skinnjakke, god nok beskyttelse?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
dragzyer
Posts: 55
Joined: 28 Aug 2005 14:13

skinnjakke, god nok beskyttelse?

Post by dragzyer »

hei, lurer på å kjøpe denne jakka https://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=194
Det står at den har:

Uttagbare CE godkjente beskyttere i rygg, skuldre og albuer.
Ventilert skinn på deler av armene gjør den luftig og god i varmen.
4 utvendige lommer, 1 innvendig stikklomme.
Justerbar i livet med stropper.
Strecthparti bak armer gjør den bevegelig og smidig.
Glidelås og knapp i ermer gjør den enkel å ta av/på.

Trenger eg da ekstra ryggskinner eller lignande?

takk for alle svar :D
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Jag vet inget om den jackan du tänker köpa (och är inte någon expert på säkerhetsutrustning heller), men generellt sett är det nog bättre att ta ut eventuella inbyggda ryggskydd ur jackor, och istället ha ett separat ryggskydd.

Om du "trenger" det är ju upp till dig, men ett separat ryggskydd (helst med hårt skal) är oftast större, kraftigare, sitter bättre (viktigt!) och är därmed säkrare. Den enda riktiga fördelen med inbyggt skydd i jackan är väl att man slipper tänka på ryggskyddet - det är alltid med. Om du inte har diciplin/vilja/ork till att ta på dig ryggskydd varje gång, så är ju ett skydd i jackan bättre än inget skydd alls.

Den butiken som säljer jackan, säljer även separata ryggskydd - det är en billig försäkring - jag skulle ha tagit ett sånt också.
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

den rygg greien som er i ryggen, er bare for lette slag. og tar i mot litte grann støyt. en knekker ryggen med hardt nok slag. det er dette den seperate ryggskinnen gjør. jeg har en slik en som ikke kan bøyes lengre bak enn en viss vinkel slik at ryggen min aldri vil knekke såfremt denne skinne tingen ikke brekker/blir ødelagt på en eller annen måte.

jeg anbefaler deg å kjøpe å bruke ryggskinnen, det er en billig forsikring iforhold til en trynings eller noe som uten en slik skinne vil kunne gjøre deg invalid, eller skade andre ting. jeg vil si at ryggen er den kroppsdelen som er værst å skade utenom hodet. slik jeg ser beskyttelsesrekken:
1hode
2rygg
3overkropp generelt
4bukse
5hender
6føtter/sko

selv bruker jeg alltid alt kjøreutstyret. blir for dumt å bli invalid/dø bare pga man ikke gadd å ta på seg utstyret.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Enkelte ryggskinner du får i slike jakker er bra nok......MEN!!!

de er ofte korte og de vrir seg la med jakken og slutter å beskytte det området som det skal! altså ryggsøylen!

Fjern den som er i jakka, og kjøp deg "skikkelig" ryggskinne, men nyrebånd (slik så du får strammet den godt rundt livet)

De er ikke så dyr og de beskytter veldig bra!

Jeg jobber selv som brannmann og med tanke på den beskyttelses rekken Chopperen snakka om så er jeg veldig uenig!!

beskyttelsesrekken:
1. hode
1. rygg
1. overkropp generelt
1. bukse
1. hender
1. føtter/sko

Gidder du ikke ta deg tid til å beskytte alle disse områdene så foreslår jeg at du bruker bilen i stede! jeg har sett nok av eksempel på ben og armer slipt godt inn på knokene! selv om du ikke dreper deg så kan du risikere å bli invalid på dette også!

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

lordShaft..
chopperen wrote: selv bruker jeg alltid alt kjøreutstyret. blir for dumt å bli invalid/dø bare pga man ikke gadd å ta på seg utstyret.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Mener å ha lest i div. engelske MC-magasiner at journalistene der prioriterer skikkelige sko forran bukse. Kanskje fordi at du kan få ganske kompliserte ankelbrudd når MC'en velter over foten din? Men uansett; fullt utstyr hele tiden!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

chopperen wrote:lordShaft..
chopperen wrote: selv bruker jeg alltid alt kjøreutstyret. blir for dumt å bli invalid/dø bare pga man ikke gadd å ta på seg utstyret.
Hehe....var ikke ment som noe personangrep på deg:) Men kunne godt lest litt bedre akkurat hva du skrev der ja :oops:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har titan og greier og greier for å beskytte mine ankler hvertfall, og noe fancy schmansy forkortelse for hvordan dette virker i en fin harmoni selvsagt :lol: Men, så blir det jo hel skinndress på meg da, men mer beskyttelse enn de aller fleste dresser har faktisk.

Nei nå må jeg slutte å prate skit med meg selv igjen :roll:
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

LordShaft wrote:
chopperen wrote:lordShaft..
chopperen wrote: selv bruker jeg alltid alt kjøreutstyret. blir for dumt å bli invalid/dø bare pga man ikke gadd å ta på seg utstyret.
Hehe....var ikke ment som noe personangrep på deg:) Men kunne godt lest litt bedre akkurat hva du skrev der ja :oops:
hehe.. går helt fint..;) overser litt ting innimellom jeg også.. :roll:
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
Pysepinnen
Posts: 16
Joined: 04 Apr 2006 10:33
Location: Drammen

Post by Pysepinnen »

Ryggbeskyttelsen som sitter orginalt i de fleste jakker, er bare til en viss grad beregnet på å ta i mot spisse gjenstander ( penetrering ).

Seperat ryggskinne er også på dette området mye mye bedre.

:wink:
SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
Gixxerman

Post by Gixxerman »

De som kommer med jakker er vel i bunn og grunn beregnet på å fordele kreftene i et slag, kort og godt. Selv har jeg separat sånn RR greie, og kommer til å kjøre med den HVER gang.

Image
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

en sånn type jeg har også. men de nyre greine mine går over mellomgulvet.. :wink: men fytti så mye bedre en holder på varmen med denne skinnen en uten. kjørte litt i går, og da var jeg nedkjølt på armer, bein (bortsett fra i skoene) og heller varm på overkroppen..
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Heh... "ryggskinnen" i jakka mi er laget av noe som minner om et godt gammeldags liggeunderlag :?. Betviler sterkt at den tåler penetrering av noe slag. Så nå blir det skinndress og ryggskinne på meg 8).
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Når vi ser på hvordan ryggsøyla er bygd opp og vet hvilke krefter som kan være ute før man finner seg selv krølla rundt en rekkverkstolpe, telefonpåle eller på grillen til en bil, er det klart at en avstiving i form av en ryggskinne kan være det lille som skal til for å beholde helsa.
Har brukt ei skinne à la den som er vist lenger opp i tråden den siste sesongen, og den er etterhvert blitt en vane å ha på. Fikk spørsmål her om dagen om hva jeg gjorde med det Snøbrettet på ryggen :)
En skinne i jakken vil ikke gi samme avstiving av ryggen siden jakken ikke sitter like stødig og fast på kroppen som en løs skinne med ryggsekkstropper og nyrebelte. Og ved valg av skinne er det viktig at den er lang nok, slik at den dekker hele området fra nakken og ned til halebenet. Den bør også være så bred som mulig. I praksis blir det som å gå med en tom anatomisk formet ryggsekk hele tiden.
Er enig med LordShaft i at hele kroppen er 1. pri å beskytte, men man må tenke på utsatte ledd. Det vil si at støvlene skal være stive og sitte godt rundt anklene og gå LANGT opp på leggen. Håndledd og nakke må også beskyttes/stives av, noe som er vanskelig pga at man har behov for bevegelighet i forbindelse med betjening og kunne se seg rundt i svinger og kryss.
Og så er det viktig å tenke på at man skal beholde kroppsvarmen så lenge som mulig. Og da er ikke bare vindtett kjøredress nødvendig. Man må også tenke på det man har under. Ullundertøy er fremdeles det beste alternativet når det er kaldt. Ull transporterer fuktigheten bort fra kroppen når du blir svett. Bomull som neste lag vil kunne ta i mot denne fuktigheten. Ull kan inneholde inntil 40% av sin egen vekt av vann uten å miste isoleringsevnen. Såkalt superundertøy mister isoleringsevnen med engang det blir fuktig, og det har heller ikke samme evne til å transportere bort svette som ull. Noen synes ull klør. Moderne ullundertøy klør lite, og de fleste vil venne seg til en eventuell kløe rimelig fort etter å ha kommet seg på sykkelen og fått fram smilet etter de to første svingene :)
Det å holde seg varm på lengre turer er faktisk en viktig faktor både sikkerhetsmessig (kalde ledd, kald kropp og kaldt hode reagerer mye senere enn varme ditto) og trivselsmessig. Utsatte steder som håndledd og hals bør dekkes ekstra med lange mansjetter på hanskene og et ekstra tørkle + høyhalset genser eller finnlandshette. Derfor er en vindtett, tettsittende kjøredress med ekstra beskyttelse for knær, albuer og skuldre så viktig ikke bare for å beskytte ved en eventuell ulykke, men for å holde fører og passasjer varme på hele turen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote: Såkalt superundertøy mister isoleringsevnen med engang det blir fuktig, og det har heller ikke samme evne til å transportere bort svette som ull.
Hvor får du dette fra? Syntetisk undertøy har som regel bedre evener til å transportere bort fuktighet enn ull (litt avhengig av hvordan det er bygd, "syntetisk" er jo ett rimlig vidt begrep). Men ull er som regel varmere. I tillegg har men jo diverse kombinasjoner.

AtW
Post Reply