Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Jeg kan bare si at jeg langt ifra har spart noe penger så langt på camping, sammenlignet med utgiftene :lol:

Nå går jeg mye på tur i fjellet, å jeg kjører veldig mye sykkel! Å jeg er så forbanna lei av alltid å måtte være avhengig av å være i nærheten av en butikk eller bensinstasjon for å få meg noe å spise. Har du noen få, veldig enkle remedier. Kan du ha tidenes sykkeltur, fikse deg god mat uansett hvor du befinner deg. Å det koster selvfølgelig en brøkdel av prisen, selv om det på ingen måte er målet med å ha denne typen utstyr.

Å bo i telt på tur er noe av det bedre som er. Jada, det er greit med en dusj, med det trenger du ikke hver dag. Den frihetsfølelsen av å kjøre til du er lei, å sove akkurat når du vil. Den er for meg priceless.
Å campe helt med hvitstripa var en smertefull erfaring, men dæven for en lærdom det var :roll: =D>
JARODD wrote:
Det enkle er noen ganger det enkleste?

https://www.xxl.no/mackenzie-eggholder/ ... 09_1_style
Konge, takk for link! Var ikke klar over at de hadde slikt på sportsbutikker :-s Så Bikeridr hadde en slik på tur, å det var faen meg helt konge
Skal kikke litt mer på ebay ja! Jeg har ikke innlagt vane med å handle på ebay, så det står sjeldent først i køen når jeg leter etter noe :o Takk for link
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote: Så Bikeridr hadde en slik på tur, å det var faen meg helt konge
Jeg har en slik Tupperware-sak som søstera mi prakket på meg en gang for leeenge siden. Den er litt ruvende, men er ørten ganger mer solid enn den som er lenket til her i tråden :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Dusje deg kan du gjøre med å hoppe i et vann eller ei elv også Lord! Hærlig å sove i telt og lage skikkelig frokost på primus. Gjøre fra seg kan en gjøre neste dag når en passerer en bensinstasjon vis en er redd for å gjødse litt i fri natur.

Det å bare svinge av og slå opp telt, ta en øl og snakke drit er en hærlig følelse...så lenge allergimedisinene er intatt.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Johnnykn »

Bikeridr wrote:
LordShaft wrote: Så Bikeridr hadde en slik på tur, å det var faen meg helt konge
Jeg har en slik Tupperware-sak som søstera mi prakket på meg en gang for leeenge siden. Den er litt ruvende, men er ørten ganger mer solid enn den som er lenket til her i tråden :thumleft
Holder kun for asfalt riders ;-)
Er testet på grusvei + + og det var bare å helle rett opp i panna for omelett. Litt guffent å tygge eggeskall men er sikkert sundt :lol:
Like greit å knekke egga på forhånd og helle på ei flaske med stor skrukork så slipper en alle disse knuste egge skalla :thumleft
Eller bruke original forpakning og en plaspose samt unngå klemskader.
Det er iallefall for meg noe ekstra med stekt egg og litt bacon til frokost når en er på tur :smt049 selv om jeg kan være litt rastløs om morgenen på å laste opp og komme avgårde.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JK95 »

Trondgv wrote:Dusje deg kan du gjøre med å hoppe i et vann eller ei elv også Lord! Hærlig å sove i telt og lage skikkelig frokost på primus. Gjøre fra seg kan en gjøre neste dag når en passerer en bensinstasjon vis en er redd for å gjødse litt i fri natur.

Det å bare svinge av og slå opp telt, ta en øl og snakke drit er en hærlig følelse...så lenge allergimedisinene er intatt.
Støtter den :thumleft Har riktignok svært begrenset erfaring med det, men det høres helt fortreffelig ut 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Har akurat lært meg å frakte løse pilsbokser over avstand uten uhell,
så kansje en sixpac med høne-kuler er neste trinn på trappen :lol:

Etter det er man vel færdig skolert for nitroglyserin-transport :evil:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by quattrokim »

LordShaft wrote:Jeg gikk til innkjøp av litt camping remedier i dag.

Kjøpte samlesett med stekepanne, panne og kaffekjele.

Image

Siden fruen ble helt bitt av basillen hun også, ble det til at jeg måtte bestille en gassbrenner og pannesett til, tenk om jeg var på sykkeltur å hun ville på tur ned sneipen :roll:

Så jeg gikk til innkjøp av en Primus Express Stove

Image

Også en Primus Litetech Kettle

Image

Denne blir jeg i all hovedsak å ha med meg på sykkeltur. Da denne er på 1 liter og pakker mye mindre :thumleft

Men jeg kom til å tenke på diverse redskap til å tilberede maten med. Stekespade, osv... som pakker litt smått. Finnes det noe slikt en plass som ikke koster en halv månedslønn? :-k :-k Om det er tre eller plastikk spiller ingen rolle.

Å ja, hvor faen finner jeg slik beskytter til å kunne ha med meg egg på tur?? :D
Image

Image

Noko slikt du tenker på? Oppi her er det ei lita skjærefjøl, steikespade, pølseklype, ause, krydderbøsse, beholder til såpe, beholder til olje osv. Husker ikkje kor eg kjøpte den, trur det var på fjellsport.no

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Ja akkurat slik jeg tenker på! Faen, kan du ikke se om du finner ut hva det heter så jeg kan finne noe tilsvarende! Primus hadde noe litt mindre å skulle ha 700 spenn [emoji15] det var noe drøyt syns jeg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Johnnykn »

LordShaft wrote:Ja akkurat slik jeg tenker på! Faen, kan du ikke se om du finner ut hva det heter så jeg kan finne noe tilsvarende! Primus hadde noe litt mindre å skulle ha 700 spenn [emoji15] det var noe drøyt syns jeg
Rimligere å kjøpe vanlig kjøkken utstyr i plast og kappe det til så det passer i små kjeler og panner. Ikke like fancy men det funker :thumleft
Men men den jævla havesyken er ikke lett å håndtere når fjelldollaren brenner i lomma [-X :smt021
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Palma »

Johnnykn wrote:
LordShaft wrote:Ja akkurat slik jeg tenker på! Faen, kan du ikke se om du finner ut hva det heter så jeg kan finne noe tilsvarende! Primus hadde noe litt mindre å skulle ha 700 spenn [emoji15] det var noe drøyt syns jeg
Rimligere å kjøpe vanlig kjøkken utstyr i plast og kappe det til så det passer i små kjeler og panner. Ikke like fancy men det funker :thumleft
Men men den jævla havesyken er ikke lett å håndtere når fjelldollaren brenner i lomma [-X :smt021
Man kan da ikke dra opp en bærrapåsa fra RIMI med avkappa ikeabestikk og gammel tupperware kjøpt på garasjesalg :shock: når man har en fet 2016 modell supertraktor med blankpolerte alukasser fra turatech/wunderlich og nyeste Rukka/KLIM dressen. Man skal huske på at WOW-faktoren må gjennomføres fra A til Å. Noe annet blir for dumt :erte :smt082
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Tommas »

edit: fant den her

https://www.fjellsport.no/gsi-outdoors- ... n-kit.html



Litt avansert googling, så likner det på denne?
GSI Outdoors nFORM Crossover Kitchen Kit
https://www.rei.com/product/815537/gsi- ... itchen-kit

Image
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Johnnykn »

Palma wrote:
Johnnykn wrote:
LordShaft wrote:Ja akkurat slik jeg tenker på! Faen, kan du ikke se om du finner ut hva det heter så jeg kan finne noe tilsvarende! Primus hadde noe litt mindre å skulle ha 700 spenn [emoji15] det var noe drøyt syns jeg
Rimligere å kjøpe vanlig kjøkken utstyr i plast og kappe det til så det passer i små kjeler og panner. Ikke like fancy men det funker :thumleft
Men men den jævla havesyken er ikke lett å håndtere når fjelldollaren brenner i lomma [-X :smt021
Man kan da ikke dra opp en bærrapåsa fra RIMI med avkappa ikeabestikk og gammel tupperware kjøpt på garasjesalg :shock: når man har en fet 2016 modell supertraktor med blankpolerte alukasser fra turatech/wunderlich og nyeste Rukka/KLIM dressen. Man skal huske på at WOW-faktoren må gjennomføres fra A til Å. Noe annet blir for dumt :erte :smt082
He he og derfor har jeg en gammal Transalp 8)
Jeg skal huske på denne -slik at jeg kan miobbe Lorden om han drar opp noe gammalt ræl som han har brukt opptil flere ganger :lol:
Kanskje jeg kan kjøpe alt for en billig penge neste år. Sykkelen også for den er jo blitt over 1 år :lol:
Hmmm jeg har vel kjelleren full av super duper utstyr som ikke blir brukt...det viser seg tilslutt at man trenger ikke så mye, men det er lett å drasse på. Kan jo hende at jeg får brukt for det...Nope.. :roll:
Jeg påstår at det enkle er ofte det beste. Kast resten ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Tommas »

Kan sikkert finne en gammel kiwipose og klippe litt bestikk, men synes den bestikksaken virket helt greit priset. Fin i tursekken, eller til og med på en Super Duke ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Jeg er også litt sånn at jeg vil helst drasse med meg minst mulig som jeg ikke har bruk for! Det spiller liten rolle hvor bra utstyr måtte være om det ikke blir brukt! Da er keep IT simple metoden grei! Men jeg tar meg selv i å savne litt enkle remedier når jeg skal kokke litt på tur! Jeg har brukt samekniven min som stekespade, men det fungerer ikke optimalt [emoji23] skjerefjøl å antibakteriell greier, samt sånn dulle dille ting er helt unødvendig ! Men de redskapene virket grei, samt en krydder sak som passer fint på plass i den baggen! Ikke var den dyr heller!

Å er det noen som har flere gode tips til utstyr som de ikke klarer seg uten på tur, er jeg mer enn happy for å høre om de!
Takk for link Tommas
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ole m. »

Bjerknez wrote:Hehe, jeg kjenner det koker i lommeboka når jeg ser slike innkjøpstråder. Jeg kjøpte selv en del Primus ting for noen år siden, ved siden av Lavvo og diverse annet. Følelsen av å leve som Lars Monsen ble for stor. men etter en natt på Daftø Camping (dette var før jeg fikk lappen på MC) i lavvoen så fikk jeg helt avsmak. Jeg har en slik Multifuel som både går på gass og Bensin samt en EasyFuel som kun bruker gass. Jeg har også en EasuLight eom er en gassdreven lampe fra Primus.

Artig og ha og jeg fyrer dem opp av og til, men på hytter så har dem stort sett en kokeplate og en lommelykt er så uendelig mye bedre enn disse remediene fra Primus.

Nå kan det vel være at du Lordy er litt mer "Lars Monsen" enn meg og jeg skal inrømme at jeg misunner alle som klarer noen overnattinger på rad i telt når man er på MC tur. Personlig så synes jeg det bare blir et ork. Ikke har jeg plass til alt heller, haha.

Dog overnattet jeg under åpen himmel kun omringet av en sovepose i fjor sommer samens med Cutless. Den beste camping opplevelsen jeg har hatt noen gang. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det var nok fordi jeg slapp og sette opp teltet og fordi vi ikke mar mer enn ca. 2 mil hjemmefra. Et toalett fantes også på stedet. Tanken på og spre skinkene over en grein er bare helt fraværende for min del.

Så jeg følger spent med i tråden da jeg liker slike innkjøpsstunt samt tanken på og utfolde seg i friluft uten utfordringer av negativ grad. Når alt kommer til alt, så synes jeg hele camping greia bare er et desperat forsøk på og spare noen kroner på sikt. En hytte koster rundt 3-500 kroner hvis man ikke skal ha en med flislagt bad og oppvaskmaskin og det er bare sååå mye mer behagelig synes jeg.

Men kjør på Lordy. Jeg håper virkelig du finner gleden i teltlivet. Artig å se andre klare denne biffen uten å bli fulstendig gal. MEN... jeg anbefaler deg å finne bedre egnede plasser enn inntil hvitstripa på hovedveien. Spesielt midt i russetiden :smt005 (reffererer da til den turen du fortalte om tidligere)
Fortsett å gnikke og polere på sykkelen din du, Bjerknez, denne tråden er nok ikke for deg. 8)
Post Reply