Høre på radio underveis

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Høre på radio underveis

Post by Lølle »

Jeg hører heller på radio enn mp3 og kunne derfor tenke meg å høre om erfaringer og løsninger med dette. For min egen del tenker jeg meg ikke en GW-løsning med stereoanlegg for bil, jeg vil ha lyden inn i hjelmen via Autocom'en. Dvs en løsning med uttak for tilkobling med mini-jack, f.eks øretelefon/høyttaleruttak.
Siden man er i på sykkel er det en uting å fikle med søking osv, så det bør vel være en RDS ev. dab-løsning.

Innspill?

Nei, ikke om at det er lyden av motor og vindsus som gjelder - til radio på øret underveis. :-)
Image
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Høre på radio underveis

Post by Lølle »

Legger inn denne fra annen tråd:
bandit wrote:
Lølle wrote:
bandit wrote:DAB radio (funker fett, faktisk)
Type? jeg er mer på radio enn mp3, så vil gjerne høre hvordan du har løst det. Jeg ser ikke for meg "bilradio" på sykkelen.
Jeg har en Revo In-Car, kjøpt på http://www.dabshop.no
Denne bruker en "glassantenne" som klebes på innsiden av vindskjermen. Jeg har stort sett 95% signal eller bedre hele tiden (dvs perfekt mottak), dette er i Bergensområdet. Radioen er festet ved hjelp av RAM festebrakett.
Ettersom den ikke er vanntett, har jeg også kjøpt et gjennomsiktig overtrekk til den fra http://www.cyclegadgets.com (artikkel CG-RC-LG).
Man kan fort bli lei av mp3 samlingen sin, så det er kjekt å høre på radio til og fra jobb.. :D
Kan sikkert legge ut et bilde av det hvis du vil?
Gjerne det. Pris? Tilkoblet sykkelens 12V eller eget batteri?
Image
Image
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Høre på radio underveis

Post by bandit »

Mener jeg betalte ca 2500,- for radioen. Så har det vel gått med ca 500,- til for festebrakett og regnovertrekk. Radioen har 2xRCA (phono) utganger, så jeg har koblet den til Autocom via en RCA-minijack overgang (og Autocom skjermet stereokabel). Radioen går på 12V og er koblet via tenningsbryter. Den består av en "holder" + selve radioenheten. Man kan dermed kjøpe en ekstra holder +antenne til f.eks. bilen eller båten, og bare flytte over radioenheten.

Ser ut til at http://www.dabshop.no har sluttet å selge Revo In-Car (??) men det går an å kjøpe den andre steder på nettet i alle fall. Her har dere noen bilder av installasjonen:

Image

Image
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Re: Høre på radio underveis

Post by Gixxerman »

Klarer du i det hele tatt å se "de greiene" i bakgrunnen mens du kjører ? :-k
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Høre på radio underveis

Post by Lølle »

er du bekymret for turtall under 4500 da :-)
Kan bli litt mye mikk, men GPSen min er jo ikke i bruk til daglig og sitter over styret og ut, ikke som her. Jeg trenger ikke en brakettmontert radio forsåvidt heller.
Men den er absolutt interessant.
Image
Image
Gixxerman

Re: Høre på radio underveis

Post by Gixxerman »

Nå vet jo ingen av oss om dette er den eksakte vinkelen, som Bandit vil henge over styret med mens han kjører ;-) Forøvrig liker jeg det ryddig :lol:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Høre på radio underveis

Post by bandit »

Gixxerman wrote:Nå vet jo ingen av oss om dette er den eksakte vinkelen, som Bandit vil henge over styret med mens han kjører ;-) Forøvrig liker jeg det ryddig :lol:
Jeg har full sikt til instrumentene når jeg kjører, ingen problem. Tok dette bildet når jeg sto ved siden av sykkelen, ikke sittende på sadelen ;-)

Forøvrig er det vanskelig å få det mer ryddig når man først vil ha termometer, voltmeter, girindikator, shiftlight, Mp3-spiller, GPS, DAB radio, samt bryter for vippeskilt, laserjammer, horelys, garasjeåpner, walkie-talkie og varmeholker innen synsvidde/rekkevidde 8) Jeg er en gadget-freak, og ville ikke vært foruten en eneste av disse gadgetene. Og når jeg skal sette en eller annen jypling på en 900RR på plass, kryper jeg bare ned/frem på tanken og ser OVER både instrumenter, gadgets og vindskjerm (med shiftlight'en blinkende i sidesynet). Så jeg vil ikke si at noen av gadget'sene er forstyrrende elementer på noen måte. :)

PS. Garasjedøren åpner seg ved å trykke to ganger (i løpet av 1,5 sekunder) på bremsepedalen :lol:

Ettersom jeg ikke har råd (eller nærmere bestemt, lov av kona til å bruke penger) til både en Goldwing til langturer og en R1 for "morokjøring", har jeg ordnet meg med en "Goldwing på steroider". Funker kjempefint til MITT BRUK! Smak og behag osv.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Høre på radio underveis

Post by O_o »

bandit wrote:Garasjedøren åpner seg ved å trykke to ganger på bremsepedalen :lol:
Stilig :D Magi :lol:
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Høre på radio underveis

