Førstegangskjøp av mc utstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
kentus
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2013 12:34
MC: 1986 Yamaha FZ 750
Location: Nordre Vestfold

Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by kentus »

30 års krisa kom jaggu snikende opp og beit meg i ræva,
Så da bestemte jeg meg for at det var på tide med å ta mc lappen.
Problemet er at jeg har lite/ingen peil på hva slags type/merke av klær som er bra. Skinn og stoff har jo sine fordeler og ulemper. Har sett litt på nettet og finni et sted på stanseveien i oslo som selger ikke så halvdyre klær,men jeg veit ingen ting om kvaliteten, så lurte litt på om noen her inne hadde noen erfaringer fra welldonemc.com

Mvh
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by S.L »

Hei. Når det gjelder Welldone så er det skrevet litt om dette her før så søkefunksjonen er å anbefale. Utover det når det gjelder utstyr så er det en evig diskusjon om goretex/cordura vs skinn. Min anbefaling er at du tenker igjennom hva slags type kjøring du bedriver. Hjelm er noe jeg aldri ville latt pris overstyre kvalitet på, anbefaler derfor at du sjekker ut hjelmer på http://sharp.direct.gov.uk/ hvor du finner tester av de fleste hjelmer. 8)
kentus
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2013 12:34
MC: 1986 Yamaha FZ 750
Location: Nordre Vestfold

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by kentus »

Er vel kanskje bedre å stikke innom en ordentlig mc butikk å prøve ut klær, de har vel litt mer peil på åssen klær ska sitte osv.... Prøvde jakke å bukse der, virka litt som om det var dårlig passform og polstringene var ikke av de beste, mista plasseringa når jeg bevega meg.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by supermons »

Polstringene bør sitte godt ja, eller så beskytter de ikke der de skal når du sklir bortover. Skinndresser bør sitte ubehagelig godt de par første gangene du har den på, siden de former seg litt etter kroppen. Tekstil kan sitte litt løsere, men det bør fortsatt ikke slenge rundt.

Kan være verdt å ta en harrytur over til Nordby og stikke innom Hanssons på Nordby-senteret for å se litt på klær. Er gjerne salg på MC-klær på høsten/vinteren når sesongen er over.
kentus
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2013 12:34
MC: 1986 Yamaha FZ 750
Location: Nordre Vestfold

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by kentus »

Jo, takk for tipset, da blir e jaggu en harrytur en helg jeg har fri i nærmeste framtid.
Mens denne tråden er her, så er det alltid et spørsmål når e kommer til hjelm, vurderte å kjøpe en caberg duke, ser her på forumet at mange klager over vindstøy over enkelte modeller, men finner ingen ting om caberg duke.
Er det muligens noen her på forumet som kan si litt om den hjelmen?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by supermons »

Etter det jeg har hørt støyer de fleste åpningshjelmer mer enn lukkede hjelmer, men har aldri kjørt med det så vet desverre ikke. Godt mulig de nyere er bedre.
kentus
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2013 12:34
MC: 1986 Yamaha FZ 750
Location: Nordre Vestfold

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by kentus »

Da blei det kjøp av klær på Hof Mc, fikk faktisk det ganske billig. Lindstrands jakke, jofama bukse, forma sko og xr1100 hjelm. Fikk alt for 7300, trukke det er så veldig ille pris.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by supermons »

Grattis, Ser ut som du har fått et godt sett med utstyr der :) Har Lindstrands-jakke, Forma-sko og Shoei-hjelm selv, veldig fornøyd med dem.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by gbruaset »

kentus wrote:Jo, takk for tipset, da blir e jaggu en harrytur en helg jeg har fri i nærmeste framtid.
Mens denne tråden er her, så er det alltid et spørsmål når e kommer til hjelm, vurderte å kjøpe en caberg duke, ser her på forumet at mange klager over vindstøy over enkelte modeller, men finner ingen ting om caberg duke.
Er det muligens noen her på forumet som kan si litt om den hjelmen?
Heisann.
Klær: det er som folk tidligere har nevnt; det kommer an på hvilken kjøring du bedriver. Jeg har en skinndress som jeg bruker når det er over 18-19 grader. Elllers bruker jeg tekstil. Fordeler med skinn: sitter bedre, god beskyttelse ved fall. Fordeler med tekstil: kan brukes ved dårlig vær, ofte mange lommer på de, lett å vaske.
Hjelm: åpningshjelmer lager mer støy. Jeg har to, og det er markahnt forskjell mellol vanlig helhjelm og åpningshjelm når det kommer xtil støy.
Lykke til!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by gbruaset »

kentus wrote:Da blei det kjøp av klær på Hof Mc, fikk faktisk det ganske billig. Lindstrands jakke, jofama bukse, forma sko og xr1100 hjelm. Fikk alt for 7300, trukke det er så veldig ille pris.
Se der! Gratulerer, håper du blir fornøyd!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Førstegangskjøp av mc utstyr

Post by Lord_Epic »

Kjører med skinn hele året, fra feb/mars til oct. Fryser sjeldent. Tekstil er nok ok. Men har hatt meg et par skliturer bortover asfalten, og reist meg opp uten noe ubehag begge gangene. Gir all æren til skinndressen. Selvfølgelig best å holde seg på hjulene :D

Ps. Varmeholker er en genial ting å skaffe seg, kjørte i småregn, 2,5 grader med hansker tynne som krokodillefittelippeskinn uten problemer \:D/
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Post Reply