Bruktguide

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Bruktguide

Post by NoName »

Å kjøpe en motorsykkel er for de fleste en forholdsvis stor investering, og det er mange feller å gå i. Her har vi samlet noen punkter du bør følge for å skjære klar av de verste fellene.
  1. Sjekk at det ikke er heftelser på sykkelen. Det kan du gjøre gratis her.
    Kontroller også at årsavgiften er betalt.
  2. Følger det med servicehefte? Motorsykkelmotorer har som regel mye høyere trimmingsgrad enn f.eks. bilmotorer, dette gjør at det er ekstremt viktig at servicer blir fulgt opp.
  3. Gå over sykkelen skikkelig når du er og ser på den. Gjør deg opp et helhetsinntrykk av hvordan den er tatt vare på av eier. Dersom du ikke er spesielt teknisk anlagt selv kan det være lurt å ta med seg en som vet hva man skal se etter. En sjekkliste for teknisk kontroll av motorsykkelen finner du her.
  4. Hvordan er tilstanden på dekk? Og hva med drev og kjede? Dette er enkle ting å skifte, og blir regnet som slitedeler, men innebærer en kostnad på mange tusen kroner og må tas med i betraktning når prisen skal bestemmes.
  5. Be om en skikkelig prøvekjøring. Det holder ikke å bare kjøre opp og ned gata. Her skal du kjøre motoren skikkelig varm, og samtidig kontrollere at bremser, dempere, sittestilling o.l. fungerer tilfredstillende.
  6. Skriv en ordentlig kjøpekontrakt. Du kan skrive ut en her. På denne måten blir det ikke diskusjon om hva som ble "sagt" dersom det skulle oppstå uenigheter på et senere tidspunkt.
  7. Når dere har blitt enige fyller dere ut salgsmelding og kjøpekontrakt. Bli enig om hvordan betalingen skal foregå og sørg for at du som kjøper får med deg en salgsmelding ferdig underskrevet av eier. Ikke betal før du får med deg sykkelen, og ta heller ikke med deg sykkelen uten å betale.
Lykke til med din nye motorsykkel...

MC-Forumet.no retter en stor takk til tohjul.com for lån av artikkelen.
User avatar
Genesis
Posts: 3
Joined: 22 Feb 2008 04:31
MC: FZR 1000, YZF 750, Triumph Tiger

Re: Bruktguide

Post by Genesis »

Hei. Bra forum. Kan du opplyse meg om følgende? Hva gjør man hvis det er heftelser. Selger sier gjelden blir slettet før salg. Det er jo ikke noe unormalt at noen låner med pant i kjøretøy.
Bør selger ordne opp i dette før salg?

Blir veldig glad for svar.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Bruktguide

Post by Baron von Waffel »

Et alternativ er jo at kjøper overtar ansvaret for å gjøre opp salgspantet, og bare betaler nettobeløpet direkte til selger. Eller dere kan koble inn en mellommann som tar ansvar for at alt er i orden fra både selger og kjøper før penger og sykkel leveres videre. Selv om man betaler litt for dette kan det være en fornuftig "forsikring".
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bruktguide

Post by supermons »

[quote="Genesis"]Hei. Bra forum. Kan du opplyse meg om følgende? Hva gjør man hvis det er heftelser. Selger sier gjelden blir slettet før salg. Det er jo ikke noe unormalt at noen låner med pant i kjøretøy.
Bør selger ordne opp i dette før salg?

Blir veldig glad for svar.[/quote]
Jeg kjøpte nettopp sykkel som hadde heftelser. Det dere bør gjøre er å avtale hva som passer best for dere. I mitt tilfelle fikk jeg selger til å ordne heftelsene og skaffe bekreftelsespapirer på at det var i orden før jeg overtok sykkelen.
User avatar
Genesis
Posts: 3
Joined: 22 Feb 2008 04:31
MC: FZR 1000, YZF 750, Triumph Tiger

Re: Bruktguide

Post by Genesis »

Takk for bra svar folkens. Gir meg noe å gruble på.
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Bruktguide

Post by s1lVa »

Flott post! jeg regner med at den fortsatt er 100% etter forskriftene, eller er det noen forandringer nå?
nesten 3 år siden posten var laget :)
bmwgubbe
Posts: 1
Joined: 18 Apr 2008 01:04
MC: K75 rt 1991. Rød.
Location: KRAGERØ
Contact:

Re: Bruktguide

Post by bmwgubbe »

Er det mulighet å søke på nettet om alle tidligere eiere av en mc, som man er iferd med å kjøpe? dette for å sjekke litt om fks om km stand stemmer sånn noenlunde med det som blir oppgitt?
User avatar
AndyCandy
Posts: 106
Joined: 13 Feb 2009 00:40
MC: Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
Xinling QT50-B - Blue - ????? ( Til Salgs )
SOLGT: CPI Crab 50RS - Black - 2005

Re: Bruktguide

Post by AndyCandy »

Kunne godt oppdatert linkene her, på kjøpekontrakt osv :) Men en fin guide til kjøp! Denne skal brukes når jeg kjøper sykkel imorgen!
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Bruktguide

Post by Hawken »

Man finner både salgsmelding og kjøpskontrakt på http://www.naf.no!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Bruktguide

Post by knetrom »

Og tohjul.com er tydeligvis nedlagt
Post Reply