Import av MC

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
M.L.S
Posts: 1
Joined: 24 Sep 2019 21:37

Import av MC

Post by M.L.S »

Hei, og takk for medlemskap på forumet! :D

Jeg sitter å vurderer import av MC, etter planen fra Tyskland, men har aldri importert hverken bil eller mc tidligere.
Om noen kan dele erfaringer og tips, hadde det vært behjelpelig!

Har forsøkt å lese meg opp, men ikke funnet en god forklaring.
Har forstått det slik at man trenger kjøpekontrakt, vognkort og COC papirer. Hva er COC papirer?


Om du har importert mc, så kom gjerne med din erfaring :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Import av MC

Post by DrGreve »

M.L.S wrote:Hei, og takk for medlemskap på forumet! :D

Jeg sitter å vurderer import av MC, etter planen fra Tyskland, men har aldri importert hverken bil eller mc tidligere.
Om noen kan dele erfaringer og tips, hadde det vært behjelpelig!

Har forsøkt å lese meg opp, men ikke funnet en god forklaring.
Har forstått det slik at man trenger kjøpekontrakt, vognkort og COC papirer. Hva er COC papirer?


Om du har importert mc, så kom gjerne med din erfaring :)
COC er bare nødvendig hvis du handler utenfor EØS-området og/eller handler en sykkel som ikke har typegodkjenning i Norge allerede.
Og med vognkort menes det at du må ha både del 1 og del 2. I Norge er det den registrerte eieren som sitter på begge deler, men i mange andre land kan banken som lånegiver sitte på del 2. Derfor er det særdeles viktig at også del 2 er med ved import.
Det beste er hvis du registrerer sykkelen for eksport og får eksportskilt. Disse kan du kjøre på i 30 dager innenfor EØS, men typisk må du ut av eksportlandet innen ett par dager. Handler du hos forhandler så hjelper sikkert firmaet deg med å ordne eksportskilt. Jeg fikk hjelp av @bikeridr til dette når jeg importerte fra Riga :thumleft
Da er det plankekjøring, vis kjøpekontrakt og vognkort, del 1 og 2 på tollstasjonen. De beregner moms og den betales direkte. Deretter bestiller du time hos BT og får den godkjent. Så må du til skattekontoret og betale engangsavgiften før du drar tilbake til BT og henter norsk skilt.
EDIT: Hvis du ordner med eksportskilt ved kjøp så tror jeg at kravet om vognkort del 1 og 2 faller bort da du da får ett nytt vognkort som følger eksportskiltet og sykkelen er da formelt avskiltet i kjøpslandet. Det følger også med en ansvarsforsikring med eksportskiltet. Jeg ordnet med kasko med chassinummer som referanse i tillegg siden jeg selv kjørte den hjem.
Post Reply