Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by RuneMC »

Har av og til hatt litt dårlig samvittighet for å ha "mishandlet" MC'n ved å kjøre avgårde direkte etter start på morgenen.

Men så viser det seg at så lenge mc'n har elektronisk innsprøytning og bruker 10W40 olje, så er det helt greit å kjøre av gårde så lenge det ikke er kaldere enn -10C :) Bare være litt moderat med gasspådraget før motoren når arbeidstemp.

Harmonerer forøvrig greit med at CRF1000'en min ikke har hatt behov for ventiljustering i det hele tatt, selv om jeg altså har for vane å kjøre avgårde rett etter start.

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by Bikeridr »

Nyere motorer krever oppvarming i mindre grad. Turbomotorer og dieseler litt mer.
Jeg har en Toyota hybrid (nei, ikke Prius) og ser hva elektronikken "bestemmer". Full gass på kaldt system velger elektro og starter "oppvarming" av bensinmotor. Så snart bensinmotor viser ca 25% varme ruser den opp til fullt turtall.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by mekkern »

Gir motor 30 sekunder på tomgang når kald for at olje skal ha kommet skikkelig i sirkulasjon før jeg kjører -varm motor er -start and go.
men belaster ikke max før gjennomvarm.
dette gjelder injektion og forgassere. forgassere er bare å ha på litt choke til jeg har kjørt en 500 meter eller sånn ca..
tar på hjelmen og starter-når da hanskene er påtatt er det klart for å kjøre avgårde.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by Bikeridr »

Når man ser på snøfresere og gressklippere som har fullt turtall fra første drag på snora og varer i årevis, så er det vel mange ganger en myte hvor mye oppvarming en (moderne) motor trenger, Både snøfresren og gressklipperen (hos meg) har forgassere mens "alle" motorer i bil og motorsykkel (bensin) har insprøytning i dag og klarer fint fullt pådrag ganske fort. Turbomotorer trenger, som mekkeren nevner, noen ekstra sekunder for at oljen skal få tid å sirkulere gjennom turboen før fullt pådrag.
De skipsmotorene (typisk 30-50 tonn tunge og diesel) jeg jobber på, trenger gjerne 15-30 minutter med oppvarming før en kjører opp på full belastning. Turboene på skipsmotorer har også ofte eget smøreoljesystem, så de er "klare" før motoren er oppvarmet. Et annet er at skipsmotorer er forvarmet til rundt 50 grader via kjele eller elektrisk oppvarming før start som da korter ned oppvarmingstiden.
Men igjen, som maskinist, jeg følger nøye med temperaturnåla før jeg gir "full fjøl" eller "full rulle".
Moderne 10W/30 eller i mange motorsykkeltilfeller 5W/50 olje er såpass termisk stabil at en fint kan frese på så snart en har fått tenning. I motsetning til skipsmotorolje som ofte er èngrads 30-olje og trenger å være minst 30 grader før den flyter tynt nok over lagrene.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by mekkern »

Njaaa... luftkjølte "snøfreser/gressklipper"motorer har helt andre pasninger enn en vannkjølt motor derav også effektuttaket i forhold til volum-dessuten er ikke levetiden så stor heller målt i faktisk bruk i forhold til en bil/mc motor..4-6timer i året? :-k
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by Jonta »

Bikeridr wrote: 04 Feb 2022 00:19 Når man ser på snøfresere og gressklippere som har fullt turtall fra første drag på snora og varer i årevis, så er det vel mange ganger en myte hvor mye oppvarming en (moderne) motor trenger, Både snøfresren og gressklipperen (hos meg) har forgassere mens "alle" motorer i bil og motorsykkel (bensin) har insprøytning i dag og klarer fint fullt pådrag ganske fort. Turbomotorer trenger, som mekkeren nevner, noen ekstra sekunder for at oljen skal få tid å sirkulere gjennom turboen før fullt pådrag.
De skipsmotorene (typisk 30-50 tonn tunge og diesel) jeg jobber på, trenger gjerne 15-30 minutter med oppvarming før en kjører opp på full belastning. Turboene på skipsmotorer har også ofte eget smøreoljesystem, så de er "klare" før motoren er oppvarmet. Et annet er at skipsmotorer er forvarmet til rundt 50 grader via kjele eller elektrisk oppvarming før start som da korter ned oppvarmingstiden.
Men igjen, som maskinist, jeg følger nøye med temperaturnåla før jeg gir "full fjøl" eller "full rulle".
Moderne 10W/30 eller i mange motorsykkeltilfeller 5W/50 olje er såpass termisk stabil at en fint kan frese på så snart en har fått tenning. I motsetning til skipsmotorolje som ofte er èngrads 30-olje og trenger å være minst 30 grader før den flyter tynt nok over lagrene.
Jeg rota rundt med vaskekut og tørkefiller noen månder i maskinrommet på en cruisebåt da jeg var ungdom. Balja var utstyrt med to stk Pielstick V, kan det ha vært 12 sylindre? Mulig jeg husker feil men, de kunne kjøre olje sitkulasjon/trykk litt før oppstart.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 04 Feb 2022 01:38
Bikeridr wrote: 04 Feb 2022 00:19 Når man ser på snøfresere og gressklippere som har fullt turtall fra første drag på snora og varer i årevis, så er det vel mange ganger en myte hvor mye oppvarming en (moderne) motor trenger, Både snøfresren og gressklipperen (hos meg) har forgassere mens "alle" motorer i bil og motorsykkel (bensin) har insprøytning i dag og klarer fint fullt pådrag ganske fort. Turbomotorer trenger, som mekkeren nevner, noen ekstra sekunder for at oljen skal få tid å sirkulere gjennom turboen før fullt pådrag.
De skipsmotorene (typisk 30-50 tonn tunge og diesel) jeg jobber på, trenger gjerne 15-30 minutter med oppvarming før en kjører opp på full belastning. Turboene på skipsmotorer har også ofte eget smøreoljesystem, så de er "klare" før motoren er oppvarmet. Et annet er at skipsmotorer er forvarmet til rundt 50 grader via kjele eller elektrisk oppvarming før start som da korter ned oppvarmingstiden.
Men igjen, som maskinist, jeg følger nøye med temperaturnåla før jeg gir "full fjøl" eller "full rulle".
Moderne 10W/30 eller i mange motorsykkeltilfeller 5W/50 olje er såpass termisk stabil at en fint kan frese på så snart en har fått tenning. I motsetning til skipsmotorolje som ofte er èngrads 30-olje og trenger å være minst 30 grader før den flyter tynt nok over lagrene.
Jeg rota rundt med vaskekut og tørkefiller noen månder i maskinrommet på en cruisebåt da jeg var ungdom. Balja var utstyrt med to stk Pielstick V, kan det ha vært 12 sylindre? Mulig jeg husker feil men, de kunne kjøre olje sitkulasjon/trykk litt før oppstart.
Ja, man kjører "prelub" før start. De aller fleste skipsmotorer vil ikke starte uten smøreoljetrykk. De moderne systemene hvor motorene autostarter og stopper etter behov har en liten prelub pumpe som holder ca 1/2 bar, nok til å ha oljefilm på lagrene under stillstand. Når motor starter har den egen sm.o pumpe som kjører opp driftstrykk (4-6 bar) sammen med motoren.
Eldre motorer og systemer uten autostart kan også være så enkelt bygd at de hverken har kjølevannspumpe eller oljepumpe påhengt. Da er startprosedyren noe lengere med oppstart av sm.o pumpe, ferskvannspumpe og ev sjøvannspumper. Dog sjøvannsystemet er ofte felles for flermotoranlegg og hjelpemotor, så den går jo allikevel.
Som mekkern nevner, klaringer og effektivitet på motorer har jo også noe å si for driftslengden.
En skipsmotor har veldig lav litereffekt og lavt turtall med enormt dreiemoment. "Lofoten" f.eks har en motor på 1.579,9 liter og 3350 HK, noe som gir rett i overkant av 2 HK pr liter. Snøfreseren har en 0,6 liter motor med 7 HK, så noe over 11 HK pr liter. Driftslengden er jo noe annet. Snøfreseren går vel normalt (i Nord-Norge) 10-20 timer i året. Her i Latvia riktignok kanskje 2-4 timer i året mens gressklipperen går 15-20 timer.
"Lofoten" nærmer seg vel snart 350.000 timer driftstid. Målt i stempelslag blir det likevel ikke så mange, relativt sett, siden overspeed'en går på 205 rpm..
Gjorde en kjapp utregning på "Lofoten" kontra en "typisk" rekke-4 touringsykkel som langkjører.
La oss si at sykkelen har gått 100.000km med en total snittfart på 55km/t. Det gir 1.818 driftstimer. Hvis vi så sier gjennomsnittlig turtall er 2.500rpm, så blir dette totalt rett over en milliard stempelslag (sammenlagt for 4 syl), hvorav da 1/2 milliard tenninger på firetakteren.
"Lofoten" med sine 350.000 timer og et snitturtall på 180rpm, 7 syl og totakt, gir det nesten 26 milliarder stempelslag og like mange tenninger..
Så ja, driftssikkerheten på en stor skipsmotor er nok i en annen klasse enn bil/sykkel/gressklipper/snøfreser motorer :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by knutk »

