Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Flattop
Posts: 226
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Flattop »

Gikk i høst til innjøp av varmejakke og -bukse fra en herværende forhandler.

https://www.varmekle.no/Product/Details ... ll-12-volt

og

https://www.varmekle.no/Product/Details ... se-12-volt

Kom meg ikke ut i fjor for å teste ut klærne men i dag var anledningen her.
8.5 grader og regnbyger. Utvilsomt et perfekt vær for å teste ut slike utstyr.

At det i tillegg var første tur for seaongen gjorde det hele litt bedre.

Så testriggen ble tatt frem fra dvalen, speilene klipset på plass og føreren inntok salen igjen.

Koblet buksen inn i ei kobling på jakka, koblet jakka til det originale strømuttaket på LT'en og dro avsted.

Det følger med en hendig fjernkontroll som styrer varmen i tre steg.

På, skolding, pluss ganske så varmt, og sånn til å leve med.

Blei litt bekymret og irritert over at buksen, som har de samme varmevalgene, ikke ble styrt av fjernkontrollen. Trodde den var i ustand, men det viste seg når jeg fyllte litt vårluft i dekka så virket buksa som den skulle.

Så konklusjonen er at fjernkontrollen tar kun jakka mens buksa styres indivuelt.
Det viste seg å være en god ting.

For de som kjører noe mer nakene sykler så blir det en del mer luftmengde på overkropp enn på lår slik at det er nok mere behov for å justere varmen på overkroppen enn på lårene. Så at buksa er på en fast varmemengde og at jakka med stor letthet lar seg regulere gjør totalopplevelsen god.

Og at varmen er der er dønn sikkert. Jeg hadde fjernkontrollen i tankveska, og før enn jeg hadde fått venstrehanda tilbake på holkene kjente jeg varmen i armene på jakka, og da var det bare kun kort tid før enn jeg måtte ta varmen helt ned

Da mine bilder går til Google-foto får ikke jeg en riktig nok URL til å elegant legge frem bilder. Så jeg poster bare et album, der jeg kan forklare hva bildene viser.

Sykkelen er en 2003 BMW K1200LT. Har satt på lys for å gi burister enda en indikasjon på at den "mopeden" som kommer på hovedveien som de skal kaste seg inn på, kanskje holder noe mer enn 45km/h.

Bilde 2 viser jakke og bukse. De går ikke an å sette sammen som f.eks en Mcdress, og jakka har glidelåsen 'feil vei' men er behagelige å ha på.

Bilde 3 viser jakken sitt koblingspunkt. Med trykknapp for å styre varmen dersom en ikke har fjernkontroll.

Bilde 4 viser buksen sitt koblingspunkt. Den kan gå inn i ei koblingsboks innfelt i jakka, slik at en trenger bare ett koblingspunkt til sykkelen, eventuelt rett på strømuttaket dersom du ikke har jakka på. Varmen styres som jakka i tre styrker, dog IKKE gjennom fjernkontrollen, men gjennom trykknappen som er sydd på ei leppe som man kan trekke ut av Mc buksen for lettere tilgjengelighet.

Bilde 5.
Det følger med jakka en hendig pose til å pakke ned jakken når den ikke er i bruk. Der er også fjernkontrollen, dom ikke ser ut til å ha spesielt høy IP-klasse. Derfor lå den i tankveska.

Den har et LEDlys som fargemessig avstemmer med varmenivået på jakka.

Det medfølger et strømuttak som kobles til batteriet, dersom sykkelen ikke har strømuttak som jeg har originalt. (Den kjøpte jeg separat)

Siste bildet viser hvordan ting blir koblet opp under bruk.

Der er også muligheter til å knytte på også varme hansker og varmesåler. Der er koblinger i ermene og i enden av buksebeina.

https://goo.gl/photos/cVcnB7zsVbHem8VZ6


Så etter at jeg hadde forlystet meg i gråværet og prøvd ut klærne så kom jeg hjem og tok siste grepene på lammelåret jeg satt i ovnen klokken 930 i morges.
Det er utrolig behagelig å vite at kjøttet er ferdig når det passer oss, og ikke at jeg må være hjemme til angitt klokkeslett for å servere søndagsmiddagen.
Dette anbefales på det sterkeste!

Kan også tilråde å skaffe seg ei slik jakke, eventuelt også bukse dersom du er lysten på å strekke sesongen litt, eller bare vil høyne komfortnivået når du kjører på tur.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2744
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Kant1 »

Selv om jeg ikke har kjøpt meg slik varmebukse, må jeg bare lire utav meg "velkommen etter" :thumleft
Kjørte endel mil i 9-10 grader igår, og da klarte jeg meg med jakka på 1, men jo kjøligere det blir, jo bedre er det :-)

Gratulerer med komfort av 1.klasse =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by tshansen »

