Skindress som er vanntett?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Skindress som er vanntett?

Post by Trondgv »

Hei. Nå som jeg har gått over fra gubbesykkel over til Ducati tenkte jeg å kanskje investere i en skinndress. Finnes det noen som er vanntette, eller er det kun de som tåler «litt vann»? Eventuelt impregnering som må til for å holde vannet mest mulig vekke? Regndress tar jeg uansett med meg når det er meldt mye regn.

Jeg kommer til å kjøre 99% touring, så tenker en mer touringvennlig skinndress kontra racing. Er det da 2-delt som er tingen? Hva bør jeg tenke på ved kjøp av skinndress? Har kun hatt tekstil til nå. Er lite motebevisst, men nok til at det ikke tar seg helt ut med Rukka adventure klær på en sportslig Ducati.. :lol:

Kjør debatt \:D/
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Skindress som er vanntett?

Post by ole m. »

Det er noen skinndresser som har innsydd membran på innsiden. Jeg har en skinnjakke som er laget slik, uten at jeg kjører i regn med den av den grunn. Skinn skal jo helst ikke utsettes for vann i utgangspunktet, så nytten av dette er litt så som så, mener jeg.

En vanlig skinndress som er fettet inn, tåler noen småbyger uten at du blir våt. Jeg ville satset på det, og en løs regndress. Skinndressen bør absolutt være todelt, heldresser er for banekjøring, blir for upraktisk på veien. Og ikke kjøp alt for trang dress, du bør ha plass til en lett ullgenser under, samt evt. et vindtett lag. Noen mener skinndresser skal sitte som pølseskinn, men da blir det igjen for lite praktisk for gatebruk.

Kjøp en klassisk sort skinndress, så har du den i mange år. Min todelte dress er vel 23 år gammel nå, og fungerer fortsatt fint. Den har fått noen "battlescars", men det gir jo bare litt karakter til dressen... :D
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Skindress som er vanntett?

Post by Borg »

Halvarsson har i mange år markedsført seg med vanntett/avvisende skinn

Image
https://shop.speedmc.no/halvarssons-sel ... 39i1303771
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Skindress som er vanntett?

Post by Galilee »

Kjøper du skinnsett UTEN membran så finnes det remedier for å impregnere skinn og få det «weather resistant»

Hvis du kjøper skinn MED membran, så kan læret bli vått og så er det membranen på innsiden som holder deg tørr. Vær svært forsiktig med hva du behandler sånne klær med. Membranen på innsiden er avhengig av at fukt slipper ut, så hvis du gjør utsiden potte tett så blir det krøll.
Følg produsentens anvisninger.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Skindress som er vanntett?

Post by JK95 »

Jeg holder med ole m. her, og anbefaler todelt skinn. Har kjört med det i 7 år för jeg i fjor tok steget inn i heldress for racing, og for touring er det ingen tvil om at todelt er bedre :thumleft Jeg hadde Dainese todelt i 5år, og behandlet den med fett for skinndress hver vår, da holdt den ut de minste bygene. Kommer mer moderat regn er det regndress som gjelder [-X I motsettning til ole vil jeg derimot anbefale litt farge, helsvart er kjedelig :lol: Titt litt på nettet, enten om du ser på AGMshop, eller mer internasjonelt på motoin.de eller FCMoto. Der finner du ofte flere fargealternativer enn du finner hos lokale forhandlere, som de deretter kan bestille opp for deg :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Skindress som er vanntett?

Post by mekkern »

En ting med skinn er at det tar til seg fukt fra kroppen og når det fordamper på overflaten av fartsvinden så kjøler det...men å stå stille i sola med sort skinn-det er varmt.. :lol:
Det jeg liker best med skinn jakke/bukse er at jeg synes det "sitter" bedre på kroppen etter det har gått seg til,i forhold til tekstil "sekker" som man bør/må ha litt ledigere.... :-k

men øsepøse regn må en ha regndress.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Skindress som er vanntett?

Post by inunf »

Enig med de over her, svart 2-delt skinndress er ypperlig til gatebruk og går ikke av moten med det første.

Har hatt skinnjakke fra Halvarssons med membran. Greit nok det, men gikk ikke an å ta ut foret. Den var rikelig varm å stå stille med, hvor vanntett den var testet jeg aldri. Personlig ser jeg ikke helt poenget, kjøpte den jakka fordi jeg syntes den var kul (og jeg fikk den svært billig).

Pass på at du kjøper en dress med nok lommer, mange modeller har kun ei innerlomme og that's it.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Skindress som er vanntett?

