Nishua Carbon og Nolan N44EVO.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Nishua Carbon og Nolan N44EVO.

Post by joo »

Image

Nishua Carbon:

Ojda lurte vel litt på Nishuaen, var en vestlending som hadde brukt en sånn på grusleking i Portugal på senvinteren og var visst greit fornøyd...
Jeg kjøpte den for et år eller to siden primært til skogs- og myr-bruk siden den var veldig lett, og samtidig så den ut til å kunne brukes på lengre turer siden den har visir. I skogen har den forlengst vist seg å fungere veldig bra.
Her om dagen tok jeg den på en søndagstur og fikk rulla på 49-50 mil på GSA`en med original vindskjerm. Det fungerte helt fint, ikkeno buffing og grei lufting. Beak og visir åpent sleit ikke i den på noen måte. Litt mer åpen ned rundt ørene i forhold til C3Pro og S1Pro fra Schubert, men det er mer enn dobbelt så dyre hjelmer. Har ikke satt på medfølgende pinlock ennå, men den dugga ikke noe særlig i tørt vær og med briller. Med ørepropper var det bare en fryd :)
Eneste ulemper; det tøystykket som skal ligge mellom huden og D-ringene er noe tynt, så det hender noe av det havner i ringene. Da blir det knotete å få løsnet... Skal legge på en bit lær eller noe så jeg slipper det. Og beaket; er hull i det så solskjermingen som jeg er veldig glad i når det er lav motsol er ikke særlig optimal. Gaffa over hullene kanskje...?

Konklusjon; jeg liker saken, og er heller ikke redd for en langtur med den!



Nolan N44 EVO:

Nolan N44 Evo Hi-Visibility N-Com Crossover er det hele og fulle navnet!

Da Schubert plutselig kutta ut J1 da jeg nesten hadde fått knota meg til å bestille en satt jeg der og venta på noe nytt derfra med skikkelig view. Selv om den beste hjelmen jeg har hatt er Schubert S1Pro så har jeg ønsket meg en alpetur-hjelm med skikkelig stort utsyn.
Etter hvert begynte jeg å se på andre hjelmer og fant at denne fra Nolan sannsynligvis er det jeg ønsker meg. Når jeg attpåtil vil ha en godt synlig hjelm til langturene var egentlig farge og modell bestemt.
Første turen var det helt klart at her hadde jeg utsikt! Elsker det.
Noe enklere polstring enn i Schubertene men langt fra simpelt. God vindtetting under haka hjelper på støy, og luftig og god på knotten min. Tenker denne blir mye brukt.
Det digre visiret har ei stilling i "nesten full åpning" der jeg ser framre delen som et beak. Jeg kommer til å legge noe svart film der snart, da er det faktisk innebygget beak der. Og den delen av visiret vises ikke når den er lukket. Tror det blir å fungere topp.
Kjørt den på GS med Givi Airflow og GSA med original skjerm. Fungerer fint på begge.
Som crossover kan man fjerne hakebøyla og ha halvhjelm om man vil. Den taes av på et par sekunder. Der er også beak med, men det kan ikke kombineres med visiret. Dumt...
Jeg var for kjapp på avtrekkeren og fikk ikke med meg at pinlock måtte bestilles utenom. Det var tabbe, denne dugger en del nederst på visiret når det en sjelden gang er lukket. Skal legge på litt anti-fog og se om det hjelper.

Konklusjon; denne blir nok med på det meste av langturer framover :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nishua Carbon og Nolan N44EVO.

Post by ojda »

Takk joo :thumleft
Skal det bli grusfresehjelm blir det nok denne :)
Med den vekta og bare halvparten av din å Kant1 sitt skryt må jo denne være bankers. =D> =D>
Blir vel å sjekke lastekapasiteten efter Europaturen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Nishua Carbon og Nolan N44EVO.

Post by Kant1 »

Har etterhvert fått endel mil langs landeveien den Nishua hjelmen, og til tross for de mindre ulempene,(bla litt støy og ingen integrert solvisir) blir jeg mer og mer glad i den. Det er nok den som blir med nedover til alperna i sommer.
Ser at til bruk på motorvei finnes nok mer egnede hjelmer, men da bruker jeg heller et minutt for å ta av skyggen, som kan lage litt lyd i høy fart på StorTigern.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply