.
Sommerdekk heter sommerdekk av en grunn, og jeg syntes det er utrolig at visse mennesker kjører likevel, spesielt I en stor by der en stans gjør det ekstra vanskelig for veldig mange andre.
Brukte over tre timer til Sandefjord, morro!
Last edited by Valfar on 29 Oct 2008 22:49, edited 1 time in total.
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by RH racing »

Så på nyhetene i stad.. fra oslo og kaoset der, folk som la om langs veien...så spurte reporteren hvor han ene jobbet.. sharifs dekkservice.. ironisk. haha
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Prookie »

Dette her sier liksom det meste.

Og Oslo har ikke BARE innflyttere fra steder der man liksom har mer vett på å kjøre bil om vinter'n.
Oslo har også innflyttere fra steder hvor man knapt nok har hørt om vinterdekk.

Men det er litt interessant at det er såpass mange busser som har havna utfor i dag.
Jeg tror faktisk det er litt ekstra glatte forhold denne gangen, jeg så til og med nå i kveld, her hvor jeg bor - i en fredelig og nokså flat vei med 30-sone - en hjullaster/veiskrape som putlet rundt og gjorde jobben sin, men selv den fikk skrens og holdt på å havne utfor! :-/

I løpet av dagen har jeg vært både på Romerike, i Oslogryta, på Kløfta i kveld og i Kongsvinger og Charlottenberg tidligere i ettermiddag. Der inne var det omtrent ikke snø å se. På hjemovervei fra Charlottenberg møtte vi regn ved Skarnes, og jo mer vi nærmet oss Kløfta, jo mer og mer av regnet gikk over til å være snø. På Shell på Kløfta ble det snøballkrig, og her hjemme daler det nå den reneste julesnøen utafor vinduet. Jeg tror jeg skal putte et par stemningsbilder inn i bloggen min.
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Relax »

Værst i Oslogryte pga biltetheten ...men ikke bare de skal henges ut.
På TV, aviser osv kunne man se bilister fra mange landsdeler som hadde fått snø som sklei rundt på sommerdekk..

Det er holdningen jeg ønsker å pirke bort i... ikke kjøreferdighetene...den litt likegyldige holdningen ovenfor andre ...den har jeg ikke helt sans for..
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Hvor er Vikingene i snøen?

Post by Prookie »

Enig med du, Relax!
Det er faktisk respektløst. Nøler i det lengste med å legge om til vinterdekk, bare for å ... for å ... ehh? Jeg ser faktisk ikke noen god grunn til å sitte og vente, engang! Og så legger snøen seg og man bare MÅ ut og kjøre likevel, står og vurderer, ender opp med å ta sjansen - og det går på ratata.

Det er ikke sikkert at den lille utforkjøringen dems medfører tap av liv eller helse sånn i utgangspunktet.
Men de køene de skaper når de står der og sliter, KAN være utslagsgivende faktor for andre som kommer halsende og skal fram. Derfor synes jeg det er - ja - rett og slett respektløst.
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply