Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Post by ChristerL »

Kjøre forum.

Jeg begynner opp igjen med kjørerimer på nå straks, men øvelseskjører så mye som mulig utenom (penger å spare!).

Merker at det er kjøregården jeg må trene mest på, og har derfor tenkt til å kjøpe inn kjegler for å øve på en plass. Kjøreskolen har delt denne:

Image

,men den viser kun krypkjøringen.

Er det noen som vet hvordan kjeglene står oppstilt når man skal øve på sving i fart, unnamanøver, bråstopp og stopp i sving? Greit å ha riktige avstander når jeg skal øve... Takker for alle svar! [emoji3]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Post by ChristerL »

Har sett videoen, men kjempefint med tegninger! Men savner fortsatt nøyaktige avstander :-k
Bjerknez

Re: Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Post by Bjerknez »

ChristerL wrote:
Har sett videoen, men kjempefint med tegninger! Men savner fortsatt nøyaktige avstander :-k
Jeg vet ikke om det er noe "standard"-mål på dette jeg?
Men når jeg kjørte min Yamaha XVS1300 mellom disse så gikk stigtrinnene på hver side borti kjeglene når jeg kjørte inn mellom to som sto rett ovenfor hverandre før krypkjøringen. Så finner du ut hvor bred XVS1300 er mellom stigbrettene så har du målet vertfall der...

På de andre vet jeg ikke :-k
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Post by ChristerL »

Bjerknez wrote:
ChristerL wrote:
Har sett videoen, men kjempefint med tegninger! Men savner fortsatt nøyaktige avstander :-k
Jeg vet ikke om det er noe "standard"-mål på dette jeg?
Men når jeg kjørte min Yamaha XVS1300 mellom disse så gikk stigtrinnene på hver side borti kjeglene når jeg kjørte inn mellom to som sto rett ovenfor hverandre før krypkjøringen. Så finner du ut hvor bred XVS1300 er mellom stigbrettene så har du målet vertfall der...

På de andre vet jeg ikke :-k
Det skal det være mulig å finne ut av! Men det er like interessant å vite hvor langt det er mellom kjeglene når man skal svinge i fart, så jeg vet hvilken svingradius jeg burde øve på...
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Avstand mellom kjegler på førerprøven?

Post by RuneMC »

http://www.vegvesen.no/_attachment/61141/binary/13762

Som det vises på tegningen er det litt variable lengder... minstelengden brukes dersom kjøregården er liten på trafikkstasjonen.

Heller ingen garanti for at de setter opp kjeglene for krypkjøring der bakken er helt flat... Billingstad er det f.eks. litt helning.
Post Reply