spm. angående import av kjøretøy

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 183
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: cb125f, cb1100f, ninja 250, zzr 1400
Location: trøndelag (Tyskland, Nordrhein Westfalen, 08/21-07/22)

spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Hei

Jeg eier, og har registrert, en mc i Tyskland. Denne vurderer jeg å importere. I den forbindelse har jeg funnet informasjon om prosessen på norske offentlige nettsider. Denne er gjengitt nedenfor.

Noen som vet hvor man sjekker "Eventuelle eksportrestriksjoner og eksportklarering"?

Siden jeg lovlig kan kjøre sykkelen i Norge en relativt kort periode, på tyske skilter, antar jeg det ikke er nødvendig å kjøre på rød sone ved ankomst Norge, eller? Mulig det likevel er praktisk, dersom jeg kan velge å benytte det eller ikke. (Hvis jeg skulle ane for mye problemer, kan jeg kjøre sykkelen tilbake til Tyskland og selge den der,etter et kortere norgesopphold.)

Noen som har vært borti disse prosessene nylig, og har noen tips? Takk, i så fall..


1 Før du tar med kjøretøyet til Norge

Undersøk med Statens vegvesen hvilke tekniske krav som stilles til kjøretøyet for at dette skal kunne registreres i Norge.
I tillegg kan du undersøke følgende med myndighetene i landet der du henter kjøretøyet:
 Eventuelle eksportrestriksjoner og eksportklarering
 Om bilen har gyldige skilt og forsikring for å kunne kjøres til og i Norge
Når du har undersøkt dette, kan du frakte bilen til norsk grense.
Refusjon av utenlandsk merverdiavgift
Dette er en sak mellom kjøper og selger, og norske tollmyndigheter har ingenting med dette å gjøre.

2 Ankomst norsk grense

Når du kommer til Norge må du komme via en av Tolletatens betjente grenseoverganger, og melde deg på rød sone. Se oversikt over tollsteder på toll.no.
Dersom ikke tollmyndigheter i utlandet allerede har utstedt et transitteringsdokument, vil Tolletaten på grensen utstede dette. Transitteringsdokumentet er et dokument som gir deg tillatelse til å disponere det utenlandskregistrerte kjøretøyet fra norsk grense til ditt lokale tollsted (bestemmelsestollsted). Hvilket tollsted dette er, blir oppgitt i transitteringsdokumentet.
Hvis kjøretøyet er forsikret, kan du bruke gyldige utenlandske skilter (kjennemerke) frem til ditt lokale tollsted.
Ønsker du å betale merverdiavgiften allerede ved grensepassering, må du undersøke dette direkte med grenseovergangen i forkant.

3 Fortoll og betal merverdiavgift hos Tolletaten

Hvis du ikke betalte merverdiavgift og eventuell klimagassavgift (aircondition) allerede ved grensepassering, skal du nå til Tolletaten for å gjøre dette. Dette kalles fortolling.
Du må innen en tidsfrist (vanligvis 1-3 dager) melde deg på bestemmelsestollstedet. Ta med følgende dokumenter:
 transitteringsdokumentet som du fikk av enten utenlandske eller norske tollmyndigheter
 faktura eller kjøpekontrakt som viser den faktiske kjøpesummen, samt eventuell fraktfaktura og dokumentasjon på andre utgifter som du hadde før kjøretøyet ble tatt med inn i Norge, for eksempel forsikring. Eventuelt kan du ta med oppdatert takst på kjøretøyet fra opprinnelseslandet dersom du ikke har kjøpt dette nylig.
 originalt utenlandsk registreringsdokument, eventuelt samsvarssertifikat (COC).
Se oversikt over tollsteder.
Ved fortollingen får du et registreringskort som heter Melding til avgiftsberegning og registrering (blankett NA-0221). Dette dokumentet skal du senere ha med deg til Statens vegvesen.

4 Kjøp prøveskilt eller bruk utenlandske skilter

Du kan kjøre med utenlandsregistrerte skilter i inntil 30 dager etter kjøretøyet er fortollet. Du må ha gyldige skilter, vognkort og forsikring. Dersom kjøretøyet ikke har dette, kan det bare brukes dersom det har gyldige prøveskilt (dagsprøvekjennemerker).
Du kan kjøpe prøveskilt hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Vegvesenet trenger dokumentasjon på understellsnummeret (chassis-nummeret) for å utstede prøveskilt.
Det er du som er ansvarlig for at kjennemerkene og forsikringen er gyldig. Er du i tvil om kjennemerkene er gyldige, kan du ta kontakt med Statens Vegvesen eller rett myndighet i utlandet. Det er mulig å tegne trafikkforsikringsforeningens grenseforsikring hos Tolletaten.
Forhandlere som har årsprøvekjennemerker (prøveskilt for forhandlere) kan benytte disse.

5 Godkjenning hos Statens vegvesen

Skal du importere et kjøretøy, må det godkjennes av Statens vegvesen.
Brukte kjøretøy må kontrolleres ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Ved import av nye kjøretøy brukes opplysninger fra COC-dokumentet. Hvis du ikke har et COC-dokument må bilen kontrolleres hos Statens vegvesen.
Du må ta med deg Melding til avgiftsberegning og registrering (blankett NA-0221) som du fikk ved fortollingen.
Noen kjøretøy kan ha fritak fra eller reduksjon i engangsavgiften, som for eksemple ambulanse eller arvet kjøretøy. Les her om hvilke kjøretøy det gjelder og om kravet til dokumentasjon.
Når kjøretøyet er godkjent, registrerer Statens vegvesen tekniske data som danner grunnlag for hva du skal betale i avgift.

