Passer hjelmen?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
PelleNilsen
Posts: 8
Joined: 25 Dec 2021 01:18
MC: Kawasaki Ninja 400 2018 ABS

Passer hjelmen?

Post by PelleNilsen »

Hei folkens!

Bestille nylig en hjelm som jeg fikk i dag. Bestilte samme størrelse som den andre jeg har som passer. Når jeg prøvde på hjelmen merket jeg at den presset veldig på kinnene mine. Blir nesten dyttet inn under tenne. Man kan også se kjakene bli presset opp imot øynene.
Bortsett fra det vil jeg si at den passer. Den skal jo sitte godt. Men betyr dette at hjelmen ikke passer, og at jeg skal opp en størrelse? Eller slapper stoffet av etter hvert?
Pelle Nilsen
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Passer hjelmen?

Post by Spiritofwinter »

Hei

Er det samme merke og type som den du hadde før?

Har selv prøvd på meg flere hjelmer i samme størrelse også fra samme produsent der jeg har opplevd at det er stor forskjell på samme størrelse hjelm. De forskjellige produsentene og hjelmtypene skal jo passe «alle», så da er der forskjeller på både produsenter og typer for at det skal være noe for de fleste ivertfal.

Har opplevd en hjelm som utvidet seg, men det tok ganske lenge, den gikk fra å være passelig til for stor.

Det du kan gjøre er å sjekke om produsenten av hjelmen selger sett med forskjellig type padding slik at du kan bytte ut noe der det presser på. Har ikke sjekket selv på noen av mine på noen år så vet ikke sikkert om noe slikt eksisterer lenger, men kan også være greit om du må opp en størrelse ettersom det da kan bli litt romslig enkelte plasser du i dag føler den sitter passelig.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Passer hjelmen?

Post by Traction »

Pekefinger ytterste ledd skal passe mellom panne og hjelmkant, som en indikasjon. Paddingen kan kanskje byttes? Den tilpasser seg en del etter litt bruk.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Passer hjelmen?

Post by Ambro »

Kinnputer er veldig individuelt, og forskjellige hjelmprodusenter gjør dette på forskjellige måter. Noen selger større/mindre puter som ekstra utstyr, andre slenger dette med i hjelmen, og Arai som et eksempel har et system der den kommer med max puter, og du drar ut det du ikke føler for å bruke.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Passer hjelmen?

Post by intruder »

Ambro wrote: 25 Dec 2021 21:48 Kinnputer er veldig individuelt, og forskjellige hjelmprodusenter gjør dette på forskjellige måter. Noen selger større/mindre puter som ekstra utstyr, andre slenger dette med i hjelmen, og Arai som et eksempel har et system der den kommer med max puter, og du drar ut det du ikke føler for å bruke.
Der kom det et godt tips....skal jamen sjekke på Schuberthjemen når det er dags for å tre den på hårtustene og ut på veien igjen...
den klemmer litt mye over tinningene etter ei tids bruk \:D/ :plystre
Post Reply