Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
sikgutt
Posts: 6
Joined: 27 Jun 2008 18:35
MC: jeg kjører en Daelim roadwin r fi
og er fornøyd med det;-)

Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by sikgutt »

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel … tid=526065


Fpu-formann Helene Bjerke Fredheim i Vest-Agder mener det er på tide å øke mopedenes hastighet til 80 kilometer i timen






hva synes dere?
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Mogen »

Tviler at ho får det heilt igjenom...
Men forslaget er absolutt godt!
kan forhindre mange farlige situasjoner.. =D>
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Banditbiker »

Synes at om det skal bli slik, så må scooter-babsene begynne å ta på seg litt mere klær. Ikke gøy å tryne i 80 og være tynnkledd/avkledd.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by O_o »

sikgutt wrote:http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel … tid=526065
Fpu-formann Helene Bjerke Fredheim i Vest-Agder mener det er på tide å øke mopedenes hastighet til 80 kilometer i timen
Linken funker ikke. Synes uansett at det er et veldig dårlig forslag. Retter du på alt som er "galt" med moped, får du lett-sykkel. \:D/
Den klarer holde fartsgrensene, opplæringen er god osv. Hva er problemet da? Bare prisen kanskje. Det eneste jeg kunne tenkt meg var å fjerne engangsavgiften på 10 000 på lett mc som ikke er på moped (10 000 uansett pris + mva), for da hadde den blitt en del billigere, særlig for "billigsykler" som YBR med nypris på 30 000 i dag.
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Peligro »

Link som funker: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=526065

80 km/t er vel gjerne drøyt hvis man ikke gjør noe med opplæringen samtidig. Jeg for min del tror 60 km/t vil være mye bedre enn dagen 45 km/t som jo er latterlig sakte og som oppfordrer til trimming.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Baron von Waffel »

Å selge uplomberte mopeder vil ikke få alle mopedene til å gå i 80. De vil variere i toppfart fra 50 til 90 uten trimming. Det vil si at noen av dem bare såvidt blir forbikjørt i 80-sonen, andre blir lett passert.

Og så skal vel disse syklene kunne kjøres med mopedsertifikat? Det blir for dumt. De vil da være så nær lett MC at de bør ha tilsvarende opplæring. Men da blir det vel ikke så interessant?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by slem »

Jeg synes grensa på 45 km/t er for lav, 60 hadde vært mer passende. Da hadde de unngått disse farlige forbikjøringene som mange gjør i 50-sonene pga mopedene kjører for sent her. Har ikke kjørt moped selv men ser for meg en god del farlige situasjoner i løpet av en relativt kort tur pga denne begrensningen.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Kriz »

skal man ha 80kmt på moped så blir det samme opplæring som på lett lappen så da må man evt slå sammen de under et førerkort
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by mathfjeld »

Om man setter grensen opp til 80 km/h så vil jo dette være som så mange andre nevner altfor nærme lett-sykkel.

Det er greit å sette opp farten på mopeder, men da må man sammtidig ha bedre opplæring. Det burde man uansett, men her har man et kronargument. Altfor lett å ta moped lappen
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by alexanderyi »

O_o wrote:
sikgutt wrote:http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel … tid=526065
Fpu-formann Helene Bjerke Fredheim i Vest-Agder mener det er på tide å øke mopedenes hastighet til 80 kilometer i timen
Linken funker ikke. Synes uansett at det er et veldig dårlig forslag. Retter du på alt som er "galt" med moped, får du lett-sykkel. \:D/
Den klarer holde fartsgrensene, opplæringen er god osv. Hva er problemet da? Bare prisen kanskje. Det eneste jeg kunne tenkt meg var å fjerne engangsavgiften på 10 000 på lett mc som ikke er på moped (10 000 uansett pris + mva), for da hadde den blitt en del billigere, særlig for "billigsykler" som YBR med nypris på 30 000 i dag.

Bare tenk på det at ikke alle 16 åringer har råd eller vil ta seg råd til a1 når de er 16 ettersom at det bare er 2 år og skal over på bil etter det..

Så om noen vi ha det igjenom så må prisene senkes på lett eller opplæringen på moped bli bedre..
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by esstrom »

utifra erfaring så var nok ikke jeg klar for en moped som går i 80 fra den "grundige" opplæringen jeg fikk på mopedopplæring, skal det bli slikt må man ha mye grundigere opplering
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by O_o »

alexanderyi wrote:Bare tenk på det at ikke alle 16 åringer har råd eller vil ta seg råd til a1 når de er 16 ettersom at det bare er 2 år og skal over på bil etter det..

Så om noen vi ha det igjenom så må prisene senkes på lett eller opplæringen på moped bli bedre..
Hvis du ser hva jeg skriver over ;-) Hvis de hadde fjernet den ekstra engangsavgiften på 12 000 (10 000+mva) ville f.eks. YBR kostet 20 000 kr. Det er ikke stort mer enn en litt fancy moped. Og det er nypris. Brukt et par år ville den nok blitt overkommelig for mange tror jeg. De kan klare lappen for 10 000, da med bedre opplæring enn moped. Dersom de trenger mer enn det, er de ikke klare for trafikken enda, ergo så er det vel anvendte penger. Jeg ville ikke ha kjørt moped om jeg så fikk den kastet etter meg, og nei, jeg tuller ikke. Jeg vil ikke kjøre i 30 km/t i motbakke, og av den grunn bli presset ut i grøfta av småsure bilister. Jeg mener ikke at det er forsvarlig, da er det bedre å sykle på sykkelstien, eller ta bussen (for de stedene som har et greit busstilbud).
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by alexanderyi »

Nå er jeg egentlig heldig som har jobb og slik, for ellers hadde jeg ikke hatt/tatt meg råd til lett-mc..

Her hvor jeg bor er det ofte langt mellom venner og dårlig bussforbindelse.. Om sommeren går det jo ann å sykle, men om vinteren er det ikke mange som hæler det..

Men er delevis enig i det du sier..
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Vil ha mopedhastighet på 80 km/t

Post by Capa »

O_o wrote:
alexanderyi wrote:Bare tenk på det at ikke alle 16 åringer har råd eller vil ta seg råd til a1 når de er 16 ettersom at det bare er 2 år og skal over på bil etter det..

Så om noen vi ha det igjenom så må prisene senkes på lett eller opplæringen på moped bli bedre..
Hvis du ser hva jeg skriver over ;-) Hvis de hadde fjernet den ekstra engangsavgiften på 12 000 (10 000+mva) ville f.eks. YBR kostet 20 000 kr. Det er ikke stort mer enn en litt fancy moped. Og det er nypris. Brukt et par år ville den nok blitt overkommelig for mange tror jeg. De kan klare lappen for 10 000, da med bedre opplæring enn moped. Dersom de trenger mer enn det, er de ikke klare for trafikken enda, ergo så er det vel anvendte penger. Jeg ville ikke ha kjørt moped om jeg så fikk den kastet etter meg, og nei, jeg tuller ikke. Jeg vil ikke kjøre i 30 km/t i motbakke, og av den grunn bli presset ut i grøfta av småsure bilister. Jeg mener ikke at det er forsvarlig, da er det bedre å sykle på sykkelstien, eller ta bussen (for de stedene som har et greit busstilbud).
Enigenigenig! Fjern skatt og moms og alle de stygge avgiftene på både A1 lappen og lett-mc! Gi bedre opplæring på mopeder og la dem kjøre i 60.
Kanskje vi kommer oss et steg fremover. Så og si alle syns 45 km/t er utrolig sakte for en trafikk som kan gå opptil 80 km/t! La trafikken også være brukervennlig for yngre mennesker, sett ned prisene. Staten kan ikke tjene penger på dette, de må forandre seg slik at de faktisk tjener på andre ting. Nemlig sikkerhet og poltisk støtte. Min politiske støtte har de hvertfall ikke!
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Post Reply