Takk for at du også deler erfaringene dine Flattop :thumleft Dette er ingen tvil om at jeg blir å investere i, om det utstyret jeg har (fra fjellvandring) ikke er komfortabelt nok på de kaldeste dagene. Det er som sagt ingen problem å kle seg under jakken, problemet er bare at man må begrense lagene til et minimum for å ha økt komfort :thumleft

Å der er jo en ull under og en varmejakke pefekt :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olepeder
Posts: 27
Joined: 10 Jan 2017 01:45
MC: BMW K1600 GT

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Olepeder »

Noen som har erfaring med 12V-strømper?
User avatar
ole m.
Posts: 714
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by ole m. »

Hvor tykk er denne jakka? Er den så tynn at man får den greit under en kjørejakke som ikke er alt for trang?
Flattop
Posts: 226
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Flattop »

ole m. wrote:Hvor tykk er denne jakka? Er den så tynn at man får den greit under en kjørejakke som ikke er alt for trang?
Den er meget tynn.

Så om du ikke har ei kjørejakke som må tvinges på så har den god plass.

Og i ogmed at den både er litt foret og er forsåvidt vindtett kan den brukes som et mellomplagg.
User avatar
ole m.
Posts: 714
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by ole m. »

Det høres bra ut. Med et tynt lag ull innerst, så bør dette være greit da, siden det er vindtetting også.
Jeg hater å fryse, så da skal den jakka vurderes nærmere. 8)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2744
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Kant1 »

ole m. wrote:Det høres bra ut. Med et tynt lag ull innerst, så bør dette være greit da, siden det er vindtetting også.
Jeg hater å fryse, så da skal den jakka vurderes nærmere. 8)
Om du kjører litt tidlig og seint i sesongen er dette (etter min mening) noe av det smarteste du kan bruke penger på.
Kjørte meg en 20mils tur i februar, i -3 til +4 grader.
Varmejakka holdt meg GOD og varm hele turen.
Varmen fra motoren holder den verste frosten unna lår og legger men føttene blei litt kalde etter en drøy times kjøring.
Jakka er vel omtrent som en tynn softshelljakke, så den får lett plass under kjørejakkene mine iallefall :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by tshansen »

Olepeder wrote:Noen som har erfaring med 12V-strømper?
Har ingen erfaring med dette selv. Har erfaring fra varmesåler i fjellsko, men det er ikke helt det samme! Men jeg møtte en kar på Østlandet i fjor, han kunne fortelle at han hadde kjøpt seg noen slike for et par år siden. Det var den beste investeringen han hadde gjort. Han kunne ikke gjøre annet enn å skryte slike sokker opp i skyene.

Men, jeg mener bestemt at han hadde slike som gikk på batteri. De hadde en effekt på ca 8 timer :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olepeder
Posts: 27
Joined: 10 Jan 2017 01:45
MC: BMW K1600 GT

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Olepeder »

LordShaft wrote:
Olepeder wrote:Noen som har erfaring med 12V-strømper?
Har ingen erfaring med dette selv. Har erfaring fra varmesåler i fjellsko, men det er ikke helt det samme! Men jeg møtte en kar på Østlandet i fjor, han kunne fortelle at han hadde kjøpt seg noen slike for et par år siden. Det var den beste investeringen han hadde gjort. Han kunne ikke gjøre annet enn å skryte slike sokker opp i skyene.

Men, jeg mener bestemt at han hadde slike som gikk på batteri. De hadde en effekt på ca 8 timer :-k
Takk for svar.
Har sendt en mail ang Gebring siden det var uklart ift regulator.
Blir nok noen kr fattigere nå :)
User avatar
Borg
Posts: 1094
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Borg »

Ser flere har bestilt varmejakke / vest fra https://varmekle.no, hvordan er erfaringene med disse? Er det andre merker som er bedre eller rimligere til samme eller bedre kvalitet?

Sitter å vurderer denne:

Image

Holder varmetrådene eller ryker de ut fra bevegelse over tid?

Noe som bør bestilles ved siden av fjernkontroll, ledninger til batteri etc) eller er det nok med hva som følger med vesten?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 1726
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by knutk »

Nå har jeg kun erfaring gjennom madammens bruk av Gerbing.

Vesten varmer sikkert godt, men madammen er særlig glad for varmen på armene siden de blir eksponert for fartsvind. Dog vil jeg tro at det behovet varierer utifra hvilken sykkel man kjører. Ellers ser vestene slanke og fine ut slik at de fint passer under jakka uten å være klumpete.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 7577
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Location: Kristiania

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by ojda »

Istemmer med lange armer og oppvarmet hals :thumleft
Ubetalelig =D>
2019: 16.600km 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.
User avatar
Borg
Posts: 1094
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Borg »

Ja var den slanke fasjongen som appelerte, ba passer det under det meste. Har sett «boblejakke» utgaver som ser noe stort å klumpete ut. Håpet vesten pluss varmeholker holdt.

Oppvarmet hals ser den ut til å ha. Hva jakke har du ojda?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1094
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Erfaring etter en tur med 12V varmeklær.

Post by Borg »

Ser denne seiler opp som et alternativ

Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply