Post bilde av kjøreutstyret ditt

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by Carlsberg »

Når man har sånn pukkel på ryggen, hva er den til egentlig? Er det pga aerodynamikken, eller at man ruller mer rundt ved en velt? Trodde først det var ryggbeskytter jeg, men må ha det i tillegg under dress med pukkelrygg?
Image
User avatar
Steiro
Posts: 106
Joined: 02 Apr 2008 19:25
MC: Yamaha R6 2000 mod.
Location: Hjelset, Molde

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by Steiro »

du ruller nok ikke mere rundt med den på eller ikke.. :D den er der for å være aerodynamisk ja.. i tillegg til at den er fin å hvile nakken på.. ved at du legger hjelmen inntil.. fet dress forrsten..
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by Jarle »

Trodde det var for å forhindre nakkeskader jeg... :-k
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Steiro
Posts: 106
Joined: 02 Apr 2008 19:25
MC: Yamaha R6 2000 mod.
Location: Hjelset, Molde

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by Steiro »

forhindrer vell ikke nakkeskader i den forstand.. hjelper kanskje mot slag bakover.. men den holder jo ikke nakken på no sett på plass..
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by RH racing »

nå er ikke jeg no ekspert på disse pukkelryggene.. men det jeg hørte var at det skulle beskytte nakken ved ulykke. om du lander på ryggen blir ikke hjelmen og hodet presset så langt frem som det ville gjort uten denne..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by knetrom »

Hvordan kan pukkelen hindre hodet i å bli kastet eller presset framover? Da må hjelmen hektes fast i pukkelen i så fall. Nå har ikke jeg prøvd pukkel, men jeg kan se for meg at den vil hindre hodet i å bevege seg bakover hvis den går høyt nok opp.

For å hindre nakkesleng er det en sånn krage de bruker i F1 som gjelder

Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by RH racing »

litt vansklig å forklare.. men med pukkelen blir ikk haken presset ned mot brystet ...
laget noen ræva paintshop bilder.. skulle vært designer...

Image


Hehe.. goddman og jeg er flink på sånne tegninger....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by knetrom »

Haha, jeg tok den faktisk! ;) Den problemstillingen har jeg ikke tenkt på, kanskje du har et poeng der. Men det forutsetter at du lander på ryggen og sklir bortover. Blir du kastet rundt, er det ikke mye pukkelen kan gjøre. Da flyr hodet hit og dit, jo tyngre hodet og hjelmen er, jo mer.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by Carlsberg »

hehe morsomt, trodde dette var noe som alle viste, og at jeg stilte et dumt spørsmål gitt... men jeg håper til slutt vi får en skikkelig klart svar hehe
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by tshansen »

Carlsberg wrote:Når man har sånn pukkel på ryggen, hva er den til egentlig? Er det pga aerodynamikken, eller at man ruller mer rundt ved en velt? Trodde først det var ryggbeskytter jeg, men må ha det i tillegg under dress med pukkelrygg?
No har heller ikke jeg ett klart svar på dette, men hørte under kommenteringa til MotoGP en gang at disse pukklene var for aerodynamikk og enkelte førere hadde vann/energidrikk i de som de kunne supe av under kjøring!

Må vel være noen her inne som kan svare helt eksakt på om denne pukkelen har noe annen funksjon enn dette :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
spiffo
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2008 20:10
MC: '06 Suzuki GSX-R 600
Location: Sandefjord

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by spiffo »

LordShaft wrote:
Carlsberg wrote:Når man har sånn pukkel på ryggen, hva er den til egentlig? Er det pga aerodynamikken, eller at man ruller mer rundt ved en velt? Trodde først det var ryggbeskytter jeg, men må ha det i tillegg under dress med pukkelrygg?
No har heller ikke jeg ett klart svar på dette, men hørte under kommenteringa til MotoGP en gang at disse pukklene var for aerodynamikk og enkelte førere hadde vann/energidrikk i de som de kunne supe av under kjøring!

Må vel være noen her inne som kan svare helt eksakt på om denne pukkelen har noe annen funksjon enn dette :-k
Altså. Om du lander rett ned på ryggen i en mc ulykke så kan den selvsagt ta for det fallet, men hvor ofte skjer dette? Er rimelig sikker på at den pukkelen er 99% ment for aerodynamikk og eventuelt drikke om man kjører løp.
'06 GSX-R 600
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by supermons »

Søkte litt rundt på nett, og ser ut som det er aerodynamikk, nakkebeskyttelse og eventuelt drikkeflaske. Noen av de har også kjølekanaler for å få kjøling til ryggen. MotoGP-førere har visstnok elektronikk i sine også, som følger med på ting og tang :P
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by RedRocket »

Wolf Skreddersydd todelt dress
Klan elektrisk varmevest (kabelen henger mellom bena!!)
BMW Savannah-støvler
Dainese Ryggskinne
Ixon Racinghansker
Schuberth C2 åpningshjelm

...montert oppå en rød BMW F800S! :lol:

Image
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by RH racing »

pleier å si dette...og må si det igjen.. lekkert med jenter i skinnklær ;)

varmevest? er det fint å kjøre med ?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Post bilde av kjøreutstyret ditt

Post by RedRocket »

RH racing wrote:pleier å si dette...og må si det igjen.. lekkert med jenter i skinnklær ;)

varmevest? er det fint å kjøre med ?
Takker 8)

Varmevesten er super i disse dager, når det kun er sola som varmer. Gjør en kjølig tur til en avslappet affere. Uvurdelig på vinteren, når gradestokken ligger rundt null. Da trenger man varmevest. På en kald dag, pleier jeg å ha supertrøye underst, så varmevesten, deretter ryggskinna, som da blir som en god klem rundt det hele! Vindstopper (Coldkiller) opp der, og så jakka. Varmevesten gjør også at man kan sløyfe noen lag. Jeg har hatt min i 4 år og ville ikke vært foruten. Det er ikke tøft å fryse...
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
Post Reply