1.hjelp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: kawazaki z800 2013 model
Location: moss

1.hjelp

Post by medic1136 »

lurte litt på om det var noen interesse her inne for innlegg som går på 1.hjelp. Jeg prøvde dette i det gamle forumet. Men temaet døde fort ut. Siden det vil ta litt tid å lage et slik innlegg så er det greit å føle tyren på hornene før jeg begynner på et slikt prosjekt.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Ja jeg mener det er et veldig viktig tema. Dette er er noe vi alle kan komme borti, og da er det bra å vite litt om hva vi skal gjøre..
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

JA!

Dette føler iallefall jeg er noe jeg vil vite i tilfelle noe skjer....
Hvis du hadde giddet å lage et slikt innlegg her også, så hadde jeg (og sikkert de andre) vært veldig glad [-o<
Image
User avatar
Try
Posts: 61
Joined: 26 Apr 2005 09:35
Contact:

Re: 1.hjelp

Post by Try »

medic1136 wrote:lurte litt på om det var noen interesse her inne for innlegg som går på 1.hjelp.
Jepp, å kunne litt førstehjelp er viktig for alle mc-folk!
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Dessuten kan det jo kanskje hjelpe deg en dag på jobben... :) folk ligger ikke blå når du kommer turende i bråkebilen...

Hadde vært glimrende med et slik innlegg, må innrømme at masse er gått i glemmeboken
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Støtter dette, viktig sak.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Fyr løs, sjef! :)
Death Is The Road To Awe.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det angår enhver trafikant, og ikke bare de, det angår alle mennesker, uansett tid og sted. Fyr løs ja :) ... men vi kan ikke love deg hvor aktiv tråden vil bli da folk har individuelle meninger og ulike behov for å poste dem. Får starte med meg selv i første rekke, så får jeg bidra litt jeg i det minste :)
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Ser ut som noen kom deg i forkjøpet medic!
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

uffda.. her var det ett topic om førstehjelp allerede :oops:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Det gjør da ikke noe! Ditt er jo utfyllende OM førstehjelp, dette er en diskusjon om det skal lages et utfyllende innlegg om førstehjelp ;)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

hehe.. håper noen vil lære av dette. Tok meg sabla lang tid å skrive :lol:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
Jalmar
Posts: 7969
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

En god og viktig ting kan ikke sies for ofte. Og nå har vi da tydeligvis to personer med inngående kjennskap til førstehjelp. Det må vi da være glad for, og det må vi vite å "utnytte" :wink:

Jeg er nok ganske grønn når det gjelder 1.hjelp, det eneste jeg har av kurs er et sånt obligatorisk kurs jeg var med på når jeg tok sertifikatet. Så jeg bør vel studere innleggene vil jeg tro. :oops:

Har egentlig et spørsmål med det samme: Jeg har hørt tidligere at man ikke skulle ta hjelmen av en motorsyklist etter en ulykke. Er dette riktig? Og i så fall, hvordan skal man da kunne ordne med frie luftveier hvis personen har helhjelm?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager
2015 Kawasaki KLX250S

Hjemmeside: http://www.jalmar-travel.com
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

Jalmar wrote: Jeg har hørt tidligere at man ikke skulle ta hjelmen av en motorsyklist etter en ulykke. Er dette riktig? Og i så fall, hvordan skal man da kunne ordne med frie luftveier hvis personen har helhjelm?
Man skal kanskje ikke ta av hjelmen hvis det har skjedd et nakke brudd. Men det er 'bedre' å la ham dø av nakke skader, enn ved å bli kvalt. Det er jo tross alt en større sjanse for at han/hun overlever hvis en tar av hjelmen.
Sikkert noen uenige, men dette er bare min personlige mening.
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Vi lærte, at hvis personen ikke puster, skal hjelmen av og munn til munn/hjertekompresjon skal startes.
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Locked