Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by SteinarPedersen »

Heia!

Hva foretrekker du?

Jeg har til nå kjørt med mobiltelefonen (Samsung G S7) som GPS, men vurderer å gå over til dedikert GPS, fortrinnsvis zumo 396lmt-s. Mobilskjermen har godt lys, er lett å lade med USB, og jeg har den både til å ringe og sende sms ol. når det er nødvendig i tillegg til et flust av kartapper med ulike funksjoner. Koblet opp på Bluetooth til intercom opplever jeg at det fungerer veldig bra.

Hva mener du er fordelen med dedikert GPS? Hvorfor ville du evt. heller beholdt mobilen?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by tshansen »

Problemet er ofte at appene ikke fungerer tilfredsstillende, apper kan være god på mye men ikke alt. Har vært veldig fornøyd med min garmin enhet til BMW, men når jeg skulle finne GPS løsning på tannlegestolen var jeg usikker på hva jeg skulle velge. 4000,- for egen GPS syns jeg ble dyrt, men helt nødvendig om det ikke fantes tilfredsstillende løsninger!

Nå har jeg vært gjennom utallige apper og endelig funnet en som fungerer veldig bra til mitt bruk. Det viktigste er gode kart, offline og muligheten til å navigere spor og ruter! Galileo gjør dette forbausende bra og er en app langt flere kommer til å bruke framover tipper jeg!

Driver å tester denne ut nå og skal bruke den på mine turer framover! Så langt fungerer det over all forventning og jeg håper jeg slipper å måtte investere i en zumo 396 eller Montana.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by tshansen »

Image

Grunnen til at jeg foretrekker GPS enhet er at måten du kan navigere etter ruter, veipunkter og sporinger er helt unik! De er enkle å bruke i all slags vær, de er fast montert på sykkel og har gode offline kart med god GPS antenne! Du kan enkelt navigere mellom rutene og sporene du har lagret på enheten og har mye gode alternativer når det gjelder å navigere til nærmeste punkt osv! Mange apper gjør dette også, men de håndterer ikke spor! Mange gir deg mulighet til å ha spor synlig på kartet men har elendige kart eller koster unødvendig mye!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by SteinarPedersen »

Gode betraktninger tshansen, skal sjekke ut galileo. Vann på skjermen er jo den største utfordringene jeg ser med mobilen, har hatt ganske god erfaring med både Google maps, HERE, og OsmAnd.

Mulig det blir noe på sikt, 396 er jo ikke helt krise til ca. 3-4knok.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by Kant1 »

Tror jeg skal teste ut denne Gallileo appen, jeg også.

Jeg har jo Gamlegutten (Yamaha XTZ660'en) og i anledning den første Grusturen i Øst, mekket jeg et vidunder av et GPSfeste til den.
Dette blir litt for stort å ha på til daglig, og ikke er det så lett å få ladet GPSen heller. Å kjøpe et ekstra "harness" med kabling og strømoverføring var jevla kostbart. (Det orginale står jo på StorTigern) Så nå blåser det i retning en nyrenovert Samsung S8 i en Giviholder. Så er veldig glad for gode tips om navigasjonsapper som kan ta imot GPXfiler

Håper og tror at Junior vil bli med på en grustur til sommeren, og da kan han kjøre Gamlegutten på sitt A2 førerkort. \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by tshansen »

Kant1 wrote:Tror jeg skal teste ut denne Gallileo appen, jeg også.

Jeg har jo Gamlegutten (Yamaha XTZ660'en) og i anledning den første Grusturen i Øst, mekket jeg et vidunder av et GPSfeste til den.
Dette blir litt for stort å ha på til daglig, og ikke er det så lett å få ladet GPSen heller. Å kjøpe et ekstra "harness" med kabling og strømoverføring var jevla kostbart. (Det orginale står jo på StorTigern) Så nå blåser det i retning en nyrenovert Samsung S8 i en Giviholder. Så er veldig glad for gode tips om navigasjonsapper som kan ta imot GPXfiler

Håper og tror at Junior vil bli med på en grustur til sommeren, og da kan han kjøre Gamlegutten på sitt A2 førerkort. \:D/
Vi er ett par stykker som har prøvd og feilet på en del av appene du finner der ute. Gallileo gjør alt garmin gps'en din gjør. Å den gjør det forbanna godt :thumleft med gode on og offline kart
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by Kant1 »

tshansen wrote:
Kant1 wrote:Tror jeg skal teste ut denne Gallileo appen, jeg også.

Jeg har jo Gamlegutten (Yamaha XTZ660'en) og i anledning den første Grusturen i Øst, mekket jeg et vidunder av et GPSfeste til den.
Dette blir litt for stort å ha på til daglig, og ikke er det så lett å få ladet GPSen heller. Å kjøpe et ekstra "harness" med kabling og strømoverføring var jevla kostbart. (Det orginale står jo på StorTigern) Så nå blåser det i retning en nyrenovert Samsung S8 i en Giviholder. Så er veldig glad for gode tips om navigasjonsapper som kan ta imot GPXfiler

Håper og tror at Junior vil bli med på en grustur til sommeren, og da kan han kjøre Gamlegutten på sitt A2 førerkort. \:D/
Vi er ett par stykker som har prøvd og feilet på en del av appene du finner der ute. Gallileo gjør alt garmin gps'en din gjør. Å den gjør det forbanna godt :thumleft med gode on og offline kart
:smt008 MEGET lovende :smt007
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by SteinarPedersen »

Hva slags fester bruker dere evt. på mobilen? Festet på styret, eller på andre måter?

Foreløpig bruker jeg denne på styret på begge mine mcer.. http://igrefay.com/products/detail/21573

Den er veldig stødig, mobilen sitter godt fast og sperrer ingen knapper eller porter. Minuset er at den bare har ett ledd i festet til styret, så tilpasning er vanskelig, og den er ganske knølete å få mobilen inn og ut av.

Til 100,- inkl. frakt er den veldig ok! Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Navigasjon: Mobil eller dedikert GPS?

Post by tshansen »

SteinarPedersen wrote:Hva slags fester bruker dere evt. på mobilen? Festet på styret, eller på andre måter?
Jeg gikk akkurat til innkjøp av QuadLock https://www.quadlockcase.eu/collections/shop-moto Av hva jeg kunne finne, var dette den løsningen som tok opp minst plass rundt Speedo. Jeg har ikke alt for mange alternativene på sykkelen min :roll: Det sitter dønn fast når den er låst inn i posisjon. (stående eller liggende) Blir spennende å prøve dette i sesongen og hvor godt fornøyd jeg blir. Du kan få med feste til speil og eventuelt ram mounts. Så mulighetene er mange.

Image

Image

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply