Hjelp! Speedometer viser 0

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

Hei, jeg har kjørt min motorhispania 125cc i en stund nå, plutselig slutta farten på speedometeret å vise. Den viser turtall, og alt annet elektrisk fungerer. Vi har renset sensoren og vi har gått lett over ledningen. Speedometeret ble byttet ut relativt nylig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Bikeridr »

Er det elektronisk (reed switch) eller wire?
Hvis wire, så kan jo den være røket.
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

Bikeridr wrote:Er det elektronisk (reed switch) eller wire?
Hvis wire, så kan jo den være røket.
Jeg har elektrisk red switch


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Pe junior »

har hat et lignene problem på min 125. har du en sensor som sitter på forjulet?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by pelsen »

Brudd i ledning til sensor var årsak da min sykkel mistet signalet. Fikset med loddebolt
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

Pe junior wrote:har hat et lignene problem på min 125. har du en sensor som sitter på forjulet?
Ja


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

pelsen wrote:Brudd i ledning til sensor var årsak da min sykkel mistet signalet. Fikset med loddebolt
[emoji1360]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Pe junior »

et stort problem med disse er at når man skrur av bolten til forhjulet er at man må passe på og holde den igjen så ikke selve kabelen blir dratt ut. :-k vis du er heldig så hadde jeg tat og målt om du har brud i kabelen. og sjekket at ikke selve tuppen av sensoren er knust som skjede med min. \:D/
Saele wrote:
Pe junior wrote:har hat et lignene problem på min 125. har du en sensor som sitter på forjulet?
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

Pe junior wrote:et stort problem med disse er at når man skrur av bolten til forhjulet er at man må passe på og holde den igjen så ikke selve kabelen blir dratt ut. :-k vis du er heldig så hadde jeg tat og målt om du har brud i kabelen. og sjekket at ikke selve tuppen av sensoren er knust som skjede med min. \:D/
Saele wrote:
Pe junior wrote:har hat et lignene problem på min 125. har du en sensor som sitter på forjulet?
Hvordan måler jeg brudd i kabelen da? Og hvilke av de tre ledningene skal jeg måle? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: RE: Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Pe junior »

Saele wrote:
Pe junior wrote:et stort problem med disse er at når man skrur av bolten til forhjulet er at man må passe på og holde den igjen så ikke selve kabelen blir dratt ut. :-k vis du er heldig så hadde jeg tat og målt om du har brud i kabelen. og sjekket at ikke selve tuppen av sensoren er knust som skjede med min. \:D/
Saele wrote:
Hvordan måler jeg brudd i kabelen da? Og hvilke av de tre ledningene skal jeg måle? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beste måten er og løfte sykkelen foran og snur på julet mens du bruker ett multimeter på polene i pluggen. Vet ikke vilken kabel det er så best og prøve seg frem. Er ikke mulig og måle gjenomgang av kabelen ellers må du splitte den.(ødelege kabelen)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: RE: Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by pelsen »

Pe junior wrote:
Saele wrote:
Pe junior wrote:et stort problem med disse er at når man skrur av bolten til forhjulet er at man må passe på og holde den igjen så ikke selve kabelen blir dratt ut. :-k vis du er heldig så hadde jeg tat og målt om du har brud i kabelen. og sjekket at ikke selve tuppen av sensoren er knust som skjede med min. \:D/
Hvordan måler jeg brudd i kabelen da? Og hvilke av de tre ledningene skal jeg måle? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beste måten er og løfte sykkelen foran og snur på julet mens du bruker ett multimeter på polene i pluggen. Vet ikke vilken kabel det er så best og prøve seg frem. Er ikke mulig og måle gjenomgang av kabelen ellers må du splitte den.(ødelege kabelen)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Det er mye enklere å se på kabelen og sjekke om det er noen synlige skader. Lite sannsynlig at det er brudd inni uten synlige skader utenpå.
User avatar
Saele
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2020 14:18

Re: Hjelp! Speedometer viser 0

Post by Saele »

pelsen wrote:
Pe junior wrote:
Saele wrote: Hvordan måler jeg brudd i kabelen da? Og hvilke av de tre ledningene skal jeg måle? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beste måten er og løfte sykkelen foran og snur på julet mens du bruker ett multimeter på polene i pluggen. Vet ikke vilken kabel det er så best og prøve seg frem. Er ikke mulig og måle gjenomgang av kabelen ellers må du splitte den.(ødelege kabelen)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Det er mye enklere å se på kabelen og sjekke om det er noen synlige skader. Lite sannsynlig at det er brudd inni uten synlige skader utenpå.
Sant, har allerede tatt en liten visuell sjekk, men dikk ingen rsultat


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply