Hold batteribanken din våken! Her er løsningen...

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Hold batteribanken din våken! Her er løsningen...

Post by Bjerknez »

Jeg har lenge opplevd dette som et lite irritasjonsmoment. Nemlig problemer med at batteribanken slår seg av på MC tur. Her forklarer jeg hvorfor og kommer samtidig med en løsning på dette.

En batteribank har som hovedoppgave og fungere som en nødlader. Altså lade opp enheter kjapt når du trenger det og helst ikke bruke strøm i det hele tatt når den ikke brukes. I utgangspunktet er dette en forståelig tankegang.

Men jeg tror de fleste egentlig ikke bruker den som “nødlader” i ordets rette forstand, men heller som en enkel måte holde elektronikk som mobiltelefon, GoPro kamera etc. fulladet hele tiden slik at man faktisk slipper og gå tom for strøm.

Her er et scenario som forklarer problemet bedre

La oss si du drar på MC tur. Du planlegger og filme hele turen med en GoPro kamera og har plugget dette inn i en batteribank som ligger i tankveske etc. Du har også plugget inn telefonen din. Du trykker på powerknappen for å aktivere batteribanken og kjører av gårde.

Etter 4 timer (avhengig av størrelsen på batteribanken) så ser batteribanken at mobiltelefon og GoPro kamera er oppladet og slår seg av. Du kjører videre og etter ytterligere en time eller to finner du ut at GoPro kameraet er tomt for strøm og mobilen din ikke lenger lader.

Da må du fysisk aktivere powerbanken igjen med å trykke på powerknappen. Hvis (jeg sier hvis) batteribanken ser at enhetene tar til seg lading, så starter den opp igjen. Men poenget er at man skal slippe og huske på og aktivere batteribanken hele tiden.

Så hva er løsningen på alt dette?

Løsningen på alt dette er å få batteribanken til å tro at det er noe i den andre enden som trenger lading ved å gi den en liten puls på rundt 100mA (0.1 ampere) hvert 25. sekund (eller i god tid før den naturlig slår seg av hvis den ikke finner enheter som tar til seg lading. Dette kan man lett måle selv.

Jeg har derfor laget en krets som gjør nettopp dette og denne kretsen bruker kun 2mA (0.002 ampere). Dette er såpass lite at det kan regnes som ubetydelig. Kretsen ser slik ut som på bildet under.
krets.png
Jeg vet, dette blir for innviklet, så jeg har allerede laget en løsning på dette!

Jeg har nemlig allerede designet et kretskort som ikke er større enn 26 x 14 mm(!). Har du mulighet og arbeidslyst samt litt forståelse av elektronikk, så kan du åpne opp batteribanken og montere dette kretskortet inne i selve enheten.
1.png
2.png
Men du kan også bare klippe en USB kabel i to og lodde pluss og minus av hver kabel på hver sin side av kretskortet og bare teipe rundt enheten eller sette på en krympestrømpe. Du trenger kun og ha ett slikt kretskort på en av kablene.

Kretskortet skal fungere på de fleste batteribanker!

Jeg er ganske sikker på at pulsen dette kretskortet gir er nok for de aller fleste batteribanker som automatisk slår seg av etter 30 sekunder eller mer. Slår din batteribank seg av etter feks. 15 sekunder så trenger man bare å endre verdien på en komponent.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hold batteribanken din våken! Her er løsningen...

Post by Bjerknez »

Mekkern her inne har testet dette kretskortet over tid og sist jeg snakket med han så fikk jeg beskjed om at den funket som bare det. :) Det er også flere andre som har testet det og det funker har jeg fått beskjed om.

PS! Jeg har ikke tid til å lodde slike kretskort til alle som vil ha. Jeg bruker ca. en halvtime på og lodde komponentene på dette kretskortet og jeg har ikke noen planer om å bruke veldig mye av tiden min på dette.

Men kretsen ligger jo her så da kan dere evt. lage noe lignende selv. Det var det som var planen med innlegget over. :)

Det er heller ikke noe penger å tjene på dette så selv om jeg tok 200 kroner for jobben så er ikke det en sum som gjør at det kribler i magan. Men jeg kan trolig gjøre enkelte unntak, men lover ingenting. men da gjør jeg det evt. gratis.

Regn i så fall med lang leveringstid :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hold batteribanken din våken! Her er løsningen...

Post by mekkern »

Kretsen funker så den ikke går i dvale-ubetydlig forbruk også.
Fungerte gull til varmevesten som termostaten gikk av/på og fortsatt fikk strøm selv om den var "av" i perioder også. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Hold batteribanken din våken! Her er løsningen...

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 02 Jun 2023 09:40 Kretsen funker så den ikke går i dvale-ubetydlig forbruk også.
Fungerte gull til varmevesten som termostaten gikk av/på og fortsatt fikk strøm selv om den var "av" i perioder også. :thumleft
Ja, det er en ganske genial sak. Meget simpel dog. Jeg skal ikke ta på meg oppfinnelsen av denne men jeg er nok trolig den eneste i Norge vertfall som har laget noe slikt. Faktisk ganske nyttig også, for enkelte.

Men noe marked for noe slikt er det nok ikke. Men artig er det :)

Ideen har jeg derimot herfra:
Post Reply