Post by Lølle »

bandit wrote:Funker kjempefint til MITT BRUK! Smak og behag osv.. 8)
Eneste gyldige argument som motstår alt innenfor loven :-)
Andre tar feil ut over det ift hva du skal ha.
Image
Image
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Høre på radio underveis

Post by bandit »

O_o wrote:
bandit wrote:Garasjedøren åpner seg ved å trykke to ganger på bremsepedalen :lol:
Stilig :D Magi :lol:
I KNOW!! :lol:

Google etter "autoswitch", så avsløres trikset ;-)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Høre på radio underveis

Post by O_o »

bandit wrote:Google etter "autoswitch", så avsløres trikset ;-)
Hadde vært morsomt med en slik, men jeg manger noe meget grunnleggende: jeg har ingen garasjedør å åpne :roll:
User avatar
Goose
Posts: 141
Joined: 04 Oct 2007 13:56
Location: Bærum

Re: Høre på radio underveis

Post by Goose »

Hehe, utrolig kult oppsett du har Bandit \:D/
Godt det er flere som liker instrumenter og målere.
Men satt å lurte på om jeg vil klare å få montert en sånn "autoswitch" på Cagivaen uten for mye strul :-k , er irriterende å komme hjem på kvelden i minus grader for så å måtte av med ene hansken for å finne portåpner i den trange lomma før ferden gjennom 3 grasjerporter begynner.
Vet du om den takler to forskjellige "soner" (eller garasjekoder om du vil)?

Beklager all OT!
06´ Honda Varadero 125
(x) 08´ Suzuki Burgman 125
(x) 07´ Cagiva Raptor 125
(x) 07´ Derbi Senda SM 125
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Høre på radio underveis

Post by bandit »

Goose wrote:Hehe, utrolig kult oppsett du har Bandit \:D/
Godt det er flere som liker instrumenter og målere.
Men satt å lurte på om jeg vil klare å få montert en sånn "autoswitch" på Cagivaen uten for mye strul :-k , er irriterende å komme hjem på kvelden i minus grader for så å måtte av med ene hansken for å finne portåpner i den trange lomma før ferden gjennom 3 grasjerporter begynner.
Vet du om den takler to forskjellige "soner" (eller garasjekoder om du vil)?

Beklager all OT!
Hvis jeg har forstått det riktig, finnes det 2 versjoner av Autoswitch garasjeåpner:

1. Aktiveres ved å holde inne en kontakt i 2 sek.
2. Aktiveres ved to kjappe impulser (i løpet av 1,5 sek).

Man kan jo koble disse til omtrent hva man vil. Lyshornet er jo populært. På noen sykler kan man bruke knappen for å nullstille blinklysbryteren. Hornet kan også brukes. Jeg har valgt å bruke bremsepedalen..

Ellers, hvis du skal sende to forskjellige garasjekoder, tror jeg nesten du må ha to autoswitcher også. F.eks. Holde inne lyshornet (autoswitch type 1) for å åpne den første porten, og to raske "knepp" (autoswitch type 2) for å åpne garasjeport nr.2.

Hvis du har én knapp for å åpne, og en annen knapp for å lukke porten, blir det jo straks litt mer komplisert. Da må du inn med TO autoswitcher per garasjeport (hvis du skal kunne både åpne og lukke portene fra sykkelen).. :-k
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Goose
Posts: 141
Joined: 04 Oct 2007 13:56
Location: Bærum

Re: Høre på radio underveis

Post by Goose »

Takk for svar!

Det er samme knappen for å åpne og lukke, så veldig komplisert blir det nok ikke (håper jeg).
Men som du sier må jeg da idielt sett koble den ene på lysethoret og den andre på bremsehandelen for at det skal fungere.
Husker du om det var mye jobb for å få montert det og var det vanskelig?

Beklager Of-topic'en
06´ Honda Varadero 125
(x) 08´ Suzuki Burgman 125
(x) 07´ Cagiva Raptor 125
(x) 07´ Derbi Senda SM 125
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Høre på radio underveis

Post by bandit »

Hvis du har basic kunnskaper om elektronikk (kan måle deg frem til minus og pluss, sjekke om det er kontakt mellom to punkter), er det en smal sak. Det går fort en time eller to når du skal legge opp ledninger, avisolere, klemme på kabelsko, sørge for at ikke noen ledere kommer borti jordet gods, og stripse ledningene fint langs en original kabeltrasé..

Ikke vanskelig, men litt sånn puslearbeid. Synes det bare er kjekt jeg. En veldig fordel om du kan bruke de vanligste funksjonene på et multimeter.

By the way, du kan koble begge autoswitchene til samme bryter (f.eks. lyshorn), hvis den ene "trigger" på å holde inne bryteren i 2 sek, og den andre trigger på dobbelpuls..!

Da kan du se for deg følgende scenario:

Ankommer garasjeport nr.1, holder inne lyshorn - garasje nr.1 åpner seg
Kjører inn gjennom garasjeport nr.1, holder inne lyshorn - garasje nr.1 lukker seg
Ankommer garasjeport nr.2, to kjappe klikk på lyshorn - garasje nr.2 åpner seg
Kjører inn gjennom garasjeport nr.2, to kjappe klikk på lyshorn - garasje nr.2 lukker seg

Mange muligheter... 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply