Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Post by Kimsa »

Folkens..... Jeg skal kjøpe nye hjelm, og jeg har kraftig Tinnitus. Noen som har forslag til hjelm valg?

Vurderer Schubert C3 men finner ingen forhandler som har denne for prøvekjøring. Har testet en av toppmodellene til Shoei uten att jeg følte den var noe kvantesprang fra hjelmen jeg alt har med tanke på støy.

Kjører forøvrig alltid med støy propper i ørene.
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Re: Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Post by Kimsa »

Driver forøvrig å prøver meg frem med høyden på vindskjermen min, da jeg ender opp i turbulens området. Prøver å lage en som er kortere om dagen.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Post by FZ1 »

Har både Shoei, AGV m.fl. men ingen er så stille som Schuberth hjelmene har hatt (S1 or R1).

Sett noen legger skiver mellom kåpeglass og kåpe slik at blir luftspalte, skal visstnok redusere turbulens (en del mc'er har spalte nederst av samme grunn). Verdt et forsøk?

Kanskje teste litt forskjellige ørepropper (selv hater jeg sov-i-ro typen)?
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Re: Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Post by Kimsa »

Schuberth C3 Pro er prøvekjørt i dag og jeg skal vedkjenne att den er stille, og en meget komfortabel hjelm, men jeg følte allikevell ikke det var noen revolusjon. Så usikker på om jeg er klar for å legge 5700kr i en hjelm jeg ikke merket så store forskjellen på i forhold til min gamle Shoei.

Turbulens støy er trøbbelet, holder jeg hånden under haka blir det nesten helt stille.

Har bestillt to nye vindskjærmer i dag, en "orginal" som jeg skal kappe ned litt etter litt og en som hetter buble. Tenker kanskje den bobla vil bryte vinden på en annen måte.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelmvalg for meg med Tinnitus (øresus)

Post by supermons »

Shoei har hjelmer forskjellige greier nederst under haka på hjelmen, for å stoppe vind og støy. Test en hjelm med deres Whisper Strip kit, kanskje det kan være noe for deg?

Jeg har XR-1100 med Chin Curtain og fornøyd med den hjelmen. Har ikke eid så mange hjelmer å sammenligne med, men i forhold til min billige MDS-hjelm er det stor forskjell på støy.
Post Reply