Skjønner ikke helt koblinga mot forgasser vs innsprøyting og varmkjøring eller ikke varmkjøring.

Jeg forstår at kald olje er tykkere enn varm olje, og at smøre egenskapene blir deretter.

Nå har jeg eid en del motoriserte redskaper i forkant av innspillingen av denne video. og i mitt kunnskaps-vakuum har jeg agert etter fattige evner.

I min naivitet har jeg tatt hensyn til hvilken belastning motoren blir utsatt for etter oppvarmingstiden.
På mine MC kjører jeg med null oppvarming. Men jeg belaster motor veldig moderat før den er varm (og også etter at den er varm). Samme gjelder bil

Snøfreseren, som settes på 'full blast' når den begynner å kjøre får seg en oppvarming.

I 'gamle' dager, med enkle forgassere, trengte enkelte kjøretøy litt oppvarming før motoren ville gå ordentlig. Dette fordi forgassersystemet handterte kald motor veldig dårlig. Men da dreide oppvarming seg mer om å gjøre doningen kjørbar.
Senere generasjon kjøretøy med bedre forgassere og litt ordning på kaldstart var oftest fult kjørbart med en gang, og ble behandlet deretter.

Men også, hvor kald er kald?
Om temperaturen er -45 trenger motoren forvarming før start. Men også girkasse trenger å myke opp olja før kjøring.
En plenklipper, som kun startes i varmegrader opplever uhyre sjelden oppvarming her i gården
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by pelsen »

Det er nok en gammel misforståelse at et kjøretøy skal stå stille med motoren på tomgang for å varmes opp før kjøring.
Mine får samme oppvarming i 30, 40 og 50 sonene jeg skal gjennom før jeg kan gi gass ut på hovedvei.
Jeg tror at naboene mine også synes at dette er greit.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by RuneMC »

Samme jeg tenker også - det er ikke aktuelt å stå 5 min på tomgang tidlig om morgenen og vekke naboene. Kjører man rolig første minuttene bør det være ca likeverdig.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjekt å vite - MC med innsprøytning trenger ikke oppvarming

Post by mekkern »

8. If starting a COOL engine, DO NOT open the throttle while
starting. Idle speed is computer controlled and will adjust
automatically. Allow the engine to warm up for 30 seconds
minimum at low RPM after starting. Do not run the engine above
2500 RPM. If starting a WARM engine, DO NOT open the throttle
while starting.
9. If either the check engine indicator or the low oil pressure
indicator remains on after the engine starts, stop the engine
immediately. Refer to the low oil pressure indicator information
on page 30.

TIP
Do not rev the engine or put the transmission in gear
immediately after starting the engine. Allow the engine to idle for
about 30 seconds after a warm start or at least one minute after a
cold start (longer in cold weather). This will allow oil to reach all
areas before the engine is put under load.

Dette er fra ovners manual på Indian FTR1200.
virker litt konservativt og "Amerikansk"...
Men som sagt jeg nøyer meg med hjelm/hansker tiden og kjører så rolig avgårde..
Post Reply