Jonta wrote: ↑04 Feb 2022 01:38
Bikeridr wrote: ↑04 Feb 2022 00:19
Når man ser på snøfresere og gressklippere som har fullt turtall fra første drag på snora og varer i årevis, så er det vel mange ganger en myte hvor mye oppvarming en (moderne) motor trenger, Både snøfresren og gressklipperen (hos meg) har forgassere mens "alle" motorer i bil og motorsykkel (bensin) har insprøytning i dag og klarer fint fullt pådrag ganske fort. Turbomotorer trenger, som mekkeren nevner, noen ekstra sekunder for at oljen skal få tid å sirkulere gjennom turboen før fullt pådrag.
De skipsmotorene (typisk 30-50 tonn tunge og diesel) jeg jobber på, trenger gjerne 15-30 minutter med oppvarming før en kjører opp på full belastning. Turboene på skipsmotorer har også ofte eget smøreoljesystem, så de er "klare" før motoren er oppvarmet. Et annet er at skipsmotorer er forvarmet til rundt 50 grader via kjele eller elektrisk oppvarming før start som da korter ned oppvarmingstiden.
Men igjen, som maskinist, jeg følger nøye med temperaturnåla før jeg gir "full fjøl" eller "full rulle".
Moderne 10W/30 eller i mange motorsykkeltilfeller 5W/50 olje er såpass termisk stabil at en fint kan frese på så snart en har fått tenning. I motsetning til skipsmotorolje som ofte er èngrads 30-olje og trenger å være minst 30 grader før den flyter tynt nok over lagrene.
Jeg rota rundt med vaskekut og tørkefiller noen månder i maskinrommet på en cruisebåt da jeg var ungdom. Balja var utstyrt med to stk Pielstick V, kan det ha vært 12 sylindre? Mulig jeg husker feil men, de kunne kjøre olje sitkulasjon/trykk litt før oppstart.
Ja, man kjører "prelub" før start. De aller fleste skipsmotorer vil ikke starte uten smøreoljetrykk. De moderne systemene hvor motorene autostarter og stopper etter behov har en liten prelub pumpe som holder ca 1/2 bar, nok til å ha oljefilm på lagrene under stillstand. Når motor starter har den egen sm.o pumpe som kjører opp driftstrykk (4-6 bar) sammen med motoren.
Eldre motorer og systemer uten autostart kan også være så enkelt bygd at de hverken har kjølevannspumpe eller oljepumpe påhengt. Da er startprosedyren noe lengere med oppstart av sm.o pumpe, ferskvannspumpe og ev sjøvannspumper. Dog sjøvannsystemet er ofte felles for flermotoranlegg og hjelpemotor, så den går jo allikevel.
Som mekkern nevner, klaringer og effektivitet på motorer har jo også noe å si for driftslengden.
En skipsmotor har veldig lav litereffekt og lavt turtall med enormt dreiemoment. "Lofoten" f.eks har en motor på 1.579,9 liter og 3350 HK, noe som gir rett i overkant av 2 HK pr liter. Snøfreseren har en 0,6 liter motor med 7 HK, så noe over 11 HK pr liter. Driftslengden er jo noe annet. Snøfreseren går vel normalt (i Nord-Norge) 10-20 timer i året. Her i Latvia riktignok kanskje 2-4 timer i året mens gressklipperen går 15-20 timer.
"Lofoten" nærmer seg vel snart 350.000 timer driftstid. Målt i stempelslag blir det likevel ikke så mange, relativt sett, siden overspeed'en går på 205 rpm..
Gjorde en kjapp utregning på "Lofoten" kontra en "typisk" rekke-4 touringsykkel som langkjører.
La oss si at sykkelen har gått 100.000km med en total snittfart på 55km/t. Det gir 1.818 driftstimer. Hvis vi så sier gjennomsnittlig turtall er 2.500rpm, så blir dette totalt rett over en milliard stempelslag (sammenlagt for 4 syl), hvorav da 1/2 milliard tenninger på firetakteren.
"Lofoten" med sine 350.000 timer og et snitturtall på 180rpm, 7 syl og totakt, gir det nesten 26 milliarder stempelslag og like mange tenninger..
Så ja, driftssikkerheten på en stor skipsmotor er nok i en annen klasse enn bil/sykkel/gressklipper/snøfreser motorer