Post by ashland »

Skinndress er ypperlig å kjøre i, sitter bedre på kroppen og du får mer 'kontakt' med sykkelen. Kan dog bli litt kaldt om vår/høst. Da er det veldig ok med Edz'en under
( https://www.edzlayering.com/collections/windshells )
Vanntett har ikke mine Dainese dresser vært, selve skinnet er mer eller mindre tett. Det er ikke stretch-sonene i skrittet og under armene.
Smør inn dressen en til to ganger i året, så er det ikke farlig om den blir våt iblandt. Så lenge den får tørke godt igjen. Biltema sin lærbalsam fungerer flott, men litt tung å jobbe med

Invister i en god regndress, tar ikke mer enn 2min å slenge den på om været slår om
fun is not a straight line
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Skindress som er vanntett?

Post by Trondgv »

Takk for gode svar, da vet jeg litt hva jeg vil ha. Blir nok å gå for en 2-delt skinndress. Var en tur innom Sigma Motor i dag for å sjekke ut hva de hadde. Mulig det blir kjøp snart, har et slankeprosjekt først :plystre :plystre :plystre
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Skindress som er vanntett?

Post by knutk »

Trondgv wrote: 16 Apr 2021 10:00 Takk for gode svar, da vet jeg litt hva jeg vil ha. Blir nok å gå for en 2-delt skinndress. Var en tur innom Sigma Motor i dag for å sjekke ut hva de hadde. Mulig det blir kjøp snart, har et slankeprosjekt først :plystre :plystre :plystre
Ikke bryet verdt å vente. Nå som du er satt opp med hus og en tuppe som styrer skuta mangles bare bikkje og stasjonsvogn.

Løpet er kjørt, aksepter størrelsen og vær fornøyd :D :D :D Kjøp dressen som passer nå. :thumleft

Du vet hav Darwin sa: "Survival of the fattest" \:D/
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Skindress som er vanntett?

Post by ole m. »

knutk wrote: 16 Apr 2021 10:40
Trondgv wrote: 16 Apr 2021 10:00 Takk for gode svar, da vet jeg litt hva jeg vil ha. Blir nok å gå for en 2-delt skinndress. Var en tur innom Sigma Motor i dag for å sjekke ut hva de hadde. Mulig det blir kjøp snart, har et slankeprosjekt først :plystre :plystre :plystre
Ikke bryet verdt å vente. Nå som du er satt opp med hus og en tuppe som styrer skuta mangles bare bikkje og stasjonsvogn.

Løpet er kjørt, aksepter størrelsen og vær fornøyd :D :D :D Kjøp dressen som passer nå. :thumleft

Du vet hav Darwin sa: "Survival of the fattest" \:D/
Ha-ha! :D :D :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Skindress som er vanntett?

Post by Tekumseh »

Jeg kjøpte en 2-delt Halvarssons med skinn og tekstil for noen år tilbake (Carat og Safir), men opplevde den forholdsvis kald, stiv og mye mye finere på prøvedukke - men vanntett, absolutt. Ble solgt på finn etter 1 år og fikk tilbake alt for få av tusenlappene jeg ga for dressen.

Så her i gården kommer det bare til å være romslige tekstildresser i fremtiden, for comfortens del. Skinnjakke og kevlarjeans på godværsdager er noe helt annet.
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Skindress som er vanntett?

Post by pelsen »

Jeg kjører helst i to-delt skinndress, Dainese som har gode polstringer. Sort skinn og uten feste for knepucker er nøytralt og fint. Vanntett er det ikke så hvis det pøsregner er det best å ta på regntøyet fra bilrema :D Jeg har kjørt endel i fuktig vær og duskregn uten regntøy, og det går fint. :thumleft
Jeg har en Rukka tekstildress som jeg sjelden bruker, skinn er mye bedre mhp kontakt med sykkern.
Hele skinndresser har jeg også, de passer kun til banekjøring og er helt upraktiske til veibruk.
Ved kjøp av ny skinndress skal den være trang i butikken - den utvider seg mye. Spesielt buksa, den jeg bruker nå satt som et pølseskinn i butikken, men ble ganske raskt utvidet. :D
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Skindress som er vanntett?

Post by voodoodoo »

Jeg kjøpte en sånn halvarssons safir nå i vår.. Kjøpte "brukt" på finn.. kosta meng 1000 for jakke og 1000 for bukse.. Tidligere "toppmodell" med nypris oppunder 10k.
Så langt veldig fornøyd med både pris og kvalitet... Skal være vanntett innerfor men det er ikke noe jeg vil satse på.. går for regnjakke/bukse hvis det blir noe mer enn ei byge..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Skindress som er vanntett?

Post by quantumduck »

ashland wrote: 14 Apr 2021 23:39 Biltema sin lærbalsam fungerer flott, men litt tung å jobbe med
Den bruker jeg også, kan varmes opp har jeg funnet ut, så blir den lettere å jobbe med og trekker bedre inn.

Impregnering eller smøring med silikon er ikke bra for sømmene har jeg hørt, så styr unna det.
Post Reply