6 Betal engangsavgift

Etter at du har fått bilen godkjent ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner skal du betale engangsavgiften og vrakpantavgiften.
Dette kan du i de fleste tilfeller gjøre umiddelbart etter godkjenningen gjennom å benytte Skatteetatens elektroniske betalingsløsning.
Les mer om engangsavgiften og hvordan denne beregnes.
Hvis du ønsker å søke om alternativ beregning av engangsavgiften, må du søke senest 15 virkedager etter registrering. Alternativ beregning baserer seg på pris og kilometerstand istedenfor alderen på kjøretøyet.
For næringsdrivende: Registrering som avgiftspliktig
Det er etablert en egen ordning for bilforhandlere, som kan registrere seg som avgiftspliktige hos Skatteetaten. Disse kan få kreditt for engangsavgiften.

7 Registrering hos Statens vegvesen

Kjøretøyet kan nå registreres hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Ved registrering må du ta med en del dokumenter, deriblant det attesterte registreringskortet (blankett NA-0221). Se oversikt over alle dokumenter du må ta med til Statens vegvesen.
Når Statens vegvesen har registrert kjøretøyet, får du et midlertidig vognkort. Det originale vognkortet (2 deler) sendes i posten. Du kan ikke kjøre utenlands med det midlertidige vognkortet.
Når du registrerer kjøretøyet på trafikkstasjonen, må du levere inn eventuelle utenlandske skilter (kjennemerker). Hvis du allerede har levert inn skiltene, må du dokumentere dette før du kan få norske skilter.

8 Ferdig
Gratulerer! Du har nå importert og registrert et kjøretøy til Norge.
Synes du dette er komplisert? Da er du velkommen til å kontakte oss.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 3967
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by Bikeridr »

Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
gsx750_80
Posts: 183
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: cb125f, cb1100f, ninja 250, zzr 1400
Location: trøndelag (Tyskland, Nordrhein Westfalen, 08/21-07/22)

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
gsx750_80
Posts: 183
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: cb125f, cb1100f, ninja 250, zzr 1400
Location: trøndelag (Tyskland, Nordrhein Westfalen, 08/21-07/22)

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 20 Jun 2022 12:08
Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
Var innom en "Autoschilder und Zulassungsdienst" på mandag, og i dag kunne jeg plukke opp ny "Zulassungsbescheinigung Teil I" ("vognkort") med dokumentasjon fra fredagens TUV-test og papirarbeid (nevnt over). Dette kom til et tillegg av 32 Euro. Totalt har jeg nå betalt 163 Euro (omkring 1630 NOK) for å få ny godkjenning slik at uoriginalt styre og eksosanlegg skal være dokumentert i "Zulassungsbescheningung Teil I", slik at godkjenning i Norge forhåpentligvis går lettere og billigere for seg.
gsx750_80
Posts: 183
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: cb125f, cb1100f, ninja 250, zzr 1400
Location: trøndelag (Tyskland, Nordrhein Westfalen, 08/21-07/22)

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 23 Jun 2022 10:50
gsx750_80 wrote: 20 Jun 2022 12:08
Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
Var innom en "Autoschilder und Zulassungsdienst" på mandag, og i dag kunne jeg plukke opp ny "Zulassungsbescheinigung Teil I" ("vognkort") med dokumentasjon fra fredagens TUV-test og papirarbeid (nevnt over). Dette kom til et tillegg av 32 Euro. Totalt har jeg nå betalt 163 Euro (omkring 1630 NOK) for å få ny godkjenning slik at uoriginalt styre og eksosanlegg skal være dokumentert i "Zulassungsbescheningung Teil I", slik at godkjenning i Norge forhåpentligvis går lettere og billigere for seg.
For de som eventuelt måtte ha interesse av hvordan import kan foregå, oppdaterer jeg her hvordan prosessen ligger an for øyeblikket:

Tidligere i uka kjørte jeg Kawasakien fra bosted i Tyskland til Kiel. Etter å ha stilt meg i fergekøen (Color Magic-båten) gikk jeg bort til den tyske tollen, siden jeg trodde jeg muligens trengte et transitteringsdokument fra tysk side. Det var ikke nødvendig, ble det sagt, og jeg kunne fortsette til Norge. Når jeg kjørte i land i Oslo kjørte jeg på rødt, og stoppet ved en liten bod som tollere benytter. Der fikk jeg forklart hvor jeg skulle gå, til
et tollkontor et par hundre meter unna, mens motorsykkelen ble stående igjen på en egen parkeringsplass der.
Der trakk jeg en kølapp, og etter kanskje en halv times tid ble det min tur.
Papirene den hyggelige kvinnelige tolleren ønsket å se var Zulassungsbescheinigung Teil I (det nærmeste man kommer norsk vognkort) Zulassungsbescheinigung Teil II, salgskvittering, og gyldig legitimasjon (førerkort i mitt tilfelle).
Jeg betalte deretter moms (25 %), og fikk med meg to skjema derfra:
"RG-0155" Utførselsdeklarasjon og "NA-0221" Melding til "avgiftsberegning og registrering".
Nå står sykkelen plassert i trøndelag, så får jeg fortsette mot registrering etterhvert..
User avatar
Borg
Posts: 1368
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by Borg